Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tomaterna spricker!  (läst 9866 gånger)

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
Tomaterna spricker!
« skrivet: 26 aug-06 kl 17:11 »
Hjälp, mina fina frilandstomater spricker  :'( Det är Dansk Export, som jag odlat i kruka i åratal och nu testar på friland. De har vuxit hur bra som helst och blivit stora och fina men nu när de börjar mogna så SPRICKER de!  Och jag som såg fram mot bästa tomatskörden någonsin... Min amatörmässiga gissning är att det har att göra med det här knasvädret, förts knastertorrt i en månad, sen oavbrutet regn... Nån som vet mera om detta?

saltkråkan

• Gäst
Re:Tomaterna spricker!
« Svar #1 skrivet: 26 aug-06 kl 17:49 »
Jag vet inte men jag tror som du, knasiga vädret.. Hos mig har saker blivit ovanligt lågvuxet.. Har inte odlat tomater. Har hört att stora växlingar mellan kallt och varmt kan göra att de spricker. Hoppas nån annan kan svara bättre.

Bo

Hoppas jag med
« Svar #2 skrivet: 26 aug-06 kl 19:08 »
mina Shirley runda tomater har spruckit mellan hälften och en tredjedel nu några år och jag vet inte vad jag skall göra åt det.

Pelo busk plommontomat spricker aldrig.

Marieberg

• Gäst
Även jag hoppas...
« Svar #3 skrivet: 26 aug-06 kl 21:53 »
Tråkigt att höra att det är fler än jag som råkat ut för detta deprimerande odlingsresultat. Jag vet tyvärr inte heller vad det beror på, jag har detta problem och hos mig var det likadant i fjol!
När vi var på semester i början av Augusti så lämnade jag över trädgårdsskötseln till våra storstadsgäster (från Berlin) och Anne, som inte har någon erfarenhet av att sköta trädgårdar, upptäckte att det går utmärkt att plocka tomaterna innan de är helt mogna, och sedan låta dem mogna i en korg el. dyligt. Detta tips funkar jättebra (så går inte alla tomater förlorade ialla fall) men jag hoppas att någon kan ge oss information om vad problemet beror på!
« Senast ändrad: 26 aug-06 kl 22:02 av Marieberg »

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #4 skrivet: 27 aug-06 kl 17:32 »
Jag plockade in ett gäng halvmogna ej spruckna tomater idag så får vi se hur de mognar. Blir ju ändå inga solmogna tomater med det här hopplösa vädret  :(

Gryning

• Mirandas have
« Svar #5 skrivet: 27 aug-06 kl 18:25 »
Lena Israelsson i Handbok för Köksträdgården: "Sprickor i frukten (dvs tomaterna) beror på kraftiga svängningar i temeratur och luftfuktighet".
Mina spricker också. :( De som får störst frukter drabbas värst. Mina tomater är lite efter i utveckling eftersom de stod alldeles för kallt i maj och jag har precis börjat skörda. Det är de mest mogna osm påsricker, så jag håller tummarna för atttemperatur och luftfuktighet jämnar ut sig framöver.  ::)

HP

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 28 aug-06 kl 08:36 »
Jag har samma problem!
Har ingen direkt lösning, men mina "svärföräldrar" brukar ta in tomaterna- hela plantorna alltså- och hänga i källaren, och de har haft färska tomater runt jul nåt år!
Ska testa å se hur det går, annars dinns det ju en deö man kan göra av gröna tomater också!
//HP
If You Run You'll Just Die Tired

Cordula

• Närke
« Svar #7 skrivet: 05 sep-06 kl 11:08 »
Jag tror att det beror på att de får regn på sig; även mina tomater spricker, nästa år ska jag se till att de är under plast.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #8 skrivet: 05 sep-06 kl 12:38 »
Nu har jag tagit in alla tomater, oavsett färg, så får de ligga och mogna inomhus. Dessvärre har många fått pistillröta också, så det blir inte alls den där fina tomatskörden jag hoppats på  :(

Jag misstänker starkt att de kraftiga väderväxlingarna spökar vad gäller både sprickor och pistillröta.

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #9 skrivet: 05 sep-06 kl 14:41 »
Gjorde en insats i helgen och klippte ner de sorgliga plantorna... Skördade det som såg bra ut av det som var moget, tog också in en hel del omoget. Men oj, vad mycket som gått till spillo...

Vad nu göra av de gröna? Det blev lite grön tomatmarmelad, men den blev lite väl söt, nästan godisaktig. Inlagda gröna tomater, grön tomatchutney... stekta gröna tomater? Hmm...
Höns, stickning och pelargoner

Lilla Zoo

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 05 sep-06 kl 16:09 »
I bland kan tomaterna spricka om vattentillgången är ojämn. mina som jag har i växthus har spruckit men jag har också slarvat med vattningen där, de som står på friland har klarat sig bättre.
mvh Lilla zoo
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

AndersT

« Svar #11 skrivet: 06 sep-06 kl 20:35 »
Mina tomater i växthuset har spruckit, trots regelbunden vattning, däremot har tomaterna på plantan ,som står på sydsidan av torpet, klarat sig bra-trots oregelbunden bevattning.. Iofs så mognar tomaterna dåligt för närvarande.. Sprickorna på tomaterna i växthuset började under den soliga delen av sommaren, så jag tror inte att  de kommit pga av temperaturskillnader, även om det kan skilja en del mellan dag och natt, tidigare år har det gått bra.. Tror snarare på att det kan bero på luftfuktigheten, som någon skrev, och på gödningen, i år har jag använt hönsgödsel, vilket jag kanske tog för mycket av.., vilket iofs paprikorna gillade.., Jag har fått stora och många paprikor, tyvärr en del angrepp av tvestjärtar, men de som klarat sig är helt OK.

mirakel

• Närke
« Svar #12 skrivet: 07 sep-06 kl 16:23 »

Jag har hört från en tomatodlare att det är när tomatplantorna får FÖR MYCKET VATTEN vid tiden för tomaternas mognadsprocess som de spricker. Denna erfarna tomatodlare brukar nästan helt sluta att vattna när tomaterna ska till att "få färg".

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #13 skrivet: 07 sep-06 kl 20:21 »
Stämmer ju bra på mina - det hällregnade typ en månad i sträck lagom tills de skulle börja mogna på riktigt. Jäkla väder - nu är det fint igen bara för att jag plockat in alla tomater  >:(

Gryning

• Mirandas have
« Svar #14 skrivet: 10 sep-06 kl 11:55 »
Varför tog du in dem Christina? Får ni nattfrost redan? Jag har lå¨tit tomaterna stå, till slut med överdrag av bubbelplast, till nån gång i oktober oktober eller så...
jag menar inte att skryta med odlingszon 1 och så men undrar bara om det finns någon annan anledning att ta in tomaterna än frost.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #15 skrivet: 10 sep-06 kl 12:26 »
För att de sprack så eländigt! Jag ville inte se ännu fler tomater spricka, så jag chansade på att ta in dem i stället. Eftersom de stod på friland, så kunde jag ju inte reglera vattentillgången och när det bara regnade och regnade... Nu mognar de hyfsat bra inne och de är goda, även om det inte är riktigt samma sak som solmogna så är det OK ändå.

Naturligtvis är det fantastiskt väder nu. Bara för att...  ::)

Men jag är lite ledsen, för det var jättemånga fina stora gröna tomater, mer än jag nånsin fått i kruka. Så jag började tycka att det här med frilandstomater var en jättebra idé! Det var innan augustiregnen började. Nu har jag slängt säkert hälften, de har antingen fått pistillröta eller spruckit och blivit dåliga!

Vet inte riktigt hur jag ska göra nästa år, tomater vill jag ha i alla fall!! Och att passa saker som växer i krukor är inte riktigt min bästa gren...

vårlök

« Svar #16 skrivet: 11 sep-06 kl 11:52 »
Hejsan!

Våra frilandstomater har mött samma öde som alla andras, men i våras gjorde vi en rejäl bädd under ett utstickande tak åt söder. Det fick såklart vattnas under torkan, men inte lika ofta som krukorna, och sen ledde vi in vattnet från taket när det behövdes under regnperioden. De tomaterna har blivit friska och fina och har nästan inte spruckit alls :D! Taket gör antagligen att temperaturen hålls lite jämnare också...
Alternativare i startgroparna

johe71

« Svar #17 skrivet: 01 okt-06 kl 22:34 »
Någon i min närhet påstod att tomaterna spricker om man vattnar dem på kvällen men inte om man gör det på morgonen... jag var inte helt säker på att jag trodde på det (då vi vattnade våra tomater på kvällen och de var ej spruckna) så jag var tvungen att söka på nätet

Och jag hittade det här på Svenska Vinoldare Forum (google tar en till de mest konstiga ställen :))
Citera
Som bigarråodlare känner jag till problemet "sprickning". Det uppkommer när söta bär-druvor får regn på sig. Sockret i druvan drar till sig vattnet (osmos) och druvskalet hinner inte att utvidga sig snbbt nog. Inom bigarråodlingen behandlar vid bären med en lösning av 0,25 % kalksalpeter efter var 5:te mm som faller, och det hjälper.

Och det är väl inte helt otroligt att det är samma sak med tomater?

Så hur är det då med morgon-/kvällsvattning?
Om man nu blöter ner tomaten när man vattnar dem (vattenspridare/vattenkanna med stril) så kommer de att
1) vid kvällsvattning: Vara blöta hela natten, "suga" i sig mycket vatten och tillslut spricka
2) vid morgonvattning: Torka när solen skiner på dem så de inte "suger" i sig så mycket vatten och förblir då (kanske) hela

Så lite sanning ligger det säkert i påståendet. Nu vattnade vi med vattenkanna utan stril, dvs öste vatten direkt på jorden så tomaterna blev aldrig våta - och då spelar det ju ingen roll för sprickbildningen.

Vitis

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 03 okt-06 kl 11:59 »
Din teori om vattningen stämmer delvis men det är inte vatten på tomaterna som är den stora boven utan att plantan suger upp mer vatten än vad som dunstar ut från bladen.

Detta sker framförallt när nattempen går ner och luftfuktigheten ökar, plantan fortsätter suga upp vatten men avdunstningen är minimal. Trycket ökar då i hela plantan och i frukterna som riskerar att spricka.

Man kan se trycket i plantan på morgonen, bladen står rätt ut eller uppåt och är lätta att bryta av, på kvällen efter en varm dag när plantan är uttorkad och trycket lågt är bladen lite hängiga även om det finns gott om vatten runt rötterna.

Att vattna så att plantorna blir blöta på bladen på kvällen ökar också risken för att bladmögel ska få fäste.

Morgonbevattning är bättre än kvällsbevattning, jämn temp och luftfuktighet är bra om man kan lösa det på nåt sätt.

Olika sorter är också mycket olika känsliga.

Vad hade du för sorter som klarade sig undan spickor ??
« Senast ändrad: 03 okt-06 kl 12:00 av Vitis »

johe71

« Svar #19 skrivet: 06 okt-06 kl 16:50 »
Vad hade du för sorter som klarade sig undan spickor ??

Jag? Inte en aning :) Vi köpte några plantor på Plantagen i våras som vi planterade i en plåtbalja utanför dörren...

Dela detta:

* Inloggade just nu

583 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser