Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Redskap till jordfräs  (läst 91070 gånger)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #40 skrivet: 26 jul-13 kl 19:38 »
...Svårt kupa riktigt om man bara har 30cm mellan raderna...risk för mer bladmögel...själv har jag runt 80cm mellan...
Vi har inga potatisodlingar här omkring numera men jag kommer väl till sådana trakter nångång. Jag måste få se det innan jag dör. Det verkar helt orimligt med sånt slöseri, såvida du inte odlar ärtor, bönor eller tagetes mellan raderna.
Kan inte minnas jag såg bladmögel på 50-talet men hörde talas om det. Skyddsväxter hörde jag inte talas om ens.

Och vad kupar man med om radavståndet är 80 cm? Snöblad?  ::) Men allt dethär förklarar ju lite varför "gardening" ger 50-100% mer än "farming". Dubbla radavståndet ger ju halv skörd.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

hånung

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 26 jul-13 kl 19:41 »
Förr så kuppades det med häst  och där var det inte mer än 30cm mellan raderna vad ja minns .

Broberg

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 26 jul-13 kl 19:46 »
Nä, bladmögel är rätt nytt på våra breddgrader, har jag för mig, men olika potatissorter, är olika tåliga. Det är bladmögelskiten, som sen fixar brunröta, på sorter som inte är tåliga mot det.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #43 skrivet: 26 jul-13 kl 19:58 »
Nä, bladmögel är rätt nytt på våra breddgrader, har jag för mig, men olika potatissorter, är olika tåliga. Det är bladmögelskiten, som sen fixar brunröta, på sorter som inte är tåliga mot det.

Många odlade King Edward men farsan envisades med Up to date......eller okktodat som han sa. K E ska väl va riktiga mögelmagneter om jag läst rätt. Up to date har jag inte hittat så mycke om än. Håller som bäst på att utforska Marias Asterix som verkar gå himla bra.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Broberg

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 26 jul-13 kl 20:00 »
Bladmöglet har tydligen blivit "skarpare", sista åren. Tro fan det så som de sprutat i årtionden..

Broberg

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 26 jul-13 kl 20:01 »
Många odlade King Edward men farsan envisades med Up to date......eller okktodat som han sa. K E ska väl va riktiga mögelmagneter om jag läst rätt. Up to date har jag inte hittat så mycke om än. Håller som bäst på att utforska Marias Asterix som verkar gå himla bra.

Asterix brukar klara sig bra de. King Edward är väl sämst typ..

Tännlappen

• -
« Svar #46 skrivet: 26 jul-13 kl 21:58 »
Vi har inga potatisodlingar här omkring numera men jag kommer väl till sådana trakter nångång. Jag måste få se det innan jag dör. Det verkar helt orimligt med sånt slöseri, såvida du inte odlar ärtor, bönor eller tagetes mellan raderna.
Kan inte minnas jag såg bladmögel på 50-talet men hörde talas om det. Skyddsväxter hörde jag inte talas om ens.

Och vad kupar man med om radavståndet är 80 cm? Snöblad?  ::) Men allt dethär förklarar ju lite varför "gardening" ger 50-100% mer än "farming". Dubbla radavståndet ger ju halv skörd.
Kupar rejält med kupeplog.... Skörderesultat i linje med gamla böcker...För mig det står runt 60cm i den gamla boken..Här pdf ekoodling där bra radavstånd påpekas...

http://www.jordbruksverket.se/download/18.595401461210ae2d589800032276/Potatis%5B1%5D.pdf

Tännlappen

• -
« Svar #47 skrivet: 11 maj-14 kl 03:04 »
Typ japansk plog funkar bra... svetsade ihop en med ca 22cm triangel ... inget mått att utgå ifrån... funkar bra... Kallas pfinger pflog på tyska...http://www.ribas.biz/Uk/agricola/Reversibles.asp

andtol

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 11 maj-14 kl 14:41 »
Jag har tittat på Honda F560 nu. Ca 15000 för ny. Inte så farligt.

Sen tar det ett tag att få ihop rätt redskap, beg, bygga egna eller köpa nya. Jag tror jag inte behöver en jordfräs. Vi har för mycket kvickrot och dessutom dödar det maskarna.

Che Guevara

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 11 maj-14 kl 16:38 »
Vads finns det  för redskap till en gammal Hollder och lindande
 maskiner?

Tännlappen

• -
« Svar #50 skrivet: 12 maj-14 kl 01:57 »
Jag har tittat på Honda F560 nu. Ca 15000 för ny. Inte så farligt.

Sen tar det ett tag att få ihop rätt redskap, beg, bygga egna eller köpa nya. Jag tror jag inte behöver en jordfräs. Vi har för mycket kvickrot och dessutom dödar det maskarna.
  ...Den där f560 ser bra ut...håller nog livet ut  :D... Själv tycker jag det är bra att fräsa sönder grästuvorna och få en del av kvickrötterna upplindade på rotorerna...  :o

Tännlappen

• -
« Svar #51 skrivet: 12 maj-14 kl 02:02 »
Vads finns det  för redskap till en gammal Hollder och lindande
 maskiner?
Kollar man bilder på holdermaskiner så verkar det mesta finnas till dom...vändplogar, harvar,klippaggregat...bakmonterat fräsaggregat...Verkar vara en stöddig maskin...

Che Guevara

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 12 maj-14 kl 02:15 »
Frågan är om man kan få tag på en sån där pjäs nu mera?

Tännlappen

• -
« Svar #53 skrivet: 12 maj-14 kl 16:12 »
Frågan är om man kan få tag på en sån där pjäs nu mera?
...Dyker upp gamla maskiner ibland på säljsajter...krävs att man håller koll...Kollar ofta...

Tännlappen

• -
« Svar #54 skrivet: 12 maj-14 kl 16:20 »
Ka i alla fall försöka peta in bilder på home made japanese Plough   :D ... Ingen raketvetenskap...

:D ...Mcculloch verkar ha en dylik plog i sitt sortiment, dom kallar den justerbar plog....såg inget pris...

http://www.mcculloch.com/se/accessories/tiller-and-snowthrower-accessories/justerbar-plog/
« Senast ändrad: 12 maj-14 kl 16:42 av Tännlappen »

andtol

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 13 maj-14 kl 09:13 »
Snyggt!

Här finns det ganska många redskap: http://agroserwis.com.pl/en/194-accessories

Tännlappen

• -
« Svar #56 skrivet: 14 maj-14 kl 20:03 »
Kollade din länk...liksom tunga hjulvikter...68 kg  :o ... Sedan priserna...bygger på mycket med tillbehören om man nu köper rubbet ...

andtol

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 14 maj-14 kl 20:35 »
Så är det. Dyrt blir det.

50 000 (ca) för traktor med vagn (sits och fällbart flak) och fräs. Nja.

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #58 skrivet: 14 maj-14 kl 21:11 »
Själv använder jag en sådan här plog till min fräs http://www.texas.dk/texas/hyppeplov-7/?partno=91076100100
Dessutom en sådan här harv http://www.texas.dk/texas/harve/?partno=91070000100
De har dessutom massor med övriga redskap. Inget problem att beställa på webben
Min bästa ägodel är min vedspis!

andtol

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 08 sep-14 kl 11:51 »
Hur har bruket gått i år?

Dela detta:

* Inloggade just nu

540 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser