Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Val av häst  (läst 30338 gånger)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Val av häst
« Svar #80 skrivet: 01 sep-11 kl 12:48 »
Jag hejar på Pålle här !
Om man ska ha en riktig brukshäst för skog o lantbruk då måste man ha en riktig arbetshäst .
Svåra tunga jordar som ska plöjas klarar inga små nätta hästar av . Då behövs hästar som väger över 6-700kilo minst som kan lägga tyngd i selen för att dra.
Min lilla häst ser nog kroppsmässigt ut som den äldre svenska ardennern då han är byggd som en 4-kantig pansarvagn .
Jag har oxå haft en del ardenners av den gamla modellen o dom har ju över en halvmeters bredd mellan frambenen och kotor som timmerstockar .
Dom rörde sej inte snabbt men med en otrolig kraft .

I skogen funkar ardenners med faktiskt , otroligt va smidiga dom kan vara trotts sin kroppshudda. Men varför jag viftar med tinkern är ju just något nättare , billigare i drift o lite kviqare .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #81 skrivet: 01 sep-11 kl 12:51 »
Jag var och tittade på skogskörning för många år sen. Man ville (be)-visa att det gick att dra ut lite vedpinnar med sv. halvblod.
Jo det gick att lunna, ett djevfla stampande och på bakbenen så nådde de skogsbrynet till slut. :P

*uäkkkkk*

Håller med travelhorses, beror ju på vem som håller i tömmarna också. Farsan, morbröderna m.fl.  körde med bl.a. ardenner och värmlandsåk. (Två kälkar där man drog upp den bakre på den främre när man körde tomme. Tror det var den med broms i bakändan på de ihopbyggda skaklarna. Antar pålle är mer uppdaterad på ekipagen och kanske har bilder.  ::)
Skälv körde jag mest med domänsax och lite med järnhammel.
« Senast ändrad: 01 sep-11 kl 13:01 av ToA »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

pålle

• Gäst
« Svar #82 skrivet: 01 sep-11 kl 12:52 »
Inte så många männschor som jobbar en hel dag numera......... 8) Då klarar man sej med mindre hästkrafter också.
Jo vist gör man och lite teknik :)
Återigen, rätt häst på rätt plats. Ardennern gör sig säkerligen på en riktigt tung leråker. I skogen behöver man nåt smidigare. På island var ju terrängen sådan att hästarna användes i huvudsak som rid och bärdjur...
  Sant män även islänningen har vare större och tyngre lite längre till baks  till skillnad mot idag

JonasWess

• En konstnärssjäl, djurälskare & drömmare i livet.
    • Närke
« Svar #83 skrivet: 01 sep-11 kl 12:57 »
Jaja...jag orkar inte diskutera, men det jag lärt mig på Jordbruksgymnasium med hästhållning. Det har tydligen ingen som helst betydelse då??

Ja...får lägga ner mitt argument nu för orkar inte diskutera när det tydligen inte läses ordentligt det jag skrivit. Oavsett var hästarna mindre, men oerhört starka.
En mysig & snäll gaykille. Jag har utbildning från Naturbruksgymnasium & Konstskola. Älskar djur & natur! Delar mitt liv med 2 hundar & 1 katt. Jag har tidigare jobbat med hästar, får, kor & hundar, men intresse finns hos många djursorter.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #84 skrivet: 01 sep-11 kl 12:58 »
Ang ardenners smidighet så kan jag berätta för dom som inte vet , vi har haft ardenners på ca ett ton o över 160 i mankhöjd som vi ridit klassisk dressyr på . Smidiga är dom faktiskt .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

pålle

• Gäst
« Svar #85 skrivet: 01 sep-11 kl 12:59 »
Jag var och tittade på skogskörning för många år sen. Man ville (be)visa att det gick att dra ut lite vedpinnar med sv. halvblod.
Jo det gick att lunna, ett djevfla stampande och på bakbenen så nådde de skogsbrynet till slut. :P

*uäkkkkk*
ja dom är väll inte som militärens halvblod var dom var ju både stora och grova dom användes ju som dragare  mins i från min tidiga bardom en gubbe som hade en ackords häst som var just halvblod som gick i arbete  men sådana finns knappt i sverigelängre  men dom använder ju fort farande halvblod i Estland  i arbete .

pålle

• Gäst
« Svar #86 skrivet: 01 sep-11 kl 13:00 »
Ang ardenners smidighet så kan jag berätta för dom som inte vet , vi har haft ardenners på ca ett ton o över 160 i mankhöjd som vi ridit klassisk dressyr på . Smidiga är dom faktiskt .
Det är nog ite samma smidig het vi menar  :)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #87 skrivet: 01 sep-11 kl 13:06 »
Nej pålle, det var en liten krake. Lämplig framför jiggen att åka t körkan mä.

Ja om man har sånna vanor  8)
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

pålle

• Gäst
« Svar #88 skrivet: 01 sep-11 kl 13:11 »
Nej pålle, det var en liten krake. Lämplig framför jiggen att åka t körkan mä.

Ja om man har sånna vanor  8)
  ;D inte ens med föttera före

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #89 skrivet: 01 sep-11 kl 13:23 »
Ardenners må vara stora och i vissas ögon klumpar. Men de tar sig fram i skog och mark och de tänker först och handlar. I jordbrukssammanhang hejar jag på ardennern. Vill man klippa lite gräsmatta i kultursammanhand så kan man använda vad som helst. Men det är inte riktigt samma sak.
På begäran av traveler:

Inte den grövsta av ardenner men en trevlig typ, är medveten om att ridningen inte är den bästa.

Mor

Dotter

Förvisso korsning, men en fantastisk häst utan dess like
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

JonasWess

• Närke
« Svar #90 skrivet: 01 sep-11 kl 13:46 »
Oavsett vad ni väljer för raser, så hoppas jag att ni hittar det ni söker i hästväg.
En mysig & snäll gaykille. Jag har utbildning från Naturbruksgymnasium & Konstskola. Älskar djur & natur! Delar mitt liv med 2 hundar & 1 katt. Jag har tidigare jobbat med hästar, får, kor & hundar, men intresse finns hos många djursorter.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #91 skrivet: 01 sep-11 kl 13:50 »
Nu har jag letat hela förmiddagen,kan inte hitta nån rasstandard för finnhästen där det överhuvudtaget står nåt om mankhöjd, mer än att den ska mätas och är hästen under 148 FÅR man regga den som finnponny, OM MAN VILL.

(Ja, jag är finne)

Enligt wikipedia är finnhästen mellan 130-180 och det kan stämma mycket väl.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

JonasWess

• Närke
« Svar #92 skrivet: 01 sep-11 kl 14:21 »
En av dom hästar jag ridit & kört in åt en föredetta klient hos mig för flera år sedan.

Han heter "Nicador" & är en Nordsvensk hingst. Ganska dålig bild tyvärr, men en riktigt duktig kille som vart en utmärkt rid & körhäst till slut.

Han körde mest timmer i skogen & dragkärror med folk i. Han var inte stor för att vara en Nordis utan ganska liten på 152 cm. En bestämd liten kille med mycket motor & mycket styrka. Så styrkan sitter inte alltid i storlek, utan uthållighet är lika viktigt.

Mia71

• Gotland
« Svar #93 skrivet: 01 sep-11 kl 14:24 »
Exempel på ardenner  :)

Neinor

• Västmanland
    • Dissolve
« Svar #94 skrivet: 01 sep-11 kl 14:41 »
Nej styrkan är inte alltid storlek. Men för att en häst ska hålla för tyngre riktigt bruksarbete så bör den vara avlad och ämnad för det och i många fall är ardenner de som passar bäst
www.dissolve.blogg.se

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #95 skrivet: 01 sep-11 kl 15:10 »
ja dom är väll inte som militärens halvblod var dom var ju både stora och grova dom användes ju som dragare  mins i från min tidiga bardom en gubbe som hade en ackords häst som var just halvblod som gick i arbete  men sådana finns knappt i sverigelängre  men dom använder ju fort farande halvblod i Estland  i arbete .

På den tiden som militären höll i halvblodsaveln avlades det på hästar som skulle fixa att både ridas och köras framför diverse redskap. Nu avlas de för att tävla i hoppning och dressyr. Det är inte samma häst längre.

Och, ardenners är fina. Och skitbra till skittung lera. Knappast någon har argumenterat emot det. Har man skittung lera som ska plöjas med häst, så är ardennern utmärkt. Men, en ardenner väger 800-1000 kg, och äter och skiter därefter. Det som krävs för att föda en ardenner föder väl en och en halv nordsvensk och tre russ.. Det beror liksom på vad man ska använda hästkräket till!!!

Nina W

• Värmland
« Svar #96 skrivet: 01 sep-11 kl 16:16 »
Jag har føljt med en ardenner på skogsarbete en enda gång. Det var ca tjugo år sedan och det var en ældre gubbe i Tobyn som kørde ett sto som nog var av det ni kallar den ældre typen. Hon var inte speciellt høg men vældigt bred. En trevlig dam som såg ut att tycka att det var hærligt i skogen! Han sa att han inte gillade att man avlade på høgre ardennerhæstar. Att dragpunkten blir før høgt upp då, och att dom inte ær starkare bara før att dom ær en decimeter høgre utan bara stiligare...

Har hørt att en del hovslagare tar sig an ardenner mot dubbel betalning. Men hovslageri ær ju dyrt nog till vanlig hæst, ska man då betala ca 2000 kr før en ardenner så kænns det... Tycker nog att hovslagare borde ta betalt efter den tid det tar att sko. En ardenner som står stilla kan man nog sko på samma tid som en hæst med mindre hovar men som strular... Och min islænning med hovstorlek 0 bak och 1 fram ær ett lætt jobb men kostar "standardpris" ændå.

Neinor

• Västmanland
    • Dissolve
« Svar #97 skrivet: 01 sep-11 kl 17:18 »
På den tiden som militären höll i halvblodsaveln avlades det på hästar som skulle fixa att både ridas och köras framför diverse redskap. Nu avlas de för att tävla i hoppning och dressyr. Det är inte samma häst längre.

Och, ardenners är fina. Och skitbra till skittung lera. Knappast någon har argumenterat emot det. Har man skittung lera som ska plöjas med häst, så är ardennern utmärkt. Men, en ardenner väger 800-1000 kg, och äter och skiter därefter. Det som krävs för att föda en ardenner föder väl en och en halv nordsvensk och tre russ.. Det beror liksom på vad man ska använda hästkräket till!!!

Ja det är väldigt beroende på vad man ska ha hästen till. Jag uppfattade det som om det pratades om just riktigt bruk. Annars som sagt finns det en hel del.
Men hur mycket de äter och skiter är väl olika.Jag har ett varmblod som äter 20 kg ts per dygn och haft ardenner som ligger på samma behov.
www.dissolve.blogg.se

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #98 skrivet: 01 sep-11 kl 17:48 »
Vi har alltid betalat samma för både ardenner o shettis .

pålle

• Gäst
« Svar #99 skrivet: 02 sep-11 kl 03:57 »
Jaja...jag orkar inte diskutera, men det jag lärt mig på Jordbruksgymnasium med hästhållning. Det har tydligen ingen som helst betydelse då??

Ja...får lägga ner mitt argument nu för orkar inte diskutera när det tydligen inte läses ordentligt det jag skrivit. Oavsett var hästarna mindre, men oerhört starka.
För att du har gott i skola har du inte mera vetskap  det är sant att hästen var mindre förr men den användes häller inte på samma sätt längre till baka hästarna då användes mer till klövje djur   titta på hällristningar så ser man vilka som var tung dragaren jo oxen  den har åtminstone vare tungdragaren dom senaste 5000 åren  till skillnad mot hästen  och nu pratar ja om norden.

Dela detta:

* Inloggade just nu

418 gäster, 1 användare
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser