Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Idéer för minihus  (läst 122509 gånger)

JohnA

• Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Idéer för minihus
« Svar #280 skrivet: 24 okt-10 kl 20:14 »
Hmmm, jag backar från mitt förslag att huset ska vara 3x3 meter bottenyta. Nöjer man sig med 2,5 meter på åtminstone ena ledden blir transporter på väg betydligt lättare då det är maximalt tillåtna fordonsbredd utan särskilt tillstånd. MCH är för övrigt 2,6 meter så antingen minns jag fel eller så har man gjort en tabbe med MCH...
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

JohnA

• Uppland
    • EM34
« Svar #281 skrivet: 24 okt-10 kl 20:35 »
Golvkarusellen behöver förstås inte täcka hela golvytan. Ett rektangulärt hus skulle också kunna ha två golvkaruseller där den ena är för VVS/kök och den andra för mer fri förvaring. Den nedsänkta golvytan för stående arbete kan förstås också vara utanför karusellen/-erna eller mellan dem. (får funderas vidare på)

Beträffande snusket som uppstår i min ursprungliga idé när samma avskärmande väggar används för bl.a. kök, kylskåp och toa kan man lösa genom att ha två separata "upptagningsluckor" till en gemensam karusell men med mekanik styra upptagningen så att toa, dusch och tvättmaskin/torktumlare kommer upp i ett litet bås medan de övriga funktionerna bara fås upp i den andra luckan.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

JohnA

• Uppland
    • EM34
« Svar #282 skrivet: 24 okt-10 kl 20:45 »
*spånar vidare*

Nu tänker jag mig stugan rektangulär som en husvagn. Fönster, och luftvärmesolfångare på ena långsidan och lutande pulpettak med låga sidan över ingångssidan. Ingången är placerad i ena kortsidan utanför det utrymme som ockuperas av golvkarusellen och under den del av taket som är högst. På så vis får man kompensation för den låga takhöjden över ingången. Direkt vid sidan av ingången på den sida taket är lågt har man dusch och toa och slipper då "snuskblandningen" med att ha denna funktion i karusellen.

Från den lilla hallen kliver man sedan en trappa upp ovanpå golvkarusellen där det ser ut som jag tidigare spånat fram. Längs fönstersidan med den låga takhöjden kan man ha soffa/säng, mitt på fönsterlösa långsidan kan man ha diverse förvaring och i den inre kortsidan poppar de olika karusellfunktionerna upp.

Tycker mig ha uppfunnit någon slags husvagn här...
Och står sedan hela rasket på husvagnshjul kan man ju sätta på elmotorer och vrida huset runt automatiskt efter sol och årstid. (*inser att det blir djupa spår i gräset*

JohnA

• Uppland
    • EM34
« Svar #283 skrivet: 24 okt-10 kl 21:29 »
Haha, nu har jag helt kidnappat tråden! ;D Så länge ingen hejdar mig flödar idéerna vidare kring konceptet med golvkarusellen:

Jag tänker mig nu en rektangulär stuga, ca 2x3,5 meter. Ingång som tidigare från ena gaveln mot den långsida där taket är som högst. Ingångsdelen ger hall+toa med golvyta på 2x1,5m. Grundtanken med golvkarusellen var att inte bara få ett fiffigt förvaringsutrymme utan också slippa kalla golv, men nu struntar jag i det senare.

Genom att göra ett uttag i karusellen där man inte har någon tårtbitsmodul kam man slippa det skumma uppsteget från hallen som sedan leder tillbaka ner i centrumgropen. Med karusellen i rätt läge kan man nu kliva rakt in i mitten av stugan! Allt det kostar är en lådmodul. Om man sedan placerar köksmodulen rätt i förhållande till kylskåpsmodulen/skafferiet når man båda samtidigt utan att behöva vrida karusellen, vilket förstås är praktiskt. Det viktigaste man vinner med uttaget i karusellen är att takhöjden kan minskas med karusellens höjd, eller att karusellens kan göras högre.
Soffan/sovplatsen görs då som en låg dyna direkt ovanpå karusellen och då behövs bara sitthöjd upp till taket.

Tvättmaskin/torktumlare skulle kunna placeras antingen i karusellen men bakvänt för åtkomst från toautrymmet eller permanent i det av de fyra "döda" hörnen utanför karusellen närmast toan. Det döda hörnet närmast hallen blir t.ex. klädgarderob.

Finns mycket kvar att fundera på här, men KANSKE finns något riktigt lysande i grundidén! *förväntar mig kritisk granskning av fantasilösa nej-sägare men också intelligenta mot-argument från de mer insiktsfulla*

JohnA

• Uppland
    • EM34
« Svar #284 skrivet: 24 okt-10 kl 21:29 »
Har jag målat in mig i ett hörn som kräver en skiss? :)

JohnA

• Uppland
    • EM34
« Svar #285 skrivet: 25 okt-10 kl 11:00 »
Efter en natt av dålig sömn full av tokiga idéer kom tillnyktringen:

Så som karusellen utvecklade sig med "ståbrunn" i mitten, en saknad låda för insteget och hall + toa utanför karusellen stupade hela den genialiska poängen. Ett sådant minihus blir mer optimalt UTAN  de där tokerierna.

Däremot kan karusellen fortfarande vara en bra idé för ett ultrakompakt kvadratiskt minihus som rent förvaringsutrymme. Jag lekte med tanken om en kub på 2x2x2 meter med en halvmeter hög sockel innehållande karusellen. Ovanpå detta en mer "normal" husvagnsliknande inredning där allt sitter fast monterat.

Det centrala i inredningen är en soffa längs fönsterväggen med sittutrymme för två i ena änden, fönster bakom ryggen och skåp i andra änden. När man ska sova drar man ut sittdynan så att ryggstödet fälls ner och får då en säng på minst 120cm för två!
Benen får plats i det låga utrymmet under skåpet och huvudänden är på samma sida som dörren. Mitt emot dörren vid fotänden på bäddsoffan är toautrymmet. Full takhöjd borde inte behövas, man kan sitta på muggstolen även när man tvättar kroppen med tvål och trasa. -Där sparar vi duschen!

Mellan toa och dörr på väggen mitt emot soffsidan finns pentryt som måste bli väldigt smalt. Skjutluckor i underskåpen kan vändas upp och användas som bord för soffan.

Nä nu orkar inte fantasin längre!

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #286 skrivet: 26 okt-10 kl 22:42 »
:D Har du kikat på inredningarna i små båtar, JohnA? Det låter nästan som det är någonstans ditåt du är på väg.

Jag tänker mig alltså huset som en båt med ett skrov som är väldigt lite strömlinjeformat. Ungefär som en "paradox" för stillastående.
« Senast ändrad: 26 okt-10 kl 22:51 av vattuvarg »
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #287 skrivet: 26 okt-10 kl 22:45 »
vattuvargs.blogspot.se

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #288 skrivet: 27 okt-10 kl 00:04 »
En sak till...

Kuben må vara den minsta yta man kan ge en volym med räta vinklar, men tänk om man vill ha söderväggen större än öst- och västväggarna? Solljus är ju bra att samla på... Kanske är ett hus med rektangulärt golv att föredra?
vattuvargs.blogspot.se

manna

• -
« Svar #289 skrivet: 28 okt-10 kl 12:10 »
En sak till...

Kuben må vara den minsta yta man kan ge en volym med räta vinklar, men tänk om man vill ha söderväggen större än öst- och västväggarna? Solljus är ju bra att samla på... Kanske är ett hus med rektangulärt golv att föredra?

Har vi pratat om tårtbiten som modell för hus? Ett sånt hus ska jag rita nu!
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #290 skrivet: 07 dec-10 kl 10:48 »
Är inte så förtjust i tanken att sova permanent i något som rullar, men ändå fascineras jag av de tekniska lösningar som moderna nomader klurar ut.

http://cheapRVliving.com/
vattuvargs.blogspot.se

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #291 skrivet: 25 dec-10 kl 09:29 »
Ytterligare ett rörligt miniboende. Fascineras av sånt just nu.

http://www.treehugger.com/files/2010/08/buffalino-tiniest-rv-ever.php
vattuvargs.blogspot.se

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #292 skrivet: 05 jan-11 kl 19:09 »
Hittade en film om kompakta möbler. Hoppas det ger lite idéer.

Resource Furniture: Italian-Designed Space Saving Furniture
vattuvargs.blogspot.se

Humle

• Västerbotten
« Svar #293 skrivet: 06 jan-11 kl 08:30 »
Hittade en film om kompakta möbler. Hoppas det ger lite idéer.

Resource Furniture: Italian-Designed Space Saving Furniture

Skrivbordssängen 3:30 in i klippet fastnade jag för!
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #294 skrivet: 28 apr-11 kl 06:14 »
Många snygga lösningar i ett litet hem...

Lego-style apartment transforms into infinite spaces
vattuvargs.blogspot.se

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #295 skrivet: 10 dec-11 kl 09:40 »
En del fiffiga lösningar av en arkitekt för honom själv (och de tre barnen). ...vilket brukar inspirera till det lilla extra. Min egen lilla lägenhet är bara tre kvadratmeter större.

TV CASA: Paulo Alves - Apartamento 42m²
vattuvargs.blogspot.se

ClaesMotKlass

• -
« Svar #296 skrivet: 29 dec-11 kl 23:11 »
Det mest energismarta sättet att ha en säng på vore ju en grotta i väggen.
Man använder ju inte utrymmet under eller över (om man inte hoppar i sängen).
  Tänk vad jobbigt det skulle bli att bädda tänker ni. Nä för sängen skulle gå att dra ut halvvägs i luften och då skulle det gå lätt att bädda.
alternativ light

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #297 skrivet: 15 jan-12 kl 01:29 »
Den här tråden startades 2006. När jag går tillbaka och läser tråden från början till idag så slås jag av hur annorlunda livet är nu.

Då var minihus en hobby, något att drömma om och fantisera kring. Man hade planer om att flytta och bygga ett nytt hus från grunden, ett som skulle passa en perfekt. Som en del av utbildningen i bärkraftigt byggande och boende ritade jag till och med det huset. ...och gav det ett namn. Det skulle finnas smarta lösningar för ljus och värme. Det skulle odlas på tomten kring huset. Det skulle finnas fiberlinje in och fiffigt strömsnåla datorer. I ett svagt ögonblick hade man tänkt tanken att bygga en sorts husmotor och värma huset med det. Det var brainstorming med ett uns av vett ibland. Huset skulle passa in i den framtid man så tydligt såg framför sig. Det skulle vara utrustat med ett minimum av bekvämligheter (utan att vara asketiskt, alltså) för att ge utrymme åt andra planer i livet.

Det är ju tämligen välkänt att livet är det som händer när man planerar något annat. Planerna fördunklar hur man uppfattar verkligheten, på något vis, även när man gör sitt bästa för att planera för familjen och dess framtid. En dag tittar man upp från visionerna och allt är redan förändrat omkring en. De man planerade för har redan fixat andra lösningar och där man planerade en kurva i livet har alla andra fortsatt rakt fram.

Så en dag har verkligheten krympts till liten, ett halvt litet hus på andra sidan stan, och allt man funderat på och klurat ut ställs inför verklighetens hårdaste prövning. Det ska fungera i vardagen. Funderingarna kring kökets utrustning ska räcka för att ordna mat åt hushållet. Sängplatserna ska inte bara vara fiffiga utan också se till att kroppen håller för arbetet. Pengarna från den på papperet rätt magra lönen ska räcka till livets nödtorft och till lite mys. Och viktigast av allt, de lösningar man väljer får inte vara allt för udda. Gudarna vet hur barnets väl kommer att påverkas av det.

Länge svor jag faktiskt åt denna ram av normalitet som ingen riktigt kunde definiera. Det fanns en gnagande känsla av att man skulle bita i gräset utav bara helvete när väl examensprovet i medborgarskap och föräldraskap lades på bänken framför en. Att datumet för detta prov inte var satt, åtminstone inte officiellt, gjorde inte saken enklare eller behagligare, inte på den minsta fläck. Med resta nackhår gick man genom dagarna och tog varje litet steg baserat på måsten. Planerna man var van vid att göra fanns inte längre. Man lyssnade ängsligt på hur vänner, bekanta och helt främmande såg på livet i stugorna och försökte sedan göra något åt de punkter som dök upp. Visst skulle man ha barnkanalen för lillan att titta på. Men var skulle man stoppa en TV och hur skulle man göra med kanalerna? Naturligtvis skulle hon ha plats att göra sina hemläxor någonstans. Men var? Och hur? Värst av allt var att få plats med ett eget rum åt henne i den lilla tvåan...

Man sliter tofsar ur kalufsen när man sitter i den sitsen. Man sitter där på den låga futonen framför den stationära datorn, med täcket svept kring en när värmepumpen inte orkar pumpa in lika mycket värme som den skeva ytterdörren släpper ut i vintermörkret. Med tårarna tunga i ögonvrån sammanfattar man funderingar och bloggupptäckter med tangentbordet i knät, med den trådlösa musen på mattan mellan sängen och datorn. Man upptäcker andra som på samma sätt sliter sitt hår över de svåra valen och vardagens nötande. Till slut, efter lite bollande, så återgår man till den låga mysminimalismens nivå och tar besluten i en atmosfär av tjurskallighet enligt några suddiga riktlinjer, inte för att man hundraprocentigt har hjärtat just där utan för att det trots allt verkar vara det enda som verkligen fungerar. Bland planerna på bordet ligger den om ett TV-kort i datorn istället för en till skärm. Lillan får fortsätta sova på futonen med mig. ...och hemläxorna görs vid något av de bord som finns, helt enkelt.

Ni fattar, eller hur? Plötsligt gnagde inte normalitetskraven lika mycket. De mysminimala lösningarna räckte.

Jag skrev ner de experiment som skett här i hushållet sedan dess. Köket och mediadatorn tjatade jag om, är jag rädd, men det var nog inte så konstigt. Det var ju där som det viktiga hände. Ändå lyckades jag inte förmedla känslan av det som hände med köket och datorn och varför de var så viktiga. Därför väljer jag ett helt annat exempel nu.

I det stora rummet fanns ingen fönsterlampa. Rummet har en vägg som mångt och mycket består av tre fönster, sida vid sida. Men där fanns ingen lampa. När jag funderade på lampor så blev det en hel del googlande på designsajter och javisst fanns det planer. Mycket ändrades när två av fönstren blev täckta av panelgardiner. Nu var det bara ett fönster kvar. Men det blev inte enklare för det. Företaget jag jobbar på gav mig en lysdiodslinga med gula stjärnor i julklapp, men vad skulle jag göra med den? Några månader senare får jag en enkelt flätad bastampel av min mamma. För blommor, var det nog tänkt. Den hade suttit i föräldrarnas kök och jag tyckte om den. Sommaren kom och några blommor blev det aldrig i ampeln. Någon fönsterlampa behövdes inte heller under sommaren så det också drogs i långbänk. När sedan den jobbiga hösten kommit och gott så närmade sig återigen julen. Det året fick jag en likadan lysdiodslinga av en kompis, den här gången med röda hjärtan. Den slingan hamnade kring en spegel och gav alla som betraktade sig där en porrig bordellstämning, tydligen. För mig så gav den bra nattljus på väg till toaletten. Fortfarande tjatade mina nära och kära på bristen av fönsterlampa, så med en nyinköpt tredje lysdiodslinga fanns nu förutsättningarna klara. Inte haglade förslagen direkt, utom från en kompis som ville sälja sina tre blåa fönsterlampor till mig. Natten till första advent kändes det som om jag nog borde hänga upp något i fönstret, som alla andra, och då föddes en ljuskrans av den gula slingan och den vita. Den hängde där så fint och gjorde antagligen någon sorts intryck på folk eftersom det senare dök upp allt fler ljuskransar på advent. När sedan julen kom slaktades kransen och gjordes om till det den var tänkt till, julgransbelysning.

Lugnet infann sig ända tills tjugondagen närmade sig. Om jag inte gjorde något åt situationen skulle folk prata om mitt nakna fönster igen.

På en loppis hade jag fyndat en ikealampa som var tänkt att hamna i min mörka och lilla hall. Den hade ett kupat halvgenomskinligt glas. Innan julen hade jag tänkt skruva upp lampan i halltaket och därför plockat loss skärmen. Naturligtvis hade jag inte fått tummen ur arslet för att få det arbetet gjort så nu låg glaset för sig på en skänk i stora rummet. Ovanför skänken hängde bastampeln brevid värmepumpen. När nu den skålformade glaskupan låg där under ampeln slogs jag av tanken att kombinationen av glas och bast skulle fungera rätt fint. Så upp fönstret kom ampel och skål. Kanske det skulle gå att lägga några fina föremål där? Glaskulor eller så? Nåja, när sedan tjugondagens julgransplundring gått av stapeln hade den gula slingan av någon anledning hamnat i ampeln. Voila! där glödde min nya fönsterlampa.

Men det är först den senaste julen som den äntligen är klar. Nu ligger den röda slingan underst i skålen också, eftersom det skulle bli lite juligare i rummet där våra små skulle sova under mellandagarna och nyår.

Under en lång tid har jag klurat och planerat, funderat och provat på olika lösningar, precis på samma sätt som med lampan. Det som slår mig är att det är när jag sänker ribban för resultatet och anstränger mig lite extra för att åstadkomma något som känns mer äkta och ärligt som jag äntligen hittar rätt. En flätad ampel av bast, ett kupat glas från en taklampa och två billiga lysdiodslingepresenter, det räcker. Gardinerna bakom mediadatorn har, med duschdraperistänger som bas, på samma underliga sätt satts samman till något som passar mig och min lilla familj. Under den glödande ampeln har en hel arbetsplats vuxit fram, vilket också gör mig lycklig. Den breda fönsterbrädan har vuxit i omgångar till ett smalt skrivbord som används mest på när kvällssolen tittar in. Där kan jag sitta med ett nattduksbord som stol och kika ut medan tangenternas tysta klickande skriver inlägg på forumet. ...och ändå hålla mig någotsånär inom normalitetens ramar. ;)
vattuvargs.blogspot.se

Sjaunja

• -
« Svar #298 skrivet: 15 jan-12 kl 10:10 »
Härligt att läsa det du skriver Vattuvarg.

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #299 skrivet: 15 jan-12 kl 12:21 »
Tack, Sjaunja, det värmer. :)

Passar på att lägga upp en länk till en artikel på Tiny House Blog om ett kök som liknar mitt.
http://tinyhouseblog.com/small-house-feature/i-can-really-cook-in-my-tiny-kitchenette/

Artikeln har fått mig att fundera på att skaffa en varmluftsmikro.
vattuvargs.blogspot.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

656 gäster, 1 användare
mannen33

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser