Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rådjursstängsel helt fantastiskt  (läst 33630 gånger)

sass

• Skåne
SV: Rådjursstängsel helt fantastiskt
« Svar #20 skrivet: 20 aug-14 kl 12:08 »
Nu har gått några år och jag undrar om ni fortfarande är lika nöjda. Hur många år höll era nät eller är de fortfarande i funktion?

Znibban

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 21 aug-14 kl 11:19 »
Nu har gått några år och jag undrar om ni fortfarande är lika nöjda. Hur många år höll era nät eller är de fortfarande i funktion?

Jag använder näten och återanvänder....de tål allt utom sax och vassa tänder  :o
Jag använder det som växtstöd - perfekt att låta växter klättra i. Hönsen har lärt sig att hålla sig nära gården och där har jag rullat ihop nätet igen för att använda till nå´t annat. Perfekt med så mjukt och lätthanterligt nät.
Jag är supernöjd!

karsan

• Södermanland
« Svar #22 skrivet: 21 aug-14 kl 16:30 »
Jag har använt Allox viltnät till hönsgård och inhägnad av odlingsplättar i 5 år nu. (Utspridda odlingar på grund av spridda soliga ställen i min trädgård).  Lättsinnigt att använda till hönsgård, det är jag medveten om, men vi har inte haft problem. Traktens rävar och grävlingar verkar inte bry sig om höns; villaområde.

Ibland har det blivit hål i nätet, särskilt efter vintern.  Ibland är det hönsen som hittar det först, ibland jag. Lätt att fixa dock, jag tråcklar dit en bit nät med hjälp av fisklina.  Det syns inte alls.

När hönsen går fritt har vi haft hökattacker och förlorat ett par.  Dock aldrig inne i hönsgården med nätet över.  Snö går igenom nätet för det mesta, viss typ av blötsnö kan lägga sig. Ganska lätt att ruska av dock.

Runt odlingarna sitter nätet på bambupinnar. Jag rullar ihop hela härligheten när säsongen är slut så att hönsen får fritt fram att krafsa mask och sniglar. Sätter ut igen nästa vår.  I jordgubbstider riggar jag upp nät mot trastar och skator.

Som sagt, mycket lättjobbat material som håller oväntat bra med tanke på hur lätt och tunt det är.

MrsB

• Småland
« Svar #23 skrivet: 22 aug-14 kl 17:19 »
Har haft nätet några år nu till hönsens stora hage. Är verkligen nöjd med det. Det är lika fint idag som när vi satte upp det. Inga djur har försökt att varken ta sig ut från hagen eller in. Ser också snyggt och prydligt ut. Har inte hönsen där på vinter utan det är enbart ett sommarhage. Mycket sly växer utanför nätet och mycket träd innanför så nätet syns knappt.

aston_sol

• Småland
« Svar #24 skrivet: 22 aug-14 kl 20:28 »
Någon som har testat det för att hålla getter inne i hagen? Kanske i kombination med eltråd 15cm innanför?

Dela detta:

* Inloggade just nu

484 gäster, 1 användare
eremit1

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser