...Svårt kupa riktigt om man bara har 30cm mellan raderna...risk för mer bladmögel...själv har jag runt 80cm mellan...
Nä, bladmögel är rätt nytt på våra breddgrader, har jag för mig, men olika potatissorter, är olika tåliga. Det är bladmögelskiten, som sen fixar brunröta, på sorter som inte är tåliga mot det.
Många odlade King Edward men farsan envisades med Up to date......eller okktodat som han sa. K E ska väl va riktiga mögelmagneter om jag läst rätt. Up to date har jag inte hittat så mycke om än. Håller som bäst på att utforska Marias Asterix som verkar gå himla bra.
Vi har inga potatisodlingar här omkring numera men jag kommer väl till sådana trakter nångång. Jag måste få se det innan jag dör. Det verkar helt orimligt med sånt slöseri, såvida du inte odlar ärtor, bönor eller tagetes mellan raderna. Kan inte minnas jag såg bladmögel på 50-talet men hörde talas om det. Skyddsväxter hörde jag inte talas om ens. Och vad kupar man med om radavståndet är 80 cm? Snöblad? Men allt dethär förklarar ju lite varför "gardening" ger 50-100% mer än "farming". Dubbla radavståndet ger ju halv skörd.
Jag har tittat på Honda F560 nu. Ca 15000 för ny. Inte så farligt. Sen tar det ett tag att få ihop rätt redskap, beg, bygga egna eller köpa nya. Jag tror jag inte behöver en jordfräs. Vi har för mycket kvickrot och dessutom dödar det maskarna.
Vads finns det för redskap till en gammal Hollder och lindande maskiner?
Frågan är om man kan få tag på en sån där pjäs nu mera?