Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips på vad göra med mangold?  (läst 9286 gånger)

HP

• Ångermanland
Tips på vad göra med mangold?
« skrivet: 28 aug-06 kl 12:46 »
Någon som har något tips på vad man kan göra med mangold?
Jag har lagt in en hel del(hermetiskt, heter det tror jag...), frusit lite- både färsk och i "gegg form" men nu börjar jag ha slut på idéer...
Har ni något mer förslag, eller kanske tom något recept!?!
//HP
If You Run You'll Just Die Tired

Vitis

• Skåne
Re:Tips på vad göra med mangold?
« Svar #1 skrivet: 28 aug-06 kl 13:23 »
Jag skrev i en annan tråd under "Övrigt om mat" för att tag sen om vad jag gjorde med mitt överskott av mangold :

Citera
Mangoldpiroger
Skölj och hacka en rejäl bunte mangoldblad, fräs lök, vitlök och chili, vänd ner mangolden och låt koka ihop i sitt eget spad under lock 10 min, ta av lock och låt det hela koka ner tills det hela får lite konsistens och det mesta av vätskan försvunnit. Glöm inte att salta.

Kapa upp färdig smördeg i 10x10cm bitar, lägg en rejäl klick mangoldröra på varje, garnera evt. med en bit ädelost, getost eller feta, fukta kanten med ett blött finger och vik ihop. Tryck till kanten med en gaffel och grädda i 225 grader tills degen fått fin färg.

Pasta med mangold
Tillred mangolden som tidigare recept, när den är nästan färdig lägg i en rejäl klick örtsmör och lite salt(mortla finhackade örter, timjan, rosmarin, oregano, vitlök m.m. och blanda med smör, gör en stor sats och rulla in i smörpapper ... det går garanterat åt). Fräs ihop mangolden med örtsmöret, vänd ner pastan.

Servera med riven parmesan eller annan ost.

Mangoldpaj
Strimla mangold och låt den koka ner i sin egen vätska.
Grädda ett pajskal. Bre tunnt med dijonsenap i botten, lägg på ett lager tunnt skivad, lätt fräst, lök, ett lager mangold, ett lager tunnt skivade tomater, ett lager mangold, ett lager tomater (fortsätt tills pajen är full eller grönsakerna är slut), salta mellan lagrena, och så ost och/eller ädelost o svarta oliver på toppen. Grädda tills osten fått lite färg, 30-40 min på 200-220 grader.

Mangold och vitkålsmixen
Fräs lök, vitlök och chili i lite smör eller olja, vänd ner fint strimlad vitkål och strimlad mangold. Låt fräsa ihop, salt och peppar efter smak, grillkrydda för dom som vågar. Låt koka ner under lock, ta av locket och koka tills vätskan är borta. Lägg i löjligt mycket smör, fräs runt några sekunder och servera med nykokt färskpotatis.

Mangoldomelett
Fräs lök, vitlök och chili i lite smör eller olja, vänd ner strimlad mangold. Låt fräsa ihop, salt och peppar efter smak. Låt koka ner under lock, ta av locket och koka tills vätskan är borta.
Blanda fräset med ett par tre uppvispade ägg (evt. riven ost) och lite salt i en skål, häll tillbaks i pannan och stek tills det nästan stelnat, vänd med "pannkaksvändning" eller mha en tallrik och stek några sekunder på andra sidan. Servera med grova mackor och/eller en vitkålsallad.

Mangoldbröd
Strimla mangold och låt den koka ner i sin egen vätska.
Kör mangolden med degvätskan i mixer och baka valfritt bröd av det.

HP

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 28 aug-06 kl 17:27 »
Perfekt! Tackar så mycket, ska genast kika lite mer på den tråden å se om det finns några fler förslag(som om jag inte hade nog i typ en vecka med alla dina... ;))
Tyvärr är min sambo väldigt "kräsen"(gillar inte vitlök, inte stark mat, äter inte ädel/getost, osv)men han får väl käka nåt annat när jag testar dina recept!  
Nu blev jag riktigt hungrig...  :-[

Vitis

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 28 aug-06 kl 18:59 »
Naturligtvis kan man minska eller utesluta chili/vitlök om man inte gillar det ... jag har det dock i allt !!  :D

Om man fräser ihop lite grönsaker i en stekpanna eller wok kan man alltid slänga i lite strimlad mangold på slutet.

Man kan också göra en väldigt enkel soppa :

Fräs ihop hackad mangold och lök (och vitlök+chili för dom som vill), kör i mixer tillsammans med buljong och lite creme fraiche, smaka av med salt+peppar vid behov.

Det finns många kilo mangold kvar här ute i landet så jag återkommer nog med fler recept efterhand som jag hittar på dem.

HP

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 29 aug-06 kl 08:35 »
Problemet, Vitis, är att jag älskar både vitlök och stark mat!!!
Så det blir allt sambon som får leva på nåt annat!  ;D ;D

Vitis

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 29 aug-06 kl 11:01 »
Problemet, Vitis, är att jag älskar både vitlök och stark mat!!!
Så det blir allt sambon som får leva på nåt annat!  ;D ;D

BRA ! Han kan väl få lättstuvade snabbmakaroner och mamma scans istället ... eller fiskpinnar och pulvermos  ;D

HP

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 29 aug-06 kl 12:48 »
Förutom mamma scan och fiskpinnar- eftersom han är vegetarian-så låter det ungefär som min plan...
Men innan han träffade mej åt han samma mat varje(!!)dag, så han klarar nog att leva på det några dagar till då & då!!
Synd att det panikregnar här, jag vill ut å plocka mangold...  ;D

Eulalia

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 09 jan-07 kl 18:28 »

Det finns många kilo mangold kvar här ute i landet så jag återkommer nog med fler recept efterhand som jag hittar på dem.

ok Vitis, nu har jag ett par knippen mangold, och inget recept!  :)
Du får gärna inspirera mig, soppan härova låter smaskig & ska testas, men ungarna vill ha nåt bitigare...
och det får gärna passa ihop med grillade kyllinglår, som jag strax slänger in i ugnen..

ok ser nu att du hade satt upp några stycken men ingen av dem passar riktigt..
hade tänkt mig nån slags röra...eller kokt potatis med mangold...?
Mangold&vitkålsmixen blir utmärkt att blanda med kokt potatis!
« Senast ändrad: 09 jan-07 kl 18:31 av Eulalia »

pussling

• Notorisk stickare
    • Dalsland
« Svar #8 skrivet: 09 jan-07 kl 20:39 »
Har du gjort som när man stuvar spenat? Så gjorde jag med det lilla jag hann ta (på 80-talet) innan korna rymde och förstörde min mangoldodling. Mangold funkar bra som spenat.
En dag utan stickning är en förlorad dag.
En dag utan ny kunskap är nästan lika illa.
LeWi=jag

ylandemaran

• Nu börjar äventyret
    • Hälsingland
« Svar #9 skrivet: 17 jan-07 kl 16:19 »
spenatsoppa fast med mangold är min favorit, koka hackad mangold med grönsaksbuljong och red den lite lätt. med mangold bröd till?..  ;)

syrsa

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 30 jan-07 kl 19:05 »
Fler recept med mangold:

Vegetarisk lasagne ("Mangoldknixet" kommer på slutet, din egen lasagne funkar lika bra som resten av receptet!)

Ljus olja värmes i gryta.
Lök, purjolök hackas, och mjukas i oljan.
Buljongtärning(-ar) i grytan.
Salta.
Basilika (torkad) i.
Paprikapulver i.
Paprika, aubergine, champinjoner (eller vad man nu tycker om) hackas och "torkas" ev. lite i ugn först. Sen i.
Majs, kikärtor och annat vad man tycker är gott i.
Tomatkross, ca 400 gram, i. Eller om man har ett överskott på sina egna tomater, hacka hacka hacka! (Och sen i, förstås ;)  )
Ev. lite peppar.
Koka ihop till en inte alltför rinnig gryta.
Avsluta med färsk basilika om du vill använda det istället för torkad.

Gör såsen:
Vit sås enligt grundrecept, tag lite mer mjölk.
I med god ost (jag använder alltid getost, men det funkar med vad man själv gillar.)
Salta, peppra.

Varva sedan sås, gryta och lasagneplattor i en lagom stor form.
När man kommit halvvägs genom lagren lägger man ett TJOCKT lager mangold (eller persilja, ruccola, bladsallad, bladspenat, annat grönt "bladverk" som man gillar).

In i ugnen tills plattorna är mjuka. (Tio minuter med färsk pasta, vilket blir sjukt gott, men kräver att grytan är ganska "fast" om man vill slippa en rinnig lasagne.)

Smaklig måltid!

Jag tycker bäst om lasagne dagen efter, när det fått stå och "stabba till sig", gärna kall! Perfekt lunchmat, och perfekt för långa dagar i skogen!

Må fint!

/syrsa

Kerstin Linnea

« Svar #11 skrivet: 03 feb-07 kl 23:36 »
hej...Jag odlade mangold förra året och den blev väldigt besk men annars såg den väldigt fin ut...Vad gjorde jag för fel ???...
Den hade gott om vatte och näring, så varför smakade den irsh....?.

AndersT

« Svar #12 skrivet: 03 feb-07 kl 23:55 »
Kanske väntade du för länge med att skörda den, för mycket av näring och vatten kan få många växter att smaka dåligt...

Dela detta:

* Inloggade just nu

554 gäster, 1 användare
Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser