Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kurs i osttillverkning i södra Sverige  (läst 3810 gånger)

titine

• Gäst
kurs i osttillverkning i södra Sverige
« skrivet: 20 aug-06 kl 19:07 »
Hej
Jag bor i södra Sverige och undrar om det finns en möjlighet att gå o lära sig att göra ost! Jag vet om att det finns kurser i ystning uppe i norra Sverigemen finns det något lite närmare?
vänligen

ninna b

• Gäst
Re:kurs i osttillverkning i södra Sverige
« Svar #1 skrivet: 08 sep-06 kl 10:20 »
Gå med i Sveriges Gårdsmejerister. Dom ordnar ibland kurser.
Hälsn Ninna

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #2 skrivet: 08 sep-06 kl 13:40 »
Nu vet jag inte vart du bor. Men sist var vi t.ex strax utanför Tranås.

Lars Pers Maria

• -
« Svar #3 skrivet: 17 nov-06 kl 22:59 »

Att gå med i Sveriges gårdemejerister var ingen hit. Jag betalade medlemsavgiften i juli och har inte hört ett smack, inte ens ett "välkommen till föreningen"-kort, e-mailhälsning, tidning - nada. Websidan finns inte. Jag ringde någon som stod på ett utskick, hon sa sig inte veta hur de brukade göra.

Ingen bra reklam tycker jag.
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #4 skrivet: 18 nov-06 kl 00:10 »
Sant. Det är inte bra. Men i det läget hade jag kontaktat dom och frågar vad som är på gång. En förenings kvalitét är upp till medlemmarna. Saknar du något så efterlys det. Vad har du själv att erbjuda övriga medlemmar?

Skogen

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 25 jun-07 kl 08:34 »
Hej, om du fortfarande är intresserad så finns det möjlighet till ostkurser på  Ransbysätern (säter = fäbod på värmländska) i norra värmland. Lärare är både säterkullor som gjort ost med knappa medel ute på sätervallen och Stig som driver Lillängens gårdsmejeri i Sunne. De är fulla av kunskap om hur man gjorde förr och hur man gör idag. Fokus blir på getost. Vill man finns också möjlighet till logi på sätern till vandrarhemspriser.
Själv är jag säterkulla på Ransbysätern i år. Kontakta mig om du vill veta mera. corvuscorax@spray.se

Lucas

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 25 jun-07 kl 21:20 »
Be Helena på www.edula.se att ordna en kurs.

Dela detta:

* Inloggade just nu

647 gäster, 1 användare
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser