Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  mager kaninunge  (läst 4145 gånger)

torparen

• Västergötland
mager kaninunge
« skrivet: 29 jun-11 kl 19:01 »
Hej
jag har en kull kaninungar (Gotland) födda den 10/4. 3 honor och 3 hanar.
För några dagar märkte jag att den ena honan är väldigt mager, riktigt mager. Man känner alla ben på ryggen och revbenen. De andra två som delar bur med henne är mycket fina och helt normala. Samma med hanarna. Vad kan detta bero på. Hon ser inte heller sjuk ut och enligt vad jag har sett så äter hon.
Konstigt...

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: mager kaninunge
« Svar #1 skrivet: 29 jun-11 kl 20:37 »
Hej Torpare!

Tänderna är okej? Inga bölder?  Sår?

Diaree??

Har du en bild?

/Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

torparen

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 29 jun-11 kl 23:19 »
Hejsan
jag ska kolla tänderna imorgon. Annars visar hon inga sjukhetsteckan alls.
Tack för tippset.

Luppa

• Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 30 jun-11 kl 23:58 »
Jag har en likadan... Äter normalt, beter sig normalt, men är mager. Hon har aldrig varit lös i magen.
Hon magrade av rejält runt 8 veckors ålder, men nu börjar hon få tillbaks lite hull. Hon är 9,5 v.
Kullbrodern väger 300 g mer än hon... Hon var normalstor tidigare.
Bettet är korrekt.
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

torparen

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 01 jul-11 kl 16:36 »
då hoppas jag att det blir samma med min unge. Jag har kollat tänderna och allt stämmer, hon är helt normal.
Nu har jag börjat med rabbfor, kanske var det något som fattades in deras mat innan. De får vatten, hö, havre och ofta något grönt, just nu ar det oftast små videnkvistar.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #5 skrivet: 01 jul-11 kl 17:02 »
Rhabbfor!

Att bara matsmältningen klarar av det och den inte blir mager när du tar bort pellettsen sedan. Tycker du att ungen behöver pelletts för att klara sig är det bara öronmärka den som gryta  ;D

Annars har jag funderat om ungen kan vara lite benig i samband med pälsbyte som skulle ske ungefär nu?

Lite allmänt har jag funderat under hundpromenaden varför vi alla reagerar så mycket på när våra kaniner blir magra.. är det därför att knappt någon av oss är mager längre  :-[  och vi förknippa det med att vara hungrig (vilket jo inte stämmer) ??

/Januschka
« Senast ändrad: 01 jul-11 kl 19:26 av Januschka »
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #6 skrivet: 01 jul-11 kl 19:13 »
Vettiga tankar. Jag får själv panik när mina inte är i utställningshull dvs småfeta...
//Lina

torparen

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 01 jul-11 kl 21:28 »
nja, alltså den är ju mager jämfört med syskonen, men så länge den inte visar några tecken på sjukdom så får den la vara mager  :)

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #8 skrivet: 03 jul-11 kl 16:38 »
Jag hadde 2 magra ungar/ungdjur. Jag misstänkte blindtarmsmask, men kunde inte kolla mask i avföringen.
I dag blev dom slaktat och jag kollade i blindtarmen. Den var full av mask!  :-X
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

neppelina

• Det blir inte roligare än man gör sig =)
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 10 jul-11 kl 23:19 »
Jag hadde 2 magra ungar/ungdjur. Jag misstänkte blindtarmsmask, men kunde inte kolla mask i avföringen.
I dag blev dom slaktat och jag kollade i blindtarmen. Den var full av mask!  :-X

Måste då fråga. Äter man dem ändå? Eftersom masken inte sitter i köttet el slängs det bara?

Om man skulle avmaska de små ungarna, då de uppenbarligen var mask i dina & flera andra låter likadant. Är inte ungar jätte känsliga för maskmedel?

Köpte själv 4 ungar, som va 12 veckor då, & förstod att de hade mask å de låter exakt samma som ni beskriver, utan symptom mm. De fick maskmedel (axilur), men det va inte kul vill jag lova, men de blev ju bra tillslut. Gick upp & åt inte som hästar längre. ;)
Bor på landet med man, 3 barn, finulls får, belgiska jättar, franska vädurar, rexar & vita lant kaniner, höns & myskankor, 5 katter & 2 hundar......fullt upp mao =)

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #10 skrivet: 11 jul-11 kl 09:18 »
Måste då fråga. Äter man dem ändå? Eftersom masken inte sitter i köttet el slängs det bara?

Om man skulle avmaska de små ungarna, då de uppenbarligen var mask i dina & flera andra låter likadant. Är inte ungar jätte känsliga för maskmedel?

Köpte själv 4 ungar, som va 12 veckor då, & förstod att de hade mask å de låter exakt samma som ni beskriver, utan symptom mm. De fick maskmedel (axilur), men det va inte kul vill jag lova, men de blev ju bra tillslut. Gick upp & åt inte som hästar längre. ;)
Mina två som hadde så mycket mask at dom blev magra var det inte kött på. Det var två unga dvärgvädurar (av liten typ) som slaktades fordi dom inte var så sosiala som dvärgvädur ska vara... Katten fick det lilla som var av kött på dom.

Men inte farlig att eta dom. Normalt ser man inte masken när man slaktar, bara om man öppnar blindtarmen  :-X

Edit: Har inte avmaskat mina (ska göra det ï slutet av månaden), men man kan avmaska 8 veckors ungar enligt erfarna uppfödare.
« Senast ändrad: 11 jul-11 kl 09:21 av Skiftestads »
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #11 skrivet: 12 jul-11 kl 08:23 »
Kolla bara karenstiden för avmaskningsmedlet om kaninerna ska slaktas. Ibland är det svårt att få reda på karenstiden, då få mediciner är godkända för kaniner.

Om man ringer tillverkaren så har de ofta testat på kaniner, men ansett det för dyrt att få medlet godkänt för kaniner i Sverige. Har de inte testat för kaniner så kan man ju gå på karenstiden för det djurslag de testat på, ofta t ex gris. Kaniner har ju en snabbare ämnesomsättning än gris, så går man på den tiden borde man med råge vara säker.

Jag har inte avmaskat några kaninungar hittills, däremot medicinerat mot coccidios, och det var inga problem. Tänk bara på att väga dem noga och dosera rätt, överdosering är inte bra varken för kaninen eller för risken för resistens när medlet kommer ut i naturen. Å andra sidan ger underdosering också risk för resistens, samtidigt som medlet kanske inte är effektivt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

522 gäster, 2 användare (1 dolda)
Besksöta

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser