Det är bäst att ha två behållare, ja nästan nödvändigt i min erfarenhet. Den ena är 'aktiv', den som man slänger kompostmaterialet i, kaffesump, grönsaksrester, fruktskal. Där brukar det bli rätt stark värmeutveckling och enligt min erfarenhet är det bra att röra om ofta, typ varje gång man slänger i nytt.
Den andra behållaren håller på att efterkompostera, grejerna bryts ner i lugnare takt, man lägger inte i något nytt. Bäst att kolla så där en gång i veckan att det är lagom fuktigt. När det är något så när jordliknande och man har behov av kompostjord någonstans i trädgården tömmer man den. Ett och annat däri får kanske gå en omgång till i komposten. Sen blir förstås den nu tomma behållaren aktiv medan den som förut var aktiv får bli efterkompost.
Det får inte bli för blött eller för torrt, eller för näringsrikt eller för magert. För blött och för näringsrikt börjar lukta. Det finns en massa skrivet om principer för kompostering. Ofta rekommenderas att köpa strö tex sågspån för att strö i om det börjar lukta. Men det har jag aldrig behövt. Som utspädning funkar också sönerrivna innerullar av toa- och hushållspapper t.ex, och vissa grönsaks- och fruktförpackningar. Samt diverse trädgårdsjox, blad, småpinnar etc.