Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vallningsträning med min nya BC  (läst 61876 gånger)

Luppa

  • Inlägg: 490
    • Norrbotten
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #100 skrivet: 27 nov-11 kl 22:12 »
Jill har fått göra sitt första riktiga jobb. Hon har plockat in ungtackorna från hagen på andra sidan vägen, tvärs över vägen, genom den stora hagen och trycka in dom i deras lilla fårhus. Det gick jätttebra ;D

Grattis!  :)
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #101 skrivet: 04 dec-11 kl 13:32 »
Jill har fått sig en duvning både igår och idag (i skitvädret ;D)
Idag tränade vi lite längre fråndrivningar, där jag kunde halka efter, alltså inte gå så att hon kunde se mig i ögonvrån.
Likaså försökte jag att köra fåren i en fyrkant runt mig, där jag befinner mig i mitten av fyrkanten.

Lite längre hämt också. Kallade tillbaka Jill och så fick hon hämta djuren, typ 40-50 m bort. Hon går ut bra i vänsterbågen, högerbågen har hon inte hittat än...

Fortfarande kommunist alltså, Trollmor ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #102 skrivet: 10 dec-11 kl 16:57 »
Idag har Jill fått träna längre hämt, där jag har stått hos henne när jag har skickat henne.
Så har hon fått hjälpa till i fårhuset när jag fodrade djuren och hålla bort "Elaka Baggen"
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #103 skrivet: 11 dec-11 kl 10:33 »
Ska kanske tillägga att Jill fyllde 1 år i veckan som gick!  ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #104 skrivet: 11 dec-11 kl 16:25 »
Idag har Jill "hittat" sin högerbåge, i utgången i hämtet! Hurra!!!!!!!!!!!! ;D ;D ;D
« Senast ändrad: 11 dec-11 kl 16:28 av vallhunden »
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Luppa

  • Inlägg: 490
    • Norrbotten
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #105 skrivet: 14 dec-11 kl 14:49 »
Idag har Jill "hittat" sin högerbåge, i utgången i hämtet! Hurra!!!!!!!!!!!! ;D ;D ;D

Jaaaaa! Grattis!  ;D
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #106 skrivet: 14 dec-11 kl 19:40 »
Visst är det underbart att träna unghundar :o ;D :)

Det händer något nytt och bra varenda gång man går ut med dom. De lär sig så fort!!

Annat är det med de "gamla" hundarna... Deras fel är "grundfel" som sitter som berget. Jaha, du skar kurvat åt vänster idag också...  >:D hund!!!

Tur att man har en unghund,  man borde ha en varje år!! :-[
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #107 skrivet: 14 dec-11 kl 21:57 »
Tack för att Du delar med Dig av glädjen!  Vi läser och ler!  :)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

 

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #108 skrivet: 23 dec-11 kl 17:04 »
Vad gör man dagen innan julafton ???
Jo, åker bort och tränar hund :o ;D ;D

Jill fick hämta djur som drog väldigt åt vänster sett från mig. Jag ville skicka henne höger för att se om hon hade en extra högväxel och kallt huvud :P
Jag skickade henne höger, men hon kände av draget och kastade inte ut höger som hon brukar, utan var på väg att "skära", dvs korsa linjen mellan mig och fåren. Det är en dödssynd, så jag stannade henne och ropade tillbaka henne. Då var fåren redan på väg full sula åt vänster, så jag placerade henne hos mig och skickade vänster. Hon höll ut bra, fångade upp fåren och tog dom till mig. :)

Sen puttade vi tillbaka fåren där de stått innan och så skickade jag Jill höger, igen. Hon höll ut bra, även bakom djuren (Som stack i raketfart, ändå) och slog över balanspunkten i ca 190... ;D Hon hade hastigheten... ;D

Jag körde lite fråndrivning på avstånd och sista passet så prövade jag en delning, bara för att se om hon kunde tänka sig att komma in i en lucka mellan fåren. (Jag vet att det är tidigt och jag lovar att vänta med den träningen ett tag till :-[)
Jill var jättebra på att göra små korta förflyttningar på andra sidan djuren för att hjälpa mig att skapa en lucka. DÄR fanns den, jag ropade in Jill och hon kom in och drev bort de två fåren från de andra tre. Hon fick driva dom ca 75 m innan vi vände dom tillbaka till de andra.

Nöjd med Jill idag :) Nu är hon inte "Den Irländska Odågan" längre, utan "The Irish Princess" ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #109 skrivet: 23 dec-11 kl 23:52 »
Vad gör man dagen innan julafton ???
Jo, åker bort och tränar hund :o ;D ;D
Men varför det?  Det går väl lika bra att vara hemma och träna hund ???
Prinsessan Odåga!  ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #110 skrivet: 24 dec-11 kl 09:12 »
Eftersom jag själv enbart har naturbetesmark, så finns det inte dom öppna ytorna som jag framförallt behöver med min äldre hund. Sen är det inte fel att träna på stora ytor även med Jill :)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #111 skrivet: 24 dec-11 kl 11:02 »
Nå, God Jul på Er i alla fall!  Och tack för alla 3vliga stunder med Jill!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #112 skrivet: 26 dec-11 kl 10:27 »
En kompis tog en bild på Jill igår när vi tränade.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #113 skrivet: 27 dec-11 kl 08:20 »
Tryck!  Säger fåren!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #114 skrivet: 28 dec-11 kl 10:52 »
Började fundera igårkväll över hur det påverkar en mentalt att ha en unghund. När jag började träna Jill så visste jag inte hur hon skulle bli att träna. Nu har hon visat sig vara en hund som inte har speciellt svårt för någonting, och som lär sig lätt. Jag ser snabba framsteg på henne och får mycket beröm för henne, av träningskompisar. Då mår man bra!!! :) :) Det är mycket bra för självkänslan och påverkar även mitt övriga liv, så att jag mår mycket bättre. Är mer posivit till det mesta just nu.

Den hunden som är på min profilbild - Hope - var en riktigt jobbig hund att träna!!! >:D :'(
Hon påverkade min självkänska väldigt negativt!!
Jag hade mycket svårt att nå igenom till henne - hon sket högaktningsfullt i vad jag ville. Hon hade alltid en alldeles egen plan. (Det har hon fortfarande, fast jag har lärt mig hur jag ska parera det, oftast) Hon är den enda hunden som har fått mig att bryta ihop totalt och storgråta :-[
Det sista jag gjorde innan jag gick in i väggen 2003 var att boka henne som valp. Jag var inte i speciellt gott skick att hantera henne när hon väl kom hem och inte i speciellt bra skick för att träna en hund, heller... Det blev en nedåtgående spiral :'( Hunden fick mig att må ännu mer dåligt. Sen kravlade vi oss upp ur hålet gemensamt. Hope blev i allafall en användbar hund, fast det tog dubbelt så lång tid att träna henne, jämfört med en annan hund... Men usch var jag mådde skit över henne >:D >:D

Kontentan av detta är: att träna en vallhund kan påverka en både positivt och negativt. Det är så intimt förknippat med ens eget välbefinnande, så det är skrämmande... Kanske för att man använder sin egen person så mycket i träningen??

Tacksam över JIll och att jag får må så bra över henne!! ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #115 skrivet: 28 dec-11 kl 11:04 »
Och jag är tacksam över den här tråden, som gör att även jag kan få må bra av Jill!  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #116 skrivet: 30 dec-11 kl 18:56 »
Extremt dåliga nyheter :'( :'( >:D
Igårkväll när jag skulle släppa ut hundrana för rastning så ser jag att Jill står på 3 ben, håller upp höger bak. I eftermiddag åkte jag till veterinären med henne och hon konstaterade att Jill´s "mediala kollateralligament" har gått av! Dvs ett av ligamenten på utsidan av knäet, har gått av. Hur korsbandet mår, är svårt att uttala sig om... :'( Jag tror att detta hände när hon rastades i trädgården med de andra hundarna... Ingen "arbetsskada" med andra  ord.

Så nu blir det operation, och rehabilitering. (Och mycket pengar och jobb) Ingen vallning för Jill på lääänge.

Jag är så ledsen.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #117 skrivet: 30 dec-11 kl 20:00 »
Nej, Fy, vad Tråkigt :'( :'(
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #118 skrivet: 30 dec-11 kl 21:31 »
Stackars lilla arbetsmyra!  Den enda tröst Du kan erbjuda är massor av jobb för hjärnan.  Titta på vissa djur, svenska ord osv.  Hur Du nu ska hinna det.  Arma djur, en border collie LEVER ju för att arbeta ...
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #119 skrivet: 30 dec-11 kl 21:38 »
Just nu är hon hög på smärtstillande, stackarn... :P
Får vänta med hjärnstimulansen tills senare...
Kan behöva lite goda råd då!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

309 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser