Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snigelstatus 2011  (läst 3005 gånger)

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
Snigelstatus 2011
« skrivet: 15 jul-11 kl 14:05 »
Jag har *peppar peppar, ta i trä* inte drabbats av mördarsniglar i min trädgård ännu. Däremot har jag varit nog så trött på alla små åkersniglar som käkat upp kål, gurka, squash, sallad med mera för mig de senaste somrarna. Men i år har jag knappt sett en snigel. Har ni andra upplevt att det varit mindre sniglar i år än föregående år?
Vad skulle det kunna bero på? Kall vinter med barmark periodvis? Torr vår? Eller brukar det helt enkelt variera från år till år?

Soshila

• Småland
SV: Snigelstatus 2011
« Svar #1 skrivet: 15 jul-11 kl 18:19 »
Trist! Måtte de aldrig hitta hit!

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #2 skrivet: 15 jul-11 kl 18:28 »
Jag har inte heller haft besvär med sniglar någon gång under de fyra år jag bott här. Endast den lilla åkersnigeln som inte gör någon större skada. Jag har även sett en del pantersniglar men de är också ofarliga bara vackra. Vinbergssnäckor och andra snäckor är det däremot gott om men det är inga problem med dem. Men i dag kom denna krypande till min stora förskräckelse. Är det en mördarsnigel eller en röd skogssnigel? Hoppas såklart på skogssnigeln. Hur ser man skillnad?
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Soshila

• Småland
« Svar #3 skrivet: 15 jul-11 kl 18:35 »
Nog liknar den väl mest Röd skogssnigel på de bilder jag kunnat hitta. http://www.gnm.se/kulturvast_templates/Kultur_ArticlePage.aspx?id=58521
Man kan skicka sniglar till naturhistoriska i Göteborg för artbestämning.

Mata

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 16 jul-11 kl 07:28 »
Vi har haft massvis med sniglar överallt, men lustigt nog attackerar de inte mina grödor i år, knappt alls. Två sallader blev uppätna och en annan delvist uppäten, men de har inte rört zucchinin eller pumpan eller annat. :)

neppelina

• Det blir inte roligare än man gör sig =)
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 16 jul-11 kl 08:28 »
Här är en annan sida.
http://www.mordarsnigel.com/bilder-mordarsnigel.html

Ja kan då inte se nån skillnad :o, men de som du visade på bild har jag massor av å de äter ALLT de kommer åt >:( Majs, ärtor, rabarber, solrosor + massa mer :-\
Bor på landet med man, 3 barn, finulls får, belgiska jättar, franska vädurar, rexar & vita lant kaniner, höns & myskankor, 5 katter & 2 hundar......fullt upp mao =)

Katta i Tronnum

• Bor med min man på en liten gård utanför Kungälv
    • Bohuslän
« Svar #6 skrivet: 16 jul-11 kl 10:58 »
Jag har haft mängder med spansk skogssnigel i mina odlingar förut, tillbringade minst två timmar per dag med att plocka och vittja fällor. spred även snigelgift men tröttnade till sist när det bara vällde in nya sniglar. De senaste två åren har jag inte plockat några sniglar i grönsakslandet, jag har nämligen några Linderödssvin som går runt mina odlingar och betar och bökar så att sniglarna inte trivs. Underbart att kunna odla utan att bekymra sig om sniglar, dessutom är grisarna sociala och trevliga och sitter fint när jag bjuder på överskott från odlingarna. Har ni gott om plats är det en metod som funkar.
Ha en bra sommar hälsar Katta
Har jättetrevliga Linderödssvin, stort grönsaksland och älskar att vara ute i naturen. Dessutom en go gubbe som mekar med det mesta.

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #7 skrivet: 21 jul-11 kl 15:30 »
Snigelstatus: Alldeles för många. Försommaren inleddes lugnt med relativt få mördarsniglar, men nu är det tokmycket sniglar.  >:(
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

vassilisa

« Svar #8 skrivet: 25 jul-11 kl 00:03 »
snigelättestupa kan vara nematoder.Finns en man i Norge som gjort stadsunderstött försök med dessa och de tycks fungera.. Han har en sida på you tube.                                                          Nematoder äter bara sniglar och dör om det inte finns några antar jag.Dör även vid uvljus och kyla.Ekologiskt?Tja i norge finns dessa nematoder naturligt   men i Sverige får man använda köpta.
Jag ha rbörjat testa.På två veckor har min dagliga snigelskörd .minskat till hälften.
.Kan det vara möjligt?Ja det verkar så.- Men för att det ska bli riktigt effektivt bör även alla grannar vara med

Dela detta:

* Inloggade just nu

781 gäster, 3 användare (1 dolda)
matematiker, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser