Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äntligen kan jag krossa säd till hönsen men en fråga?  (läst 4154 gånger)

Ting

  • Gäst

Äntligen har jag fått tag i en sädeskross och har lite frågor.
jag ger mina höns ca 10% värpfoder och resten krossad havre,div mat från bordet.
krosset jag haft är nu svårt att få tag i då jag flyttat så därför köpte jag en sädeskross och vill nu iaf göra det själv.

När jag nu ska ragga en bonde som kan tänka sig sälja säd, vad behöver jag? räcker havre och värpfodret?

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Äntligen kan jag krossa säd till hönsen men en fråga?
« Svar #1 skrivet: 13 jul-11 kl 20:47 »
Ja, har du ett värpfoder så räcker havre som tillskott. Havren är viktig för tillverkning av fett för fjäderdräkts-putsning. Om du vill kan du även ge dem korn eller råg. Vete finns det oftast gott om i det färdiga värpfodret.

Men en liten fråga..... varför krossar du säden ??? Hönorna har god förmåga att ta hand om helsäd i krävan och de mal säden med hjälp av de stenar och grus som de oxå äter.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Ting

  • Gäst
SV: Äntligen kan jag krossa säd till hönsen men en fråga?
« Svar #2 skrivet: 13 jul-11 kl 21:05 »
Ja, har du ett värpfoder så räcker havre som tillskott. Havren är viktig för tillverkning av fett för fjäderdräkts-putsning. Om du vill kan du även ge dem korn eller råg. Vete finns det oftast gott om i det färdiga värpfodret.

Men en liten fråga..... varför krossar du säden ??? Hönorna har god förmåga att ta hand om helsäd i krävan och de mal säden med hjälp av de stenar och grus som de oxå äter.

Tack snälla för snabbt svar! då köper jag havre av en granne då :) lättast så än att leta efter annat säd med.
Det är så olika meningar om krossat kontra hel, har haft krossat länge nu och inte tänkt mer på det än att jag råkade lyssna på den halvan av örat att de kan ha svårt att ta upp näringen.
men nu får du (inte) distrahera mig från min nya blivande hobby att stå och krossa för imorgon ska jag hämta den ;D
« Senast ändrad: 13 jul-11 kl 23:11 av Ting »

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Äntligen kan jag krossa säd till hönsen men en fråga?
« Svar #3 skrivet: 13 jul-11 kl 21:25 »
hahhaa ;D .... det kanske blir bra att koka gröt på den krossade havren och baka på kalajset ;D ..... å när du skaffar ankor ( inte om) så kommer den väl till pass ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Ting

  • Gäst
SV: Äntligen kan jag krossa säd till hönsen men en fråga?
« Svar #4 skrivet: 13 jul-11 kl 23:09 »
hahhaa ;D .... det kanske blir bra att koka gröt på den krossade havren och baka på kalajset ;D ..... å när du skaffar ankor ( inte om) så kommer den väl till pass ;)

usch för sån gröt :P ;D jag har en gås och andra fjäderfän som kommer gilla mitt kross med och tänk vad kärlek det finns i maten, bara d ;D ser mig själv vid krossen i 20 minus och snöstorm (not) då kan jag ge hel havre emellanåt utan dåligt samvete o:)

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Äntligen kan jag krossa säd till hönsen men en fråga?
« Svar #5 skrivet: 14 jul-11 kl 09:09 »
än att jag råkade lyssna på den halvan av örat att de kan ha svårt att ta upp näringen.

hönsen har tänkt ett steg före dig :) de har en muskelmage som, tillsammans med lite grus, fungerar som en kvarn som mal maten innan den går vidare till matsäcken...

dock räknar man med 5-10% högre konsumtion om man serverar hel spannmål jämfört med krossad (det går åt energi att använda muskelmagen)

Ting

  • Gäst
SV: Äntligen kan jag krossa säd till hönsen men en fråga?
« Svar #6 skrivet: 14 jul-11 kl 13:17 »
hönsen har tänkt ett steg före dig :) de har en muskelmage som, tillsammans med lite grus, fungerar som en kvarn som mal maten innan den går vidare till matsäcken...

dock räknar man med 5-10% högre konsumtion om man serverar hel spannmål jämfört med krossad (det går åt energi att använda muskelmagen)

ja du ser, då sparar jag pengar ju ;D

maja57

  • Inlägg: 16
    • Västergötland
SV: Äntligen kan jag krossa säd till hönsen men en fråga?
« Svar #7 skrivet: 14 jul-11 kl 15:29 »
Hur är vettigt att tänka hel el krossad spannmål?
Har hört att näringsinnehållet i säd sjunker ganska snabbt när man krossat den?

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Äntligen kan jag krossa säd till hönsen men en fråga?
« Svar #8 skrivet: 14 jul-11 kl 15:51 »
jag varierar mig
Ena ggn köper jag hel säd och andra  krossat.
Just nu hel.
Köper havre vete och korn aldrig råg.
Lärde mig tidigt att man inte skulle ge höns råg.
Rätta mig om jag har fel.
Hedemorahöns

louise

  • Gäst
SV: Äntligen kan jag krossa säd till hönsen men en fråga?
« Svar #9 skrivet: 14 jul-11 kl 16:42 »
Är det inte vissa sorters foder som de borde ha krossat? Om det var ärter eller nåt sånt.. Tycker jag har läst det någonstans, men jag minns inte vilket det var som borde vara krossat.

Ting

  • Gäst
SV: Äntligen kan jag krossa säd till hönsen men en fråga?
« Svar #10 skrivet: 14 jul-11 kl 17:09 »

Har ju haft höns nu många år men jag minns för några år sedan att många just trodde sig veta att fjäderfän tillgodogjorde sig näringen bättre med kross, och oavsett sin muskelmage så är det iaf så att man vet hur ens egna djur mår efter en lång tids föda, och eftersom mina djur mår fint så tänker jag inte gå över till hel säd utan som Lycka kanske varva lite, när jag inte orkar dra fram krossen el ha lust.
Kanske det är så att hönsen mår precis lika prima oavsett hel el krossad, och då är det ju fine för alle :)

Nu har jag fått svaren jag sökte om vilka/vilken säd jag ska köpa som sagt! tack från mig :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

395 gäster, 2 användare (1 dolda)
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser