Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stödutfodra på bete?  (läst 1540 gånger)

sari358

• Jämtland
Stödutfodra på bete?
« skrivet: 27 jun-11 kl 18:25 »
Vi har gett lite extra, havre eller pellets. Betet är lite för mager hos oss.

Kira

• Småland
SV: Stödutfodra på bete?
« Svar #1 skrivet: 27 jun-11 kl 23:38 »
Jag tycker mina tackor är magra men deras lamm har god hull, ska jag stödutfodra med kraftfoder eller hö? De går på skogsbete borde finnas mat men äter lammen på mammorna kanske det inte är nog iallafall?

Birgit

« Svar #2 skrivet: 28 jun-11 kl 08:13 »
Det är fullständigt naturligt att tackorna tunnar ut när lammen diar. Min uppfattning är att de återhämtar sig snabbt när lammen är avvanda på höstkanten. De borde alltså klara sig utmärkt utan kraftfoder nu.
Eftersom lammen växer bra, så är mjölkkvalitén hög, börjar man tillskottsutfodra kanske detta ändrar sig.

Kira

• Småland
« Svar #3 skrivet: 28 jun-11 kl 08:39 »
Tack för ditt svar Birgit,
Generellt är jag en "överfodrare" jag ger hellre mina djur för mycket än för lite mat. Jag vill ju djuren så väl (fast jag vet att feta djur inte mår bra) suck...
Fåren går på ett område där det växer massor av sly, hallon och annat smått och gott kanske 1,5 hektar stort, så klart finns det gräs också men inte som en vanlig betesvall. Fåren verkar nöjda, de ligger uppe vid vindskyddet och idisslar flera gånger om dagen, inget pellets tjat då jag tittar till dem, de är mest keliga. Terrängen är stenig (jag bor ju i Småland:) och hela hagen har ligger på en sluttning mot sjön (vilket ger en väldig växtkraft i marken) med höjdskillnad på 20-30 meter mellan ena änden och andra änden av hagen. Fåren får med andra ord bra fysisk träning och jag har inte behövt verkat klövarna ännu i år. De största lammen är nästan lika stora som mammorna, de är födda mellan 8-28 april, det är också tackorna med tvillinglamm som ser tunnast ut.

Dela detta:

* Inloggade just nu

534 gäster, 2 användare
Be, köksträdgård

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser