Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tacka med infekterat sår.  (läst 18879 gånger)

sisel

• Småland
SV: Tacka med infekterat sår.
« Svar #40 skrivet: 11 jul-11 kl 11:38 »
Den lilla tackan har fått somna in.
Tack för all hjälp.

Nemi

• Gotland
« Svar #41 skrivet: 11 jul-11 kl 11:59 »
All värme till dig som kämpat så med den lilla tösen! Och all värme till dig för att du till slut tvingades fatta det svåra, men kloka beslutet att låta henne slippa lida mer. Jag tycker att du gjort allt rätt, hela vägen!
Månskenslammbonde på världens vackraste ö; Gotland.
Här bor jag med mina två härliga blandrashundar, fyra katter och sex Gotländska pälsfår; Saga, Ida, Greta, Klara, Ellen och Aina.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #42 skrivet: 11 jul-11 kl 13:25 »
Usch, vilken ledsam historia! Kramar till dig sisel!

Jag tror att vi alla som följt den här tråden har lärt oss en hel del av detta. Så känner jag i alla fall. Så tack för att ni delat med er och för alla bra råd som givits här.

Verkligen tråkigt att veterinärerna inte är mer till hjälp. Men just i det här fallet, hade det gjort någon skillnad om det varit en häst eller en ko? Problematiken och behandlingen borde väl vara den samma för ett sår oavsett djurslag?

Gawotka

• Lappland
« Svar #43 skrivet: 11 jul-11 kl 14:12 »

Jag tror att vi alla som följt den här tråden har lärt oss en hel del av detta. Så känner jag i alla fall. Så tack för att ni delat med er och för alla bra råd som givits här.

Jag har också följt tråden och tackar Torptomten för allt du lärt oss! Jag har jobbat som djursjukvårdare och haft djur hela livet - men har aldrig kommit i kontakt med liknande situation. Jag gör som Kira och sparar alla tipsen om jag själv hamnar i samma tråkiga sits.  Trösta er med att ni gjorde allt som gick för tackan!

Kira

• Småland
« Svar #44 skrivet: 11 jul-11 kl 14:13 »
Massor med tröstkramar från mig, jag känner så med dig!

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #45 skrivet: 11 jul-11 kl 17:31 »
Jag håller med alla ovan, en väldigt lärorik tråd - tyvärr med ett sorgligt slut...... men en stor kram till dig som gjort allt så bra hela vägen, inklusive det sista beslutet.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #46 skrivet: 11 jul-11 kl 17:49 »
Kram till dig. Har inga ord men instämmer med vad övriga skrivit, du har gjort allt rätt hela vägen inklusive det sista, kanske svåraste, beslutet. Hoppas att du aldrig mer behöver uppleva något liknande igen. Jag tycker det känns ännu värre när man är seriös och tillkallar veterinär på ett tidigt stadium och det ändå inte fungerar p g a veterinärens okunskap.
Åsenfår, hundar och katter

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #47 skrivet: 11 jul-11 kl 18:29 »
 :'(

Men, vid lite närmare eftertanke:  om hon nu ändå är död, så önskar jag mig bilder på eländet.  Går det?

Ty man undrar, hur illa det egentligen var ...  :P

Men mest  :'( :'( :'(

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

gernsö

• Skåne
« Svar #48 skrivet: 11 jul-11 kl 19:53 »
ja nu slipper hon att ha ont, stackarn, synd att det inte gick att rädda henne. ja jag skulle oxå gärna vilja se bilder på hur illa det var.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Nemi

• Gotland
« Svar #49 skrivet: 11 jul-11 kl 20:38 »
Varför behövs bilder? Och i denna stund? Jag förstår att alla vill lära, även jag, men jag tycker inte att det är så svårt att följa händelseförloppet med de inlägg som skrivits här av sisel. Tycker att det är lite okänsligt att nu be om bilder. Det här var uppenbarligen en mycket älskad tös. Om inte så blev hon det definitivt under vägen.
« Senast ändrad: 11 jul-11 kl 20:49 av Nemi »
Här bor jag med mina två härliga blandrashundar, fyra katter och sex Gotländska pälsfår; Saga, Ida, Greta, Klara, Ellen och Aina.

Höjden

• Bor på gård med får, katter och hund.
    • Livet på Höjden
« Svar #50 skrivet: 11 jul-11 kl 21:01 »
Vad tråkigt och vilken hemsk upplevelse för er, jag har inte hunnit med i alla svängar då jag jobbar mest hela tiden men ser att ni verkligen kämpat för er tacka. Flugangrepp går fort i sommarvärmen. Hoppas veterinären också kan lära sig något av detta så nästa fårägare/djurgare får rätt hjälp från början... speciellt det där med avmaskning känns ju som något de verkar glömt bort totalt  ???   Näe, fyfaan för flugor, hoppas du får en bättre fårsommar framöver!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #51 skrivet: 12 jul-11 kl 13:09 »
Varför behövs bilder? Och i denna stund? Jag förstår att alla vill lära, även jag, men jag tycker inte att det är så svårt att följa händelseförloppet med de inlägg som skrivits här av sisel. Tycker att det är lite okänsligt att nu be om bilder. Det här var uppenbarligen en mycket älskad tös. Om inte så blev hon det definitivt under vägen.
Jag bara frågade om det kunde gå.  Den här djurägaren har verkligen ansträngt sig för sitt djur, och förtjänar allt stöd.  Därför ville jag även puffa för att dokumentera detta fall.  Som nog är ganska ovanligt ändå.  Hoppas jag!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

sisel

• Småland
« Svar #52 skrivet: 12 jul-11 kl 20:03 »
Nej tyvärr finns det inga bilder. Vi hade inte en tanke på det, men så här i efterhand förstår jag att det kunde ha varit värdefullt.
Det hade känts bra att kanske kunna vara till hjälp för andra drabbade djur, men nu är det för sent.

I och för sig syntes det inte så mycket. Hon hade några sår, men de hade börjat läka och larvangreppen var på slutet mest på till synes frisk vävnad. Det syntes egentligen inte så mycket, men på mycket nära håll kunde man se att ullen var liksom fet och lite mörkare på vissa partier. Där kunde man se larvbakändarna i huden.

Av hela mitt hjärta önskar jag att det här var ett extremfall - det är det absolut värsta jag som djurägare har varit med.

Nemi

• Gotland
« Svar #53 skrivet: 12 jul-11 kl 21:09 »
Jag hoppas verkligen att det här du varit med om var något du särskilt inte, och heller ingen annan någonsin kommer vara med om igen. Men jag hoppas att du någonstans känner och förstår att du gjorde allt och mycket mer än många många ens skulle fundera över. Och det sista beslutet var kanske såväl det svåraste som kanske också det som lättade mest efteråt. Stor kram!

gernsö

• Skåne
« Svar #54 skrivet: 12 jul-11 kl 21:38 »
får man fråga vad som gjorde att hon blev avlivad, var det råd från vet eller blev hon sämre..... bara undrar
tycker att du har varit stark och du ska verkligen känna att du gjort allt du kunnat, mer än många hade gjort. kram
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Dela detta:

* Inloggade just nu

448 gäster, 1 användare
alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser