Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gräva om komposten  (läst 4668 gånger)

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
Gräva om komposten
« skrivet: 11 jul-11 kl 09:25 »
Jag har komposterat torv, sågspån, hönsgödsel och gamla löv förra året men inte haft nästan nånting grönt att blanda i. Det verkar som det inte hänt nånting i komposten märker jag nu när jag gräver i den. Nu har jag slagit massor med gräs och det finns inte en chans att få plats i kompostbehållarna. Jag har därför lagt en avlång "limpa" med gräs varvat med den gamla komposten i lager.

Frågan är om jag vågar fortsätta med fler lager ovanpå? Eller kväver jag allting då? Hjälper det om jag lägger ett lager grenar och kvistar i ett lager mellan? Eller är det bättre att göra en ny limpa bredvid? Har massor mer gräs och mer kompost att gräva om.

En fråga till om detta blir bra kompost... Kan jag använda kompostlimpan/orna som odlingsbäddar nästa år?
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
SV: Gräva om komposten
« Svar #1 skrivet: 12 jul-11 kl 09:28 »
Ingen som vet? Jag gjorde iaf två låga limpor... men det kanske blir för luftigt istället? Det får bli som det blir, hoppas det startar nån sorts förmultningsprocess eller nått. Kanske kan hitta lite jord med daggmask att lägga i, det borde ju hjälpa.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #2 skrivet: 15 jul-11 kl 19:43 »
Jag har komposterat torv, sågspån, hönsgödsel och gamla löv förra året men inte haft nästan nånting grönt att blanda i. Det verkar som det inte hänt nånting i komposten märker jag nu när jag gräver i den.

Kanske blev den för torr? Sågspån tar också några år på sig innan det händer något. Och vissa löv tar rätt lång tid, särskilt om de är torra (eller blöta. slaskiga och ihoppackade).

Citera
Nu har jag slagit massor med gräs och det finns inte en chans att få plats i kompostbehållarna. Jag har därför lagt en avlång "limpa" med gräs varvat med den gamla komposten i lager.

Låter bra.

Citera
Frågan är om jag vågar fortsätta med fler lager ovanpå? Eller kväver jag allting då? Hjälper det om jag lägger ett lager grenar och kvistar i ett lager mellan? Eller är det bättre att göra en ny limpa bredvid? Har massor mer gräs och mer kompost att gräva om.

Ingen fara tror jag. Upp till en meter högt kan du lägga, minst.

Citera
En fråga till om detta blir bra kompost... Kan jag använda kompostlimpan/orna som odlingsbäddar nästa år?

Kan du väl, men jag tycker det främst borde användas som jordförbätringsmedel och gödselmedel i lite större odlingar. Dessutom kan det kanske ta 2-3 år innan det är klart om sågspånet var färskt när du började.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #3 skrivet: 15 jul-11 kl 19:46 »
Ingen som vet? Jag gjorde iaf två låga limpor... men det kanske blir för luftigt istället? Det får bli som det blir, hoppas det startar nån sorts förmultningsprocess eller nått. Kanske kan hitta lite jord med daggmask att lägga i, det borde ju hjälpa.

Om du ska odla i dem så var det kanske bra? För då sprider du i alla fall ut gödseln över lite större yta.

Det är kompostmask som kan trivas i en komposthög till att börja med. Och de brukar oftast hitta dit ändå. Daggmasken kommer senare (ibland). Men det är bra att sätta till jord i alla händelser. Och är det jord med daggmask så är det nog bra jord, och det är en fördel.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #4 skrivet: 15 jul-11 kl 20:30 »
Tack för dina svar! Så jag är inte helt ute och cyklar iaf... Det var kanske lite väl optimistisk att tro att jag kan odla i det redan nästa år, jo. MEn jag har liksom inga odlingar alls nu så jag vet inte vad jag ska göra av det när det är klart. Jaja, om ett par år kanske jag har lyckats få till några rabatter om inte annat. Just nu är ju min trädgård så eftersatt på alla håll.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: 15 jul-11 kl 20:53 »
Men det får jag väl så nästa vår då antar jag? Jag är helt värdelös på det där med odling.  :-[ Men squash skulle sitta fint!

tinna.m

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 17 jul-11 kl 13:16 »
Jag har gjort en sån kompostkorv som du beskriver. Den växer på längden för varje år. Grenar i botten(ris från allt möjligt) gräsklipp, löv, luk, grästorvor, jord och annat organiskt jag "vill bli av med".
I detta har jag satt schersmin, rosor(kommunen hade dumpat ett gäng som jag tog rätt på) potatis, sqasch och krasse. Krassen växer fort och blommar vackert, trivs precis som  squasch'en fint på "skräphögen". Potatisen blir bättre än den jag har i potatislandet, trots att jag inte vattnar eller sköter på annat vis. Jag fyller på ovanifrån när jag vill trycka ner kirskålen, för den odlar sig själv där!
« Senast ändrad: 17 jul-11 kl 16:42 av tinna.m »
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #7 skrivet: 17 jul-11 kl 16:24 »
Peta ner lite pumpa- och squashfrön, de fixar det mesta och täcker sååå bra med sitt bladverk och rötterna binder massorna. Att de dessutom bär frukt är bara ett plus.  ;)

För dig verkar det mest handla om att dölja en gödselhög. Eller att stabilisera en rasbrant, med tanke på "binder massorna".

Dela detta:

* Inloggade just nu

637 gäster, 1 användare
fyren

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser