Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Planerar hösten... kraftfoder,leverantör, pris, förvaring?!  (läst 9410 gånger)

hursomhelst

• Småland
hej på er

Ja då har man börjat planera höstens kraftfoder givor..

Vi kommer i höst ha 14 tackar ( ev nån till) som ska betäckas.. nu funderar vi lite hur vi ska göra med kraftfodret i år-
Förra året blandade vi havre 70% betfror 20% soja 10% men det va inge kul.. men billigt!
Fördelen när man inte är gjord av pengar är ju att man köper lite då och då, så man kan dela upp betalningen på det viset.. MEN det blir ju inte så billigt i längden med alla resor och styckvis inköp.

Så nu funderar vi på hur vi ska köpa foder nästa år..
Hur gör ni andra?!
 Vi har ingen silo, och inte möjlighet att investera i en nu heller..

vad ligger foder i pris.. hur kan man köpa det?! Pall? För 129 kr för 22 kg från svenska foder, njaaaa, då blir man ju utfattig, då våra är mjölkfår.. och behöver kraftfoder lääääänge! Och då runt 1 kg om dagen.. blir ju typ 100 kr om dagen för bara kraftfoder, och det kan man väl bara inte betala, eller?!

Tacksam för hjälp

Fårtokig

• Skåne
SV: Planerar hösten... kraftfoder,leverantör, pris, förvaring?!
« Svar #1 skrivet: 04 jul-11 kl 01:43 »
Hej!
Vad får de att äta mer än kraftfoder? Halm? Hö? Ensilage? Har ni ett grovfoder med bra kvalité kan ni kanske ge dem bara spannmål så slipper ni blanda.. Kanske finns det någon lantbrukare i närheten som torkar spannmål själv.. Eller en grisproducent som har spannmål hemma där man kan komma o köpa till ett bra pris. Ofta har dom ju också soja hemma - kanske färdigblandat om man har tur  ;)

hursomhelst

• Småland
« Svar #2 skrivet: 04 jul-11 kl 10:29 »
Hej
Vi ger dom ensilage som grovfoder... och spannmål köper vi av samma som vi köper grovfoder..

Men nu har vi tröttnat på att blanda faktiskt.. är så mycket meck med det!

Fårtokig

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 04 jul-11 kl 12:05 »
Ok. Då kvarstår frågan om ni måste blanda? Kan ni inte ge dom bara korn t.ex? Har för mig att det inte är bra att ge havre i renbestånd för länge till får men kommer inte ihåg varför.. Nåt med protein kanske.. Säkert nån annan som vet bättre! För smaklighetens skull måste ni inte blanda iallafall. Själv ger vi enbart grovfoder o dom håller sig i gott hull på det.   

vallhunden

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 04 jul-11 kl 12:56 »
När jag blandar kraftfoder så tar jag med mig alltihop in i hagen/fårhuset. Sen häller jag upp var sak för sig i foderrännorna, ovanpå vartannat så att säga... så står fåren för blandningen själva ;D
Det gäller bara att hälla ut allt lika mycket, hela vägen s a s. Fördela fodret rättvist över hela foderrännan :o
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #5 skrivet: 04 jul-11 kl 13:10 »
vad ligger foder i pris.. hur kan man köpa det?! Pall? För 129 kr för 22 kg från svenska foder, njaaaa, då blir man ju utfattig, då våra är mjölkfår.. och behöver kraftfoder lääääänge! Och då runt 1 kg om dagen.. blir ju typ 100 kr om dagen för bara kraftfoder, och det kan man väl bara inte betala, eller?!
Man kan köpa ferdigblandad fårpellets til ca 3000,- inkl moms i 700 kg eller 800 kg sekker (beroende på vilken producent man köper från).
Ja, i Norge altså, men dom seier at alt är så mycket billigare i Sverige  :D
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #6 skrivet: 04 jul-11 kl 15:57 »
Jag köper Fårfor Tacka på pall från Lantmännen. Jag tar tre pallar i taget, vilket blir 1800 kg (600 kg/pall). Priset är då 3,45 kr/kg plus 0,35 kr/kg i frakt exkl moms.

Eftersom jag inte längre har tillgång till egenproducerad spannmål så blir det ingen större vinst att köpa spannmål, soja och betfor och blanda själv - om någon alls. Spannmålets energiinnehåll varierar ju dessutom, så att få en energideklarerad vara är mycket värt för mig.

Jag ger dock ett mycket högvärdigt (analyserat) ensilage som ligger högt i både energi och protein, och med det så kan jag hålla nere kraftfodergivan. Mina finull med 3 lamm i medel klarar sig på 500-700 gram per dag med bibehållet mycket gott hull.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

hursomhelst

• Småland
« Svar #7 skrivet: 04 jul-11 kl 21:36 »
hej och tack för alla svar..

ja, vi måste ge kraftfoder, då ostfrisar är rätt så magra av naturen så att säga. Så de har verkligen inget att ta av, de lägger allt i juvret, och äter som mindre kor!!! De är ju även rätt så stora.

Men om jag har förstått det hela rätt så köper man på pall i sverige då? och inte i storsäck?! Borde väl finnas nåt annat än pall?! Lixom nåt mer mellanting  ;D :P
Eller är det kanske jag som är omstädning då  ;D

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #8 skrivet: 04 jul-11 kl 23:04 »
hej och tack för alla svar..

ja, vi måste ge kraftfoder, då ostfrisar är rätt så magra av naturen så att säga. Så de har verkligen inget att ta av, de lägger allt i juvret, och äter som mindre kor!!! De är ju även rätt så stora.

Men om jag har förstått det hela rätt så köper man på pall i sverige då? och inte i storsäck?! Borde väl finnas nåt annat än pall?! Lixom nåt mer mellanting  ;D :P
Eller är det kanske jag som är omstädning då  ;D

Om det är som med hönsfodret så finns det antingen i småsäckar (22-25 kg), alltså kan man köpa dem på pall - eller på bulk, dvs en foderbil kommer och lastar av i silo. Då måste man beställa visst antal ton (eller kubik) för att bilen ska köra ut. Så är det häruppe i alla fall.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Vurre

« Svar #9 skrivet: 05 jul-11 kl 15:03 »
Varför ha får alls, särskilt så foderkrävande som mjölkfår, när ni inte har marker att producera fodret? Ta inte illa upp, jag är bara nyfiken. Jag har inte fler tackor än jag kan försörja på min mark, att köpa foder skulle inte funka för mig.
snus? vad är priset på en pris?

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #10 skrivet: 05 jul-11 kl 20:28 »
Hej
Jag tycker att du skall försöka hitta några till som du kan köpa pellets ihop med.Då kan du köpa i lösvikt,till tackor minst 3000kg för att få en rimlig fraktkostnad,lammfor minst 1800kg.Det går lika bra att ta det i några 1000liters plasttunnor som i en silo(köpt eller hemmagjord i trä).
Jag betalade för fårpellets , februari 2011   2,46 kr per kg inkl frakt  plus moms.

Nu får jag väl mothugg,Men det går bra att använda kopellets (galant 1500) också ligger ganska lika i pris,MEN det är lättare att få fatt i .Det finns fler kobönder än fårbönder som har pellets.

Pellets är dyrt men när man ser att vissa kan sälja 1år gammal säd för 1kr per kg plus moms .Så tycker inte jag att pelletsen är så jättedyr för pellets är det ju ganska mycket mer drag i än säd.

Producera eget gräs ,är det lönt?.
Jag köpte rundbalsensilage i vintras för 250kr plus moms för en 1,3 m säck.
Man skall sprida skit,sprida konstgödning 3,49 kr kg plus moms,man skall slå det .Sedan om man lejer in pressning och plastning så TROR jag det kostar ca 150 kr per bal.
Visst man kan skita i gödning men då brukar det bli tunnt.
Sedan kanske man ska så nytt,eller köra med betesputsen på hösten.
Redan nu har folk hört av sig och vill att man skall boka balar så jag tror inte priset kommer att gå upp direkt .(men allt annat lär säkert gå upp,diesel,plast ,gödning,maskiner)
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

hursomhelst

• Småland
« Svar #11 skrivet: 05 jul-11 kl 21:33 »
Vurre

Jadu, jag har får, och tillilka mjölkfår, för att jag mjölkar dom och producerar ost av mjölken! Jag har inte någon vall, och är inte intresserad av att ha någon heller, då som sagt, det är inte helt gratis att producera eget heller. Då bara plasten till en rundbale kostar i runda slängar 100 kr. och jag ger 350 för en bale! Och då behöver jag inte bry mig, tid är också pengar. Och ang kraftfoder som tråden handlar om, om man nu tänker spannmål som vi odlar i sverige, då skulle jag även behöva en skördetröska, och ja, de är inte helt gratis dom heller... blir många kilo köpt foder om man bara räknar INKÖPSPRIS på maskinerna..

Lars-göran..
Tack för tipesen, det där med plasttunnorna var ju skitsmart ju.. har funderat på att bygga mig en lite transprtabel silo att ha efter traktorn som rymmer 1500 kg ca.. men detta var ju bättre!!!

Och ja, jag har med hört talas om många som ger kopellets, då det är lätt att gå ihop med en annan!

Problem är väl till för att lösas, och jag är mycket tacksam för alla kreativa ideér!!!

Fårtokig

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 05 jul-11 kl 22:13 »
Det som är negativt med att köpa grovfoder är såklart att man aldrig kan va säker på vad man får tag i för kvalité. Ett grovfoder med hög kvalité är A&O i vår produktion iallafall... Sen kan man räkna hur man vill men kalkyler med dåligt grovfoder räknar man aldrig hem!

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #13 skrivet: 05 jul-11 kl 22:47 »
Det som är negativt med att köpa grovfoder är såklart att man aldrig kan va säker på vad man får tag i för kvalité. Ett grovfoder med hög kvalité är A&O i vår produktion iallafall... Sen kan man räkna hur man vill men kalkyler med dåligt grovfoder räknar man aldrig hem!

Man köper givetvis analyserat ensilage, då vet man precis vad man får. Skulle aldrig köpa annat.

johan svensson

« Svar #14 skrivet: 06 jul-11 kl 12:37 »
Man köper givetvis analyserat ensilage, då vet man precis vad man får. Skulle aldrig köpa annat.
Du vet inte vad du får ,du vet vad bonden har för kvalitet på vissa balar.
Men ser och märker på djuren om de får bra eller dåligt grovfoder.

Ko pellets är det inget fel på kopparpropagandan är överreklamerad.
Johan

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #15 skrivet: 06 jul-11 kl 14:41 »
Du vet inte vad du får ,du vet vad bonden har för kvalitet på vissa balar.
Men ser och märker på djuren om de får bra eller dåligt grovfoder.

Ko pellets är det inget fel på kopparpropagandan är överreklamerad.
Johan

Jag får analys för varje parti ensilage som producerats. Skulle variationer finnas inom partiet finnas så ser man eller känner det, helt rätt. Men varierar kvalitén för mycket så byter man leverantör.

Koncentrat för nöt har olika kopparhalter beroende på tillverkare, bara för att ett fungerar så är det inte säkert att andra gör det. En fårgård här som kört nötkoncentrat på fåren bytte från en tillverkare till en annan, och ett tiotal tackor hann stryka med innan de förstod problemet.

irma56

• Småland
« Svar #16 skrivet: 12 jul-11 kl 07:52 »
Det finns ju även kraftfoder i storsäck att köpa, är väl omkring 1000 kg i en sån säck och är billigare än "småsäckar"

vallhunden

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 12 jul-11 kl 10:41 »
Innan jag köpte egen silo, så köpte jag i bulk och fick levererat till en kompis som kunde förvara det bättre. Sen körde jag och hämtade kraftfodret där. Blev lite extra jobb, men så funkar också att göra...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

hursomhelst

• Småland
« Svar #18 skrivet: 13 jul-11 kl 22:38 »
tjoheeeeej

ja jag funderade med på om jag kunde förvara det nån annanstans, men kan inte komma på någonstans jue!

Men av VEM köper man foder i storsäck?!

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #19 skrivet: 13 jul-11 kl 23:28 »
tjoheeeeej

ja jag funderade med på om jag kunde förvara det nån annanstans, men kan inte komma på någonstans jue!

Men av VEM köper man foder i storsäck?!

Hör med dem du köper foder av idag?!
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

374 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser