Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skaffa vaktlar! ;D  (läst 9980 gånger)

allvetarn

• Skåne
Skaffa vaktlar! ;D
« skrivet: 20 jun-11 kl 22:11 »
Hej!
Jag vet att det redan finns många sånahär trådar men jag vill ändå starta en egen...  ;)
Har läst ett tag här nu på alternativ om era vaktlar, o även google o andra sidor och letat nyttig information! :) Är väldigt sugen på att skaffa lite vaktlarna nu! Så då kommer lite frågor.. ;)

Hur många? jag hade tänkt mej att börja med kanske 3 hönor o en 1 tupp?
Boende? Tänkte ha en hyffsat stor utehägnad, tror jag.. o ett isolerat bo i anslutning till inhägnaden, då ska väl de klara sig året runt där? Åter kommer när jag har mätt upp hur stor hägnade kommer bli, så får ni säga vad ni tycker.
Mat? kan de äta samma som jag ger till hönsen, det blir ju bäst så i såfall.
ras? det lutar mest åt japanska vaktlar nu när jag läst i trådarna.. ;)
Det är väl det jag kommer på nu, det kommer fler frågor, men då skriver jag hit dom.
Ha det bra!
Mvh Allvetarn
Brevduvor, höns

allvetarn

• Skåne
SV: Skaffa vaktlar! ;D
« Svar #1 skrivet: 21 jun-11 kl 15:45 »
Ingen som vill hjälpa mig??  :-\
Brevduvor, höns

Kista

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 21 jun-11 kl 15:53 »
Allt du skrivit låter super :) Jag ger mina vaktlar hönsfoder som jag ibland blandar ut med vete och havre. Självklart ska de ha snäckskal också.

allvetarn

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 21 jun-11 kl 15:55 »
okej, men vad bra! :) Men vilken ras? Jag läste nån stans att japanerna la störst ägg är det sant?

Mvh Allvetarn
Brevduvor, höns

Kista

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 21 jun-11 kl 15:57 »
okej, men vad bra! :) Men vilken ras? Jag läste nån stans att japanerna la störst ägg är det sant?

Mvh Allvetarn
Japansk jättevaktel(Japanese giant) (Kallas även fransk jättevaktel, vilket är fel) är de som lägger störst ägg. De är japanska vaktlar fast en större variant.

allvetarn

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 21 jun-11 kl 15:59 »
Så det finns vanliga japanska vaktlar o japanska jättevaktlar??
Brevduvor, höns

Kista

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 21 jun-11 kl 16:03 »
Så det finns vanliga japanska vaktlar o japanska jättevaktlar??

Det finns 3 varianter av japanska vaktel.

1. Japanska vaktel (ursprungsvakteln till jumbo och jätte)
2. Jumbovaktel (Lagom stor)
3. Jättevaktel (Köttvaktel)
:) Ju större de är ju lugnare är de verkar de som,

allvetarn

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 21 jun-11 kl 16:06 »
Ahh, okej, tack.. ;)
Brevduvor, höns

allvetarn

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 26 jun-11 kl 17:07 »
Så nu har jag satt upp stolparna till deras gård.. ;)
Dålig bild men hoppas ni ser, tror ni det blir lagom storlek? eller behöver dom större?

Brevduvor, höns

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #9 skrivet: 26 jun-11 kl 22:18 »
I det hägnet kan du ha massor av vaktlar  ;D Ska du ha 4 så kommer dom att ha det superfint  ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

allvetarn

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 28 jun-11 kl 15:51 »
I det hägnet kan du ha massor av vaktlar  ;D Ska du ha 4 så kommer dom att ha det superfint  ;D

Hehe, det låter ju bra! :)
Brevduvor, höns

äppelpaj

• Småland
« Svar #11 skrivet: 28 jun-11 kl 16:37 »
Angående mat, jag ger mina kalkon göd, det var det jag läste mig fram till när jag köpte mina vaktlar. De behövde extra av något, kanske protein....?

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #12 skrivet: 30 jun-11 kl 09:23 »
Angående mat, jag ger mina kalkon göd, det var det jag läste mig fram till när jag köpte mina vaktlar. De behövde extra av något, kanske protein....?
Varför ska dem ha det?
Jag har inte fått några dåliga symtom på mina vaktlar (som jag ger hönsfoder) och har då haft kinesiska förut, som också fick hönsmat... Nu har jag Japanska och de mår prima av bara hönsmat och vete (frukt och grönt några gånger i veckan)..
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

mymlan65

• Småland
« Svar #13 skrivet: 30 jun-11 kl 16:00 »
Om man tänker äta dem gör det stor skillnad med göd, ska man ha dem för ägg funkar det ju bra med helfoder värp, annars kan de ju som sagt lika gärna käka vilket hönsfoder som helst.
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #14 skrivet: 30 jun-11 kl 21:36 »
Dom kan må bra på bara hönsfoder rätt länge, men i långa loppet har de faktiskt ett större proteinbehov än vad de kan få i sig av den maten. Man kan komplettera med annat proteinrik mat om man absolut vill ge vanligt hönsfoder som bas, eller så ger man foder som har mer protein i sig från början.
Vad är annan proteinrik mat då? tex?  :-[  ::)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.

Sebbar

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 30 jun-11 kl 21:42 »
Hmm vad snackar ni om nu? larvigt.... Jag har haft tofsvaktlar och japanese vaktlar i 10 år, och har bara matat mina med hönsmat. Mina mår jättebra? Alla fåglar här hemma får hönsmat förutom svanarna.
Då är det fasan, gäss, ankor, höns, vaktlar och påfåglar m.m ... och alla mår prima.

Sebbar

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 30 jun-11 kl 22:07 »
Jag har alla mina fåglar, förutom hönsen utomhus året runt i voljärer och hagar.
Även påfåglarna går i inhägnader, pga att de annars går iväg till grannens cafe och tigger mat.
Men så, även när de går i voljärer så får de i sig protein? för gräshoppor, skalbaggar och diverse andra kryp kommer ju in där.

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #17 skrivet: 30 jun-11 kl 22:11 »
Mina får allt detdära utom fasan hög och kalkon göd.  ;D så då funkar det med vanlig hönsmat antar jag.
matrester = köttbitar, kokt ägg när jag har mycket över, insekter obegränsat(går ute) och även torrfoder för hund/katt (kanske är blötmat du menar???) maggot och sånt får de också, då mammas kille är fiskare.

allvetarn

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 20 jul-11 kl 21:21 »
Sådär då ligger det "några" ägg i kläckaren!  8)
Mina några vaktlar kommer nog bli "några" fler..  ;D
Ca 80 ägg är där i kläckaren, alla syns inte på bilden..
Jag ska självklart inte behålla alla själv, min bror ska ha en del, får sälja av en del, sen får jag väll äta upp några med, det ska ju smaka gott. :)
OM det blir några kycklingar förstås! :)

Mvh Allvetarn
Brevduvor, höns

allvetarn

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 22 jul-11 kl 16:03 »
Jag har en fråga? Han som jag fick äggen av sa att hon han hade köpt sina ifrån sa att de var lite större än vanliga, vad tror ni då? är det jumbo eller jätte? Jag har ju vatt hemma hos han o kollat på vaktlarna men jag har inget att jämföra med för jag har aldrig sett vanliga eller jätte?  ???
Brevduvor, höns

Dela detta:

* Inloggade just nu

401 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser