Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snett hus och knäppande ljud  (läst 25494 gånger)

12342345

• Gäst
Snett hus och knäppande ljud
« skrivet: 23 jun-11 kl 23:00 »
Ärvde morfars hus för några år sen och har bott här i drygt ett och ett halvt år och det är två saker som stressar mig lite. För det första så lutar halva övervåningen, det är som att den halvan har sackat ihop lite på något vänster.I övrigt är huset relativt rakt. Och om min syster på 60 kg hoppar i sovrummet på ovanvåningen så svajar taket under, känns kanske inte jättebra, eller? I kortsidan på huset, altså den sidan som övervåningen lutar mot, så knäpper det till och från dagligen. Det låter som en kran som står och droppar. Vad kan det bero på? Huset är byggt runt 1930 har jag för mig.

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
SV: Snett hus och knäppande ljud
« Svar #1 skrivet: 23 jun-11 kl 23:08 »
Är det en timmerstomme? Är det bara övervåningen som lutar eller går det igen i undervåningen? Konstigt om man bara en del av övervåningen har satt sig. Skitsvårt att veta utan åtminstone ett kort eller så.

Låter som en kran som droppar? Finns det vattenledningar i väggen? :P

Att golvet svajar när hon hoppar tyder ju på underdimensionerat golvbjälklag. Går ju att åtgärda hyfsat enkelt beroende på hur det ser ut iuförsej..

Mer info vore ju bra. Hur stor är kåken, hur stora är rummen och bilder. Har det stått outnyttjat länge?
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Broberg

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 23 jun-11 kl 23:16 »
Ingen husbock eller annat som underminerat?

pantone511

• gamla hus och varmt kaffe
    • Blekinge
« Svar #3 skrivet: 23 jun-11 kl 23:22 »
Husbock kan ge små knäppande ljus - är aktiv när det är varmt och gärna i sydvägg. Eller låter det även i de kallare månader?

/P
uppskattar: liv i liten skala. barn och hund i 1800-tals hus. torr ved och kantarell. nära vänner. hästar i hagen. skogshallon på syltburk. doft av skvattram och tölt genom skogen. hembakat bröd och kortspel.

pantone511

• gamla hus och varmt kaffe
    • Blekinge
« Svar #4 skrivet: 23 jun-11 kl 23:23 »
jag menar givetvis "ljud" - inte ljus!
uppskattar: liv i liten skala. barn och hund i 1800-tals hus. torr ved och kantarell. nära vänner. hästar i hagen. skogshallon på syltburk. doft av skvattram och tölt genom skogen. hembakat bröd och kortspel.

12342345

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 23 jun-11 kl 23:26 »
Ingen husbock eller annat som underminerat?

Inte vad jag vet, jag har inte sett några flyghål eller vad det heter. Men det kanske finns andra tecken ?

Broberg

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 23 jun-11 kl 23:31 »
Inte vad jag vet, jag har inte sett några flyghål eller vad det heter. Men det kanske finns andra tecken ?

De är larver upp till tio år innan de ger sig ut. De låter nästan likadant som getingar som tuggar på trä.

12342345

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 23 jun-11 kl 23:35 »
Är det en timmerstomme? Är det bara övervåningen som lutar eller går det igen i undervåningen? Konstigt om man bara en del av övervåningen har satt sig. Skitsvårt att veta utan åtminstone ett kort eller så.

Låter som en kran som droppar? Finns det vattenledningar i väggen? :P

Att golvet svajar när hon hoppar tyder ju på underdimensionerat golvbjälklag. Går ju att åtgärda hyfsat enkelt beroende på hur det ser ut iuförsej..

Mer info vore ju bra. Hur stor är kåken, hur stora är rummen och bilder. Har det stått outnyttjat länge?

Det är bara halva övervåningen som lutar, inte undervåningen. Jag kan försöka fixa bild.

Altså det låter som en droppande kran fast man hör att det inte är vatten. Skitsvårt att förklara..

Huset är 140kvm och det har inte varit obebott på jättelänge om någonsin. Morfar bodde här i  drygt 30 år, när han dog flyttade mamma in och nu jag.

12342345

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 23 jun-11 kl 23:37 »
Husbock kan ge små knäppande ljus - är aktiv när det är varmt och gärna i sydvägg. Eller låter det även i de kallare månader?

/P

Det har knäppt under hela året..

12342345

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 23 jun-11 kl 23:40 »
De är larver upp till tio år innan de ger sig ut. De låter nästan likadant som getingar som tuggar på trä.

Nej så låter det inte.

12342345

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 23 jun-11 kl 23:45 »
Det kanske har betydelse hur uppvärmingen har varit tidigare och nu. När morfar bodde här så "stängde" han ner mer än halva huset och värmde bara upp dom två rummer nere och sovrummet uppe som har vistades i. Det är i den delen av huset som var avstängt som nu är konstigt, men som sagt bara på ovanvåningen.

Sen jag flyttade hit så har jag lagt jordvärme och nu är hela huset uppvärmt jämt.

jenses

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 23 jun-11 kl 23:46 »
En gång till frågan, kanske svarar du sen:
Är det en timmerstomme?
Inte helt irrelevant.
Kan ju vara så att knutarna har släppt och väggarna luta inåt/utåt,
sådant har iaf hänt här i torpstugan jag bebo.

Broberg

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 23 jun-11 kl 23:49 »
Det kanske har betydelse hur uppvärmingen har varit tidigare och nu. När morfar bodde här så "stängde" han ner mer än halva huset och värmde bara upp dom två rummer nere och sovrummet uppe som har vistades i. Det är i den delen av huset som var avstängt som nu är konstigt, men som sagt bara på ovanvåningen.

Sen jag flyttade hit så har jag lagt jordvärme och nu är hela huset uppvärmt jämt.

Kanske bara en uttorkningsprocess?

12342345

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 23 jun-11 kl 23:50 »
En gång till frågan, kanske svarar du sen:Inte helt irrelevant.
Kan ju vara så att knutarna har släppt och väggarna luta inåt/utåt,
sådant har iaf hänt här i torpstugan jag bebo.

Trodde jag svarade på det  :-[ Nej det är ingen timmerstomme.

12342345

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 23 jun-11 kl 23:52 »
Kanske bara en uttorkningsprocess?

Jag har funderat om det kan vara så, det kanske förklarar knäppandet. Men att bara en del av huset lutar? Jag vet inte

hustran

« Svar #15 skrivet: 23 jun-11 kl 23:54 »
Det finns någon insekt som heter "dödsklocka" eller nåt liknande har jag läst någonstans. Det låter ju inte så kul men kolla det. Den lär liksom "ticka". :)

Broberg

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 23 jun-11 kl 23:55 »
Jag har funderat om det kan vara så, det kanske förklarar knäppandet. Men att bara en del av huset lutar? Jag vet inte

Om det bara var den delen som inte var regelbundet uppvärmt innan? Men och andra sidan, att det skulle torka så mycket att det börjar luta känns orimligt.

Broberg

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 23 jun-11 kl 23:56 »
Det finns någon insekt som heter "dödsklocka" eller nåt liknande har jag läst någonstans. Det låter ju inte så kul men kolla det. Den lär liksom "ticka". :)

Strimmig trägnagare, tror jag. Även kallad trämask och dödsuret.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 24 jun-11 kl 00:22 »
I kortsidan på huset, altså den sidan som övervåningen lutar mot, så knäpper det till och från dagligen. Det låter som en kran som står och droppar.

Exakt så lät det i en vägg i vårt radhus. Inne i väggen gick avloppsröret från badrummet på övervåningen och varje gång man tömde badkaret lät det som det droppade inne i väggen. När jag renoverade badrummet (har aldrig ägt ett badrum som inte hamnat under sågen) konstaterade jag att ljudet uppstod när plaströren nötte mot träreglarna i väggen. Eftersom det inte var något läckage gjorde jag inget åt saken.

Broberg

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 24 jun-11 kl 00:32 »
Exakt så lät det i en vägg i vårt radhus. Inne i väggen gick avloppsröret från badrummet på övervåningen och varje gång man tömde badkaret lät det som det droppade inne i väggen. När jag renoverade badrummet (har aldrig ägt ett badrum som inte hamnat under sågen) konstaterade jag att ljudet uppstod när plaströren nötte mot träreglarna i väggen. Eftersom det inte var något läckage gjorde jag inget åt saken.

Slutsats: Man ska inte bygga in rör.

Dela detta:

* Inloggade just nu

573 gäster, 2 användare
Bokohammare, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser