Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kaniner och körsbär  (läst 7356 gånger)

Stockros

kaniner och körsbär
« skrivet: 12 jul-11 kl 20:33 »
En jag pratade med häromdagen sa att kaniner dör av körsbärskärnor, de fastnar i tarmen och kommer inte ut. Hon hade sällskaps-kaniner när hon var mindre och en dog av körsbär som den åt. Har någon koll på om detta stämmer?
Vi har nu kaniner i alla storlekar, små bebisar och stora belgisk jätte. Men också massor av körsbär, odlade och vilda. Ett par träd står där kaninerna har sin hage just nu.
Vad säger ni?

FM

• Skåne
SV: kaniner och körsbär
« Svar #1 skrivet: 12 jul-11 kl 20:41 »
Jag skulle va försiktig att låta mina kaniner äta kärnorna, fom inehåller saker som inte är bra, kvistar däremot av körsbär är mumma för kaniner! MVH/FM
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

FM

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 12 jul-11 kl 20:47 »
Körsbärskärnor innehåller amygdalin, blåsyra...  :o
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 12 jul-11 kl 21:41 »
Ojdå det här låter ju inte så bra.
Vår lilla rymmare går fritt på gården när vi är hemma, och vi har massor av körsbärs, bigarrå och klarbärsträd (tror det är av alla sorter i alla fall) Är det så att dom verkligen äter det de inte tål ??
Tror hon skulle tycka det var trist att bara vara i hundgården, och där har vi krikon, det kanske inte heller är bra?

Stockros

« Svar #4 skrivet: 12 jul-11 kl 21:48 »
Jag hoppas att det inte stämmer, ville bara kolla med er andra om någon vet. Jag litar inte helt på att den informationen stämmer som jag fick. Våra körsbär har börjat ramla ned ifrån trädet och ingen har dött ännu.

FM

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 12 jul-11 kl 21:58 »
Att de dör knall o fall tror jag ej. Men bra är det nog inte med kärnor. Nej kaniner undviker inte allt som är dåligt för dem...  Dom har känsliga magar. Men skuttar de fritt har de ju tillgång till mycket. Har haft lösgående kaniner som klarat sig finfint. Så få inte panik!              http://svenskuppslagsbok.se/tag/amygdalin/

Mvh/FM

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 13 jul-11 kl 07:21 »
Är det så att dom verkligen äter det de inte tål ??
Det där är en vanlig missuppfattning. Djur undviker det som smakar illa, enligt deras smaksinne, som ibland inte är samma som vårt. Många gifter smakar illa, det är ingen växt som är giftig för att döda djur, den är giftig för att skydda sig mot de djur som äter den. Men en hel del giftiga växter smakar gott, troligen för att giftet är utvecklat mot någon annan skadegörare än den som nu äter den. Ta vit flugsvamp t ex. Den smakar mycket gott säger de som provat och överlevt...

Blåsyra smakar vad jag vet illa för alla djur, så troligen äter de bara fruktköttet, särskilt om de har gott om annat att välja på. Och så länge man inte tuggar sönder kärnorna så passerar de nästan alltid matsmältningsapparaten oskadade. Det är ju så de sprids, genom att fåglar äter bären, och sedan flyger iväg och sår kärnan med en fin laddning näring i sällskap.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #7 skrivet: 13 jul-11 kl 13:12 »
blåsyra är mycket giftig för människor, kaniner och andra däggdjur.

Smakar lite bittert och det är ju något som kaniner gillar (se maskros till exempel).

Sedan finns det smarta och mindre smarta kaniner.. och varför tar risken?? Ingen skön död förmodligen heller :(

Kanske kan man byter bort körsbär till självplock mot lite kaninmat??

/Januschka
« Senast ändrad: 14 jul-11 kl 14:08 av Januschka »
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

FM

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 14 jul-11 kl 13:56 »
Exakt, som med bittermandel (som inehåller samma ^ (blåsyra) fast mer koncentrerat) och är gott. Men man får ju bara äta ytterst lite då det är giftigt. MVH/FM

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #9 skrivet: 14 jul-11 kl 14:44 »
Exakt, som med bittermandel (som inehåller samma ^ (blåsyra) fast mer koncentrerat) och är gott. Men man får ju bara äta ytterst lite då det är giftigt. MVH/FM
Bittermandel är inte alls gott, prova att äta en om du tror att det är gott... Det är gott som smaksättning i liten mängd, men äter man en mandel så smakar det ganska illa, enligt mig i alla fall.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

FM

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 14 jul-11 kl 14:56 »
Otydligt av mig.... Som smaksättning menade jag att det gott ;) typiskt mig att det låter så självklart i mitt huvud haha... Jajaja måste bli bättre på att formulera mig. Man skriver fortare än vad huvudet hänger med...

Dela detta:

* Inloggade just nu

639 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser