Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  skilja av  (läst 3920 gånger)

Blekinge

• Dom rika kan, vi fattiga försöker
    • Blekinge
skilja av
« skrivet: 11 jul-11 kl 22:17 »
Har ni någon erfarenhet om man har en stor hage och ska skilja av lammen från tackorna, är det då bättre att flytta lammen eller är det bättre att flytta tackorna.
 jag tänker på rymmande lamm samt rymmande tackor.

siken

• Blekinge
SV: skilja av
« Svar #1 skrivet: 11 jul-11 kl 22:31 »
Jag skulle nog först titta efter var jag har bäst bete. Lammen bör ju gå på det bästa betet för att växa bra, medan tackorna helst skall gå ett tag på sämre bete så de sinar. Ungefär tre veckor innan baggen släpps till tackorna brukar mina tackor få flytta till bättre bete igen, så de är i bra hull vid betäckningen.
Föder upp myskankor, åsbohöns och gutefår

vallhunden

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 12 jul-11 kl 10:39 »
Man flyttar alltid bort tackorna, för att minska stressen hos lammen. Efter några dagar kan man flytta lammen vidare till bättre bete (när de lugnat ner sig).
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #3 skrivet: 14 jul-11 kl 23:55 »
Hur gör man då, rent praktiskt? I fjol hade jag inte så många så då tog jag in alla, lät baggarna vara kvar inne och gick i väg med resten. Nu har jag betydligt fler och vet inte vad/hur som är bäst att göra. Att dela på dem ute på betet är nog inte lätt... ???

zeina66

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 15 jul-11 kl 07:50 »
Hur gör man då, rent praktiskt?  Att dela på dem ute på betet är nog inte lätt... ???

Hej,jag tar ut grindar i hagen och tar in alla i "fållan",släpper sen ut taclorna därifrån och tar med mig dom till en annan hage. Släpper i de vuxna baggarna som tar hand om små-baggarna.
En Baggis  ;)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Birgit

« Svar #5 skrivet: 15 jul-11 kl 09:00 »
Vi plockar alltid bort bagglammen och släpper dem till vår baggflock. De har alltid stannat där utan problem, då de söker sig till de äldre baggarna. Vi ser till att bagghagen är en bra bit ifrån tackornas, så de inte funderar på att rymma.

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #6 skrivet: 09 aug-11 kl 22:00 »
Har en fråga; när man skiljt av bagglammen från de övriga ska de ju inte se/höra varandra på ett tag har jag läst. Men sen då? Efter några veckor skulle jag behöva flytta baggarna så att de på ett visst ställe i hagen skulle kunna se tackorna på ett avstånd av ca 50 meter. (Ett gärde emellan). Skulle det gå eller är det kanske dumt? Det är 5 och 6 eltrådar för baggarna. Hagarna ligger så till och de båda behöver betas av en gång till i år. (Inte klokt vad betena växer!)

vallhunden

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 10 aug-11 kl 12:07 »
Efter ett par veckor så kan de gå "rätt så" nära varandra. Det borde inte var problem med 50m mellan hagarna. Jag har en väg emellan bara, fast jag brukar vänta till 3 veckor eftersom det är så pass nära. Men 2 veckor ska vara tillräckligt för att de ska "glömma" varandra...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #8 skrivet: 10 aug-11 kl 13:13 »
OK. Och det blir heller inget problem med att de känner om tackorna brunstar... eller?

vallhunden

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 10 aug-11 kl 15:03 »
OK. Och det blir heller inget problem med att de känner om tackorna brunstar... eller?
DET är en helt annan sak ;D ;D
Det finns baggar som har rymt flera kilometrar eftersom grannens får har brunstat... :o

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #10 skrivet: 10 aug-11 kl 15:24 »
Jaha! Hmhm, får nog fundera ett varv till på det upplägget.... :-\

Ipidia

« Svar #11 skrivet: 11 aug-11 kl 18:24 »
Vi flyttade våra tre bagglamm tillsammans med storbaggen till en fin hage inte långt från tackorna. Bagglammen tydde sig direkt till baggen och lämnade inte hans sida det första dygnet. De bräkte en hel del de första dagarna, men mammorna verkade mest tycka det var skönt att få beta ifred, och de kunde ju se sin lamm. Det har inte varit några rymningsförsök heller.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 11 aug-11 kl 19:28 »
Jag flyttade bort mina tackor 700m ner till hagen vid sjön. Nästa morgon stod det 3 tackor på gårdsplan och en tacka i hagen bredvid lammen >:D. Tur man har hundar (och bil).

sarbe453

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 11 aug-11 kl 20:44 »
DET är en helt annan sak ;D ;D
Det finns baggar som har rymt flera kilometrar eftersom grannens får har brunstat... :o

Jo men de flesta har väl inte möjlighet att ha baggar och tackor halvmil ifrån varandra? Det kan väl inte vara så vanligt menar jag? Hur långt från har ni era baggar då när tackorna börjar brunsta?

Iof var en bekant till mig tvungen att stänga in baggen i silon med en liten glugg att titta ut genom  ;D
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

zeina66

• Värmland
« Svar #14 skrivet: 11 aug-11 kl 22:41 »
Jo men de flesta har väl inte möjlighet att ha baggar och tackor halvmil ifrån varandra? Det kan väl inte vara så vanligt menar jag? Hur långt från har ni era baggar då när tackorna börjar brunsta?

Min bagg-hage ligger tvärs över grusvägen som går genom gårn,ingen har nånsin rymt vare sig tackor eller bagglamm,dom aktar sig noga för el-stängslet ;D

Mina gutar brunstar i regel tidigast okt-nov,baggarna har snällt stannat i hagen tills det är dags :)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Dela detta:

* Inloggade just nu

645 gäster, 2 användare (1 dolda)
beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser