Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sibirisk ärtbuske...  (läst 8582 gånger)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
sibirisk ärtbuske...
« skrivet: 15 jul-11 kl 23:00 »
sibirisk ärtbuske är vanlig i viltvårdssammanhang.. de ger mat åt fasaner samt skydd...
i en gammal bok jag har liggandes står de att de förökas med frö..
men jag undrar om det inte går att ta sticklingar på den..nån som vet?

annars önskar jag kunskap om hur man bäst förökar busken med frö.. tack..
Fjäderfän och kaniner

Huggorm

• Gäst
SV: sibirisk ärtbuske...
« Svar #1 skrivet: 15 jul-11 kl 23:12 »
vedartade ärtväxter brukar vara lätta att föröka med frö. Jag har inte testat med ärtbusken/häckkaraganen, men en bra metod är att koka upp ett par deciliter vatten, tömma i en mugg, slänga i fröna och låta de ligga i blöt i det avsvalnande vattnet i ett dygn. Därefter sår man, och efter några dagar bör det börja gro. Men det skall ju göras på våren, annars kommer man i otakt.

Ärtbusken planteras allt mera sällan nu för tiden, för den har fått problem med mjöldagg. Skall fungera bättre i norra sverige sägs det.

Abigail

« Svar #2 skrivet: 16 jul-11 kl 13:27 »
Jag har förökat den med sticklingar, det går lätt som en plätt. Tar ganska långa grenar av dem och kör ner i backen, helst någonstans där det inte blir för torrt förstås.

Mjöldagg drabbas den nog av om den står för torrt.

tinna.m

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 16 jul-11 kl 15:14 »
Jag har förökat den med sticklingar, det går lätt som en plätt. Tar ganska långa grenar av dem och kör ner i backen, helst någonstans där det inte blir för torrt förstås.

Mjöldagg drabbas den nog av om den står för torrt.
Kan det tänkas funka med Blåregn med?
OT, f'låt, men regn iaf..
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Abigail

« Svar #4 skrivet: 17 jul-11 kl 12:56 »
Jag har aldrig prövat att föröka blåregn men den lär vara relativt lätt att föröka från sticklingar. Tror dock inte att man ska köra ner dem i backen bara. Om jag skulle föröka dem så skulle jag sätta dem i krukor och ge dem en sval frostfri övervintring första året.

tinna.m

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 17 jul-11 kl 13:05 »
Jag har aldrig prövat att föröka blåregn men den lär vara relativt lätt att föröka från sticklingar. Tror dock inte att man ska köra ner dem i backen bara. Om jag skulle föröka dem så skulle jag sätta dem i krukor och ge dem en sval frostfri övervintring första året.
När att ta sticklingar?
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Dela detta:

* Inloggade just nu

702 gäster, 2 användare
Rosanne, karsan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser