Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  pollinering?  (läst 3509 gånger)

pita

• -
pollinering?
« skrivet: 04 jul-11 kl 10:38 »
Efter två försök och 6 frön lyckades jag få en vattenmelon att överleva. Den står nu i växthuset och har vuxit sig fint och blommar. En grannfru sa till mig att jag måste ha dörren öppen så att humlorna kommer in och pollinerar annars blir det inga frukter. Men hallå, man kan knappast be dom att flyga in ;D Jag har honungsmelon med som blommar.
Hur funkar det här med pollinering? Vissa växter pollinerar väll varandra? pollinerar getingar? för det har jag haft några inne.
Kan man göra nått själv?

Tacksam för svar, det vore så kul med vattenmelon :)
Har varit borta en längre tid och ska nu berika livet med islänning, nya höns och ett gäng får :)

Vurre

SV: pollinering?
« Svar #1 skrivet: 04 jul-11 kl 10:42 »
Du kan ta en hanblomma och dutta med den i en honblomma, eller ta en mjuk akvarellpensel för att föra över pollen. Gör det tidigt på morgonen.
snus? vad är priset på en pris?

pita

• -
« Svar #2 skrivet: 04 jul-11 kl 10:48 »
Ok, men hur ser man skillnad på han/honblomma :-[ Jag är välldigt mycket nybörjare :)
Har varit borta en längre tid och ska nu berika livet med islänning, nya höns och ett gäng får :)

Vurre

« Svar #3 skrivet: 04 jul-11 kl 10:53 »
Under/bakom "mammablomman" sitter ett fruktanlag. Hanblommorna har bara en smal stjälk.

Att honblommorna har pistill och hanblommor ståndare med pollen är ett annat tips. Det bör du ha lärt dig i grundskolan.
snus? vad är priset på en pris?

pita

• -
« Svar #4 skrivet: 04 jul-11 kl 11:01 »
 :-[ ok, tack. Fast det var lääänge sedan :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

653 gäster, 1 användare
fyren

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser