Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hjälp med störiga buskar  (läst 11001 gånger)

dandruff

• Södermanland
hjälp med störiga buskar
« skrivet: 03 jul-11 kl 13:57 »
Hej alla kunniga!
Håller på med att fylla ut en oanvänd del av min tomt och har ett gäng störiga buskar.
De sprider sig som bara den och verkar väldigt svåra att ta död på.
Han som jag köpte huset av hade provat med att hälla bl.a diesel, ättika och round up(konsumentversionen) i dom då dom har ihåliga "stammar".
Har hitintills inte brytt mig om dom men nu ska jag göra en grusplan och vill inte ha dom kvar där.
Lägger in några bilder så kanske nån kan identifiera dem.
Tack på förhand
/Danne

fick inte in bilder, provar med länk istället
https://picasaweb.google.com/107550287032214837020/SenastOverforda?authkey=Gv1sRgCPD0kam3k43eVQ#5624724062475940594
https://picasaweb.google.com/107550287032214837020/SenastOverforda?authkey=Gv1sRgCPD0kam3k43eVQ#5624724102929762818
« Senast ändrad: 03 jul-11 kl 13:59 av dandruff »

christelle

• Blekinge
SV: hjälp med störiga buskar
« Svar #1 skrivet: 03 jul-11 kl 14:12 »
Parkslide tror jag du har - de kommer upp år från år och är väldigt svåra att få bort - marktäckning är nog enda alternativ efter att du tagit bort alla nya stammar.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

dandruff

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 03 jul-11 kl 14:27 »
Ok, googlade på parkslide och det verkar ju stämma((tyvvär).
Får väl fortsätta fylla med massor och sen lägga duk, slitlager och hoppas på det bästa.
 värkar vid en snabbkoll att jag sluppit lindrigt undan om man jämför med andra på nätet.

tacks å mycket för hjälpen
/ danne

Cyklisten

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 03 jul-11 kl 14:33 »
Jag hade parkslide inne i ett stenigt område. Efter flera års arbete och grävande började jag spruta alla plantor med Roundup så snart de kom upp och efter ett par år tog de slut.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 03 jul-11 kl 14:34 »
Japp, parkslide har du och vill du få bort dem har du att göra ::)

Att hälla något i stammen är fullkomligt verkningslöst. Ska du använda roudup eller ättika, eller annat gift, så ska det sprayas eller strykas på bladen. För att sedan göra verkan. Det samma gäller om du ska värmebehandla dem.

Om du ska ha grusplan så borde det väl ändå funka att meja ner hela historien, lägga på den tjocksate markduk som finns och sedan på med gruset. använd dig inte av den svarta varianten de säljer på granngården, utan en riktig sak de använder vid anläggningar. Någon som har testat?

Ja, nu hann du ju redan svara..... men postar ändå ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

dandruff

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 03 jul-11 kl 14:41 »
Ja, läste lite mer.
Googlade på japanese knotweed och runt om i världen är den riktigt illa omtyckt.
Vissa stater i usa kommer ut och sprutar gratis och i england har det varit förbjudet att sprida den sedan 1981.
Riktig otäcking.

får bli dubbel duk och en dunk round up ett par år framåt.

christelle

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 03 jul-11 kl 15:23 »
Fast dom är väldigt vackra när de blommar och vill man ha en snabbhäck så är de utmärkta  :D

bo_i_dala

« Svar #7 skrivet: 03 jul-11 kl 17:51 »
Hej!
Spruta med Roundup eller annat med samma verksamma beståndsdel!
Mvh/ Bo

Tulipanros

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 03 jul-11 kl 18:21 »
Hej!
Spruta med Roundup eller annat med samma verksamma beståndsdel!
Mvh/ Bo

Roundup????? gisses. Varför inte hälla lacknafta i avloppet när du ändå håller på. Eller strö blåkorn på salladen... >:D

christelle

• Blekinge
« Svar #9 skrivet: 03 jul-11 kl 18:29 »
Roundup????? gisses. Varför inte hälla lacknafta i avloppet när du ändå håller på. Eller strö blåkorn på salladen... >:D
Jag tror inte heller man blir av med dem med roundup eftersom de stammar som kommer upp är ettåriga och rötterna går kors och tvärs under jorden och det går aldrig att komma åt dem med giftet - ta av stammarna så långt ner som möjligt  och täck hela rasket - så kommer de förvisso att komma upp där du inte täckt  ;)

Tulipanros

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 03 jul-11 kl 18:35 »
Nu tänkte ju jag på miljön...

Cyklisten

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 03 jul-11 kl 21:10 »
Christelle, Roundup sprider sig i hela växten så det dödar även rötterna.

christelle

• Blekinge
« Svar #12 skrivet: 03 jul-11 kl 22:32 »
Christelle, Roundup sprider sig i hela växten så det dödar även rötterna.
usch då - bättre då att täcka ner växterna annars sprids väl giftet runt i jorden oxå

Saxat ur Roundup: Kan Roundup döda parkslide?Ja, men du måste använda Roundup Tree Stump & Root Killer. Medlet måste kanske användas flera gånger – läs mer på etiketten (som man inte kan läsa om man inte reggar sig).
« Senast ändrad: 03 jul-11 kl 23:17 av christelle »

Tulipanros

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 04 jul-11 kl 06:57 »
Jag blir alldeles gråtfärdig.
Vad håller ni på med?

2011 och ni tänker Roundup.

christelle

• Blekinge
« Svar #14 skrivet: 04 jul-11 kl 07:03 »
Jag blir alldeles gråtfärdig.
Vad håller ni på med?

2011 och ni tänker Roundup.
Nej inte alls ta ner och täck svåra ogräs  ;) eller håll efter med gräsklippare.
Försöker leda i bevis att Roundup inte biter på invasiv växtlighet. Personligen gillar jag Parkslide men vet oxå att om man har sliden på ett ställe och typ en gräsmatta på 10-15 meter mellan sliden till något oklippt/orensat ställe så kommer sliden att dyka upp där med en imponerande växtkraft  ;)
« Senast ändrad: 04 jul-11 kl 07:09 av christelle »

Vitis

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 04 jul-11 kl 10:24 »
Att hålla sliden borta från gräsmatta eller grusplan är inte så svårt, klipp ofta och/eller dra upp alla skott som kommer upp, man brukar kunna få med en rejäl rotbit. Fast man får hålla på eftersom den skjuter nya skott under hela säsongen.

Har man rabatter eller trädgårdsland inom 10 m som sagt lär den "poppa" upp där i stället. Kommer också upp i buskar och snår där den kan vara svår att komma åt.

Kanske ska man dra upp/klippa när skotten har en viss storlek för att trötta ut rotsystemet effektivare?

Om det hjälper att klippa och dra vet jag inte än, har bara hållt på o dra i min i fyra år...  ::) märker ingen avmattning än.

Jag tycker den är fin men den står på ett ställe där den inte riktigt får plats, försöker spara "huvudbuskaget" men dra bort den i resten av trädgården. Antagligen en självmordsstrategi för min egen del.

Imponerande växtkraft i den, växer från 0 till 3 meter på en månad!

todde

« Svar #16 skrivet: 06 jul-11 kl 18:37 »
Så aldrig använder diesel!!!  30-40år sedan hur diesel används för träd. Idag är allt död... Alltid är mer 10-20cm ner i jorden är allt död när trädet där. Det är förra ägaren som det för 1960-70. Vi köpa gården på 1990.

Existens?

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 06 jul-11 kl 18:47 »
Jag tror mest det är en skröna att diesel tar död på så mycket, men det verkar vara ett populärt men obegripligt sätt att försöka få död på saker och ting.

Jag kan inte se att nåt dör när man spiller diesel nån gång, mer än om det sker permanent.

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #18 skrivet: 21 jul-11 kl 15:23 »
Kanske OT men de torra parkslidestammarna kan man slänga på brasan, det smäller om dem som knallpulverskott och barnen brukar uppskatta det.
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Dela detta:

* Inloggade just nu

638 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser