Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad göra med hästbromsar  (läst 13148 gånger)

pippi0

• Ångermanland
Vad göra med hästbromsar
« skrivet: 27 jun-11 kl 12:01 »
Hej!

Nu har bromsarna vaknat och är helt tokiga, jag blir så  >:D. Det finns inget medel enl, Granngården mot bromsar. Jag hoppas att någon har något förslag hur jag ska rädda min ponny :).

Tack på förhand

Gunilla
Har 4 hundar 1 A-ponny och 1 D-ponny

pålle

• Gäst
SV: Vad göra med hästbromsar
« Svar #1 skrivet: 27 jun-11 kl 12:28 »
Hej!

Nu har bromsarna vaknat och är helt tokiga, jag blir så  >:D. Det finns inget medel enl, Granngården mot bromsar. Jag hoppas att någon har något förslag hur jag ska rädda min ponny :).

Tack på förhand

Gunilla
Låt han stå där det är mörkt då får han vara i fred för sån otyg  så gör mina dom går in och ställer sig där där mörkt på logen då ja bara har en dörr öppen .

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #2 skrivet: 27 jun-11 kl 12:44 »
Jag har ännu inte hittat något medel som hjälper mot dessa odjur.

Bäst är att lyda Pålle rådet
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

emboella

• Drömmer om livet på landet...
    • -
« Svar #3 skrivet: 27 jun-11 kl 12:48 »
Jag undrar också om det finns något bra medel som jag helst ser är miljövänligt och utan massa gift och jox i.
Grankådssalva är annars toppenbra om man har ett specifikt område där flygfäna brukar bita hästen, men det blir lite jobbigt att kleta in hela hästen med grankådssalva haha  ;D

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 27 jun-11 kl 12:58 »
Min erfarenhet är att endast hjorthornsolja eller beckolja gör ngn skillnad, båda svåra att få tag i på..
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 27 jun-11 kl 13:05 »
Min erfarenhet är att endast hjorthornsolja eller beckolja gör ngn skillnad, båda svåra att få tag i på..

Beckolja tillräckligt för att hålla bromsar från en häst borde bli en dyr historia, om man nu råkar få tag på't.
'snål om sin lilla flaska'  :-[

Pelargon

• Närke
« Svar #6 skrivet: 27 jun-11 kl 13:07 »
Det enda som hjälper är att ställa in dem på de tider som bromsen är som värst.
Tycker om att laga mat i min vedspis.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 27 jun-11 kl 13:51 »
Citera
Beckolja tillräckligt för att hålla bromsar från en häst borde bli en dyr historia, om man nu råkar få tag på't.
'snål om sin lilla flaska' 

Brukar ta där dom är värst utsatta, mellan bakbenen tex.    `förtydligar´
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

ardennerfrälst

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 27 jun-11 kl 14:23 »
Hjorthornsolja säljs i Danmark. Då heter det "hjortetaksolie". Går att googla på. Lycka till.

pålle

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 27 jun-11 kl 14:34 »
Hjorthornsolja säljs i Danmark. Då heter det "hjortetaksolie". Går att googla på. Lycka till.
Är det lagligt då att importera sådant? med tanke på tullen  :)

ardennerfrälst

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 27 jun-11 kl 14:37 »
Ingen aning, har aldrig tänkt på det.... Vissa köper vykort eller fula grejor, när de är på semester. Andra köper hjorthornsolja....
Om du inte köper för att sälja vidare, så kan det nog inte vara nått problem. Men, som sagt: Har aldrig tänkt på om det är lagligt eller inte.

sass

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 27 jun-11 kl 14:40 »
Jag har sett en annons för en bromsfångare. Det var en mörk boll som tydligen bromsarna sätter sig på och så samlas de upp i en behållare under. Har aldrig hört någon som har praktisk erfarenhet av den tyvärr.

pålle

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 27 jun-11 kl 14:44 »
Ingen aning, har aldrig tänkt på det.... Vissa köper vykort eller fula grejor, när de är på semester. Andra köper hjorthornsolja....
Om du inte köper för att sälja vidare, så kan det nog inte vara nått problem. Men, som sagt: Har aldrig tänkt på om det är lagligt eller inte.
Tja nån semester dit tror ja blir svårt för min del :) så dom får nog fort sätta men log besöken  :)

pålle

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 27 jun-11 kl 14:46 »
Jag har sett en annons för en bromsfångare. Det var en mörk boll som tydligen bromsarna sätter sig på och så samlas de upp i en behållare under. Har aldrig hört någon som har praktisk erfarenhet av den tyvärr.
Ska man hänga den i grimman då? :) undrar hur tokiga pållarna blir då ?

sass

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 27 jun-11 kl 14:49 »
Man ställer den i närheten av hagen. Tydligen dras bromsarna dit automatiskt.

pålle

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 27 jun-11 kl 15:02 »
Man ställer den i närheten av hagen. Tydligen dras bromsarna dit automatiskt.
Jaha men då får man ha många då så man slipper släpar runt dom .Var få man tag på sånna? lite nyficken .

sass

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 27 jun-11 kl 15:07 »
Jag letade precis upp den på nätet och den var lite dyrare än jag trodde. Bole har och där kostar den hela 2500 kr. Men den borde inte vara omöjlig att tillverka själv. Det gäller att ha en svart boll som drar till sig solvärme så att den blir lagom ljummen. Sen en strut ovanför som samlar upp de sura bromsarna när de upptäcker att det inte kommer något blod ur bollen. Sedan en rymningssäker behållare i änden av struten.

pålle

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 27 jun-11 kl 15:14 »
Jag letade precis upp den på nätet och den var lite dyrare än jag trodde. Bole har och där kostar den hela 2500 kr. Men den borde inte vara omöjlig att tillverka själv. Det gäller att ha en svart boll som drar till sig solvärme så att den blir lagom ljummen. Sen en strut ovanför som samlar upp de sura bromsarna när de upptäcker att det inte kommer något blod ur bollen. Sedan en rymningssäker behållare i änden av struten.
Ja det borde ju kunna göra men är det inte nån blod lukt då? .Tack för tipset

pippi0

• Ångermanland
« Svar #18 skrivet: 28 jun-11 kl 08:32 »
Tack för svaren  ;D

Tyvärr göra hon som hon vill, det är bara att välja.

Har fått förslag på att ta olivolja och vitlök och låta det stå några dagar och sedan ta en svamp och stryka på hästen/ponnyn. Tänker prova iallafall  ;D.

Ha en bra sommar

Gunilla
Har 4 hundar 1 A-ponny och 1 D-ponny

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #19 skrivet: 28 jun-11 kl 08:34 »
Att ta in hästen de soligaste timmarna mitt på dagen då bromsen är som värst alt. ha ligghall med köldridå i hagen så att de själva kan gå in. Jag använder en salva som heter Vallasalva som jag tycker fungerar rätt bra mot broms, smörjer utsatta områden där inte solen kommer åt (eftersom salvan innehåller olja som annars kan bränna hästen).

Dela detta:

* Inloggade just nu

513 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser