Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pris på blandade höns?  (läst 6758 gånger)

pyromanen

• Gäst
Pris på blandade höns?
« skrivet: 27 jun-11 kl 22:05 »
Ruvningsepedemi har resulterat i överbefolkning i hönsgården och vi ska sälja av några unghöns så snart vi ser vilka som är hönor/tuppar. Senaste många åren har det inte blivit fler än att det blivit egen rekrytering + tupar till frysen så jag är helt off när det gäller prissättning.
Våra höns är totalblandningar: en del är svarta och värpar gröna ägg, en del är stora som halva kalkoner, gulbrunspräckliga och har päls på benen, vissa är vit/svartspräckliga, én är grå, ett par nästan helvita, några svarta med brunt runt halsen, några är bruna med lite "fasanmönster"... ja ingen ordning m a o. För ca 10 år sedan var halva flocken hedemorahöns, så nån hedemorainblandning är det nog i många av dom  ;D.
Annars har det blivit så genom att vi (när nån höna varit ruvsugen) stoppat under lite ägg från här o där från vänners olika hönsgårdar + lite egna ägg.
Men frågan: Vad tar man för en unghöna på 6-7 månader av oäkta ras? (köpare finns på kö)

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
SV: Pris på blandade höns?
« Svar #1 skrivet: 27 jun-11 kl 22:16 »
Jag personligen anser att unga värpande hönor (ej dvärg) definitivt är värd 200kr/st.  o:)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Weasel

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 27 jun-11 kl 22:22 »
Jag personligen anser att unga värpande hönor (ej dvärg) definitivt är värd 200kr/st.  o:)

Ja absolut! Om de är yngre så de inte värper skulle man väl dra ner lite på priset, 100-150. Men många vill ju ha just en trevlig blandning, inte alla likadana.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #3 skrivet: 27 jun-11 kl 22:29 »
En höna som inte är värd en hundralapp är en redi skithöna och inte värd att ta hem. Å dina är därtill i sin bästa ålder så............å så kö på köpare. 150-200 kr borde du få.

Men sen är det ju alltid kunden som bestämmer priset i slutänden.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #4 skrivet: 29 jun-11 kl 18:03 »
Jag betalade 75:-/st för tre hönor och en tupp av rasen sussex i våras. Födda sommaren 2010. Jättefina och värper ett ägg om dagen fn. (Inte tuppen då då :p).

Men efteråt har jag förstått från flera att det var ett väldigt billigt pris.

Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Falks Bantam Poultry

• www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
« Svar #5 skrivet: 29 jun-11 kl 18:22 »
Brukar ta 100-150:- kr för blandraser och 200-300:- för rena  :)
Plymouth rock dvärg - tvärrandiga. Holländsk dvärg - guldhalsade, blå guldhalsade, silverhalsade, blå silverhalsade, spättade, blå och svarta. En vetefärgad araucana höna och en blandfärgad dvärg kochin tupp.

F.D. j.i.sfjäderfä

pålle

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 29 jun-11 kl 20:03 »
Såg på blocket nu för litesen 50 spän tog dom.

karsan

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 01 jul-11 kl 22:58 »
Var det 50 kr för en frisk unghöna, gammal nog att börja värpa?  Det täcker väl inte ens foderkostnaden under uppväxten.

Rosten

• Närke
« Svar #8 skrivet: 01 jul-11 kl 23:11 »
Var det 50 kr för en frisk unghöna, gammal nog att börja värpa?  Det täcker väl inte ens foderkostnaden under uppväxten.
Det finns alltid folk som skall dumpa priset.
För 2 år sedan så köpte jag 4 hönor och en tupp av rasen australorp. Killen hade köpt kycklingar av oss för 35:- styck året innan.
Han annonserade ut hela gruppen för 200:-. Jag ringde bara några sekunder efter att han lagt ut annonsen.
Han vart rätt snopen när vi dök upp och köpte tillbaka dom. ;)
Sålde dom 2 dagar senare för 1000:-

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #9 skrivet: 02 jul-11 kl 02:25 »
Vi ska sälja en grupp kycklingar nu snart, de kommer vara kanske tio veckor när vi säljer dem. Det är vad jag kan se fem hönor och fyra tuppar. Eftersom det är en kompis till äldste sonen (16 år) som ska köpa dem vill man ju inte vara för dyr, men vi vill ju få igen foderkostnaden iaf och räknar med att försöka ta 300-400 kronor sammanlagt för gruppen. Det lät som om de tyckte det var dyrt... Är det det? Det är inga renrasiga hönor det handlar om. Men de kommer säkert värpa bra och det var det de var intresserade av. Det är blandningar där raserna som ingår är främst blomme, vit och brun leghorn, lohmann men även sussex, australorp, plymouth rock, orpington etc blandat och väldigt fina är de....
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Jämtlandsståsch

• Jämtland
« Svar #10 skrivet: 02 jul-11 kl 05:16 »
Om man tänker på att man köper blandiskycklingar som är dagsgamla för 30-40 kr/st så tycker jag inte att du är för dyr, snarare för billig. Det kostar ju som sagt rätt mycket att föda upp dem i tio veckor.
Glad Jämtländska som bor med min man och tre fantastiska barn på landet. Har hundar, katt, getter och höns....och växthus

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #11 skrivet: 02 jul-11 kl 07:14 »
en vuxen unghöna av stor ras som precis börjat värpa är värd 150kr tycker jag... ovanliga raser betydligt dyrare..  men det är inte alltid lätt att konkurrera med hönseriutförsäljningspriserna(det är det priset folk sätter på höns 5kr-50kr typ!!)
Fjäderfän och kaniner

nina77

• Hälsingland
« Svar #12 skrivet: 02 jul-11 kl 08:06 »
Jag tycker du kan ta minst 400 för den gruppen, det är ändå 5 hönor, samt tuppar, vad de nu ska med 4 st till. Mat kanske?

Vi ska sälja en grupp kycklingar nu snart, de kommer vara kanske tio veckor när vi säljer dem. Det är vad jag kan se fem hönor och fyra tuppar. Eftersom det är en kompis till äldste sonen (16 år) som ska köpa dem vill man ju inte vara för dyr, men vi vill ju få igen foderkostnaden iaf och räknar med att försöka ta 300-400 kronor sammanlagt för gruppen. Det lät som om de tyckte det var dyrt... Är det det? Det är inga renrasiga hönor det handlar om. Men de kommer säkert värpa bra och det var det de var intresserade av. Det är blandningar där raserna som ingår är främst blomme, vit och brun leghorn, lohmann men även sussex, australorp, plymouth rock, orpington etc blandat och väldigt fina är de....

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #13 skrivet: 02 jul-11 kl 10:05 »
Om man tänker på att man köper blandiskycklingar som är dagsgamla för 30-40 kr/st så tycker jag inte att du är för dyr, snarare för billig. Det kostar ju som sagt rätt mycket att föda upp dem i tio veckor.

Ja. Om vi tänker att de skulle kostat 40kr som dagsgamla och lägger på 5kr/vecka så hade en höna/tupp kostat 90kr. Det blir alltså 810kr för gruppen 5 hönor o 4 tuppar som 10 veckor gamla.
Så 300-400 är väldigt billigt.

För övrigt så gäller endast denna + 5kr/vecka så länge jag inte ser könen. När jag gör det sätter jag personligen nya fasta priser. Vid 10 veckors ålder så brukar man kunna se könen på majoriteten av pippinar om det inte handlar om någon riktigt svår ras som silke t.ex. ::). Så en 10 veckor gammal höna här hade kostat mer än 90kr.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #14 skrivet: 02 jul-11 kl 14:37 »
Då kanske jag kan ta 400 kronor utan att skämmas då, för då har i alla fall startfodret betalts tror jag. Sen har de ju fått en hel massa annat gott, mosat ägg och sånt när de var små och lite matrester men det blir så sällan några matrester här så jag får 'skapa' lite...

De ville egentligen bara ha en tupp men jag sa att de fick ta de som var, vi vill inte spara tuppar själva till mat, jag tycker tyvärr inte att de tuppar vi fött upp själva smakar gott alls, vi har försökt i några år, men tycker det smakar grått och trist typ, vet inte vad vi gör för fel... så de senaste fick svärfar nacka och lägga ut till räven...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Dela detta:

* Inloggade just nu

658 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser