Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Finull+ vilken ras till bagge?  (läst 1533 gånger)

neppelina

• Det blir inte roligare än man gör sig =)
    • Västergötland
Finull+ vilken ras till bagge?
« skrivet: 27 jun-11 kl 16:33 »
Har läst en del gamla trådar om ämnet, men ingen som haft nån erfarenhet av det. Finns det inte nån som har nån annan bagge till sina finullstackor?

Skulle vilja ha någon annan bagge då jag vill ha lite mer "kött" på dem. Men vill inte ha för stora huvuden med följden till svåra lammningar el andra problem. Läst om dorset, leicester, oxford down & texel. De är de enda raserna jag skulle kunna tänka mig med tanke på att även tacklammen skall betäckas. Skulle tro att dorset el leicester skulle passa bäst isf.

Någon med erfarenhet??
Bor på landet med man, 3 barn, finulls får, belgiska jättar, franska vädurar, rexar & vita lant kaniner, höns & myskankor, 5 katter & 2 hundar......fullt upp mao =)

Rydberg

• Hagby Gård
SV: Finull+ vilken ras till bagge?
« Svar #1 skrivet: 27 jun-11 kl 18:35 »
Suffolk och Oxford down har jag testat iaf. Och det fungerade bra.

Fårtokig

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 04 jul-11 kl 01:17 »
Hej!
Har inga finullstackor men svea-tackor med ganska mycket finull i. Har användt suffolkbagge utan problem och har köpt renrasig texelbagge att använda iår. Tror inte man ska hänga upp sig för mycket på det där med stora huvud - tror att problemet är ganska bortavlat om man jämför med när texel först kom till Sverige.. Sen är det såklart skillnad mellan olika raser. Hade jag aldrig gått in o hjälp till under lamning med våra "vita" tackor hade vi förlorat många lamm medans man hör om folk med gutar o pälsfår som aldrig behöver hjälpa till..

:)

Quiz

« Svar #3 skrivet: 05 jul-11 kl 23:39 »
Vi har Texel till Finull och det blir mycket fina lamm av det.
 Det är få lamm som har varit så stora att lamningen blivit ett problem.
De växer och "stabbar" till sig väldigt fort.
Texel är en väldigt lugn och trevlig ras dessutom.

Dela detta:

* Inloggade just nu

624 gäster, 4 användare (1 dolda)
Ekelyckan, Tur-Johan, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser