Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Val av häst  (läst 30342 gånger)

pålle

• Gäst
SV: Val av häst
« Svar #60 skrivet: 01 sep-11 kl 00:02 »
Japp du har så rätt Pålle Tinker är ingen ras det är en typ av häst som ska enl gamla sättet rastypas men dom har sabbat allt i sverige nu .
Dom har börjat hävda att tinkern är en ras och om det föds ett helfärgat föl som ser helt fel ut så godkänns den ändå som tinker pga att den har tinkerföräldrar .
Läste på ett annat lands rasstandard om tinker deras kriterier var tagna från Irland där stod det att tinkern skulle ha ett böljande hovskägg från knät o ner över hoven och att avvikelser från den befjädringen skulle inte avlas på .

I sverige ser dom flesta ut som nordistravare med fläckar .
Min ena tinker som är mkt rastypisk efter den gamla standarden på irland :Tonto

Iris kobb är ju en variant av tinker mindre och lättare som nu mera har fått en egen rastandrad.
« Senast ändrad: 01 sep-11 kl 00:13 av pålle »

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #61 skrivet: 01 sep-11 kl 00:04 »
Jo jag vet men IrishCob föreningen godkäner va skit som helst oxå .
Bägge föreningarna har ballat ur o blivit kassa , jag har disskuterat detta med dom massa ggr men dom lyssnar inte .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

pålle

• Gäst
« Svar #62 skrivet: 01 sep-11 kl 00:09 »
Jo jag vet men IrishCob föreningen godkäner va skit som helst oxå .
Bägge föreningarna har ballat ur o blivit kassa , jag har disskuterat detta med dom massa ggr men dom lyssnar inte .
Är nog fler föreningar som inte lyssnar.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #63 skrivet: 01 sep-11 kl 10:33 »
Nu är väl jag för gammal för att yttra mej men till egentligt arbete som trådskaparen avser gör att de flesta raser faller bort.
Återstår då ardenner eller nordsvensk, kanske korsning med ardenner. Andra gångbara hästraser är ju lite ovanligare. För ovan nämda jobb fodras ju lite tyngd och att köra med par blir bara bökigt.

Jag hade en gång resultatet efter en tjyvparning mellan ardenner och connemara. 168 i manken,  långa men muskulösa ben och lång hals. Innihälvitte vägvinnande gång, medan jag tog 4 steg tog han ett........ Fick avbryta projektet p.g.a. eldsvåda. Drömmen den gången var att även skaffa hammel och domän-sax.

Men jag är väl förgammal för att yttra mig, när jag växte upp sa man "stor som en häst". De flesta moderna hästar ser jag som lexaxhästar, iaf allt under 1,60 och mycket däröver. Uschäkkta................... :-[

En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #64 skrivet: 01 sep-11 kl 11:17 »
Nu ToA har du fått lite runt bakfoten, det är MODERNA hästar som är över 160....... :-[
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #65 skrivet: 01 sep-11 kl 11:26 »
Nu ToA har du fått lite runt bakfoten, det är MODERNA hästar som är över 160....... :-[

Toddeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee? SÅ bövfla gammal är jag inte men har sett svart/vita foto på kusk och häst, där kusken ser uta att va 2,30 lång och 2-åriga parvlar 1,30.
Behöver inte va riktiga hästar för att de är över 160. Ibland hänger de en cykelkärra bakom en såndär modern "vedhög" och vill att den ska trava fort.  :P Är bara några år sen jag bytte kanal när det blev trav på TV.

pålle

• Gäst
« Svar #66 skrivet: 01 sep-11 kl 11:29 »
Där har du fel ardennern var mycket högre förr lika så tyngre det var inget ovanligt i mina trakter att hästarna vägde över tusen kg här ville dom ha dom stora och tunga för den styva vadsboleras skull en  av de mest hård bearbetade ler åkrarna i hela Sverige .
« Senast ändrad: 01 sep-11 kl 11:34 av pålle »

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #67 skrivet: 01 sep-11 kl 11:44 »
Där har du fel ardennern var mycket högre förr lika så tyngre det var inget ovanligt i mina trakter att hästarna vägde över tusen kg här ville dom ha dom stora och tunga för den styva vadsboleras skull en  av de mest hård bearbetade ler åkrarna i hela Sverige .

Fast... Ardennern började ju importeras just när man ville ha tyngd i hästarna... Och hamnade då mestadels på sydsvenska plattmarker, där man kunde dra nytta av tyngden, och inte behövde särdeles mycket smidighet. De ursprungliga svenska arbetshästarna var mindre och smidigare. Det finns liksom en anledning att ardennern inte slog igenom som skogsarbetshäst.

pålle

• Gäst
« Svar #68 skrivet: 01 sep-11 kl 11:45 »
Nu är väl jag för gammal för att yttra mej men till egentligt arbete som trådskaparen avser gör att de flesta raser faller bort.
Återstår då ardenner eller nordsvensk, kanske korsning med ardenner. Andra gångbara hästraser är ju lite ovanligare. För ovan nämda jobb fodras ju lite tyngd och att köra med par blir bara bökigt.

Jag hade en gång resultatet efter en tjyvparning mellan ardenner och connemara. 168 i manken,  långa men muskulösa ben och lång hals. Innihälvitte vägvinnande gång, medan jag tog 4 steg tog han ett........ Fick avbryta projektet p.g.a. eldsvåda. Drömmen den gången var att även skaffa hammel och domän-sax.

Men jag är väl förgammal för att yttra mig, när jag växte upp sa man "stor som en häst". De flesta moderna hästar ser jag som lexaxhästar, iaf allt under 1,60 och mycket däröver. Uschäkkta................... :-[
Tja det beror väll på hur mycket det är tänkt att köras det  har ju vare på sm där ja har sett små fjordingar hantera lassen bättre än stora arrenderar men vist klar att det är som regel bättre med lite tyngd  och oftare blir det lite lugnare det är inte så dumt det häller .

pålle

• Gäst
« Svar #69 skrivet: 01 sep-11 kl 11:46 »
Fast... Ardennern började ju importeras just när man ville ha tyngd i hästarna... Och hamnade då mestadels på sydsvenska plattmarker, där man kunde dra nytta av tyngden, och inte behövde särdeles mycket smidighet. De ursprungliga svenska arbetshästarna var mindre och smidigare. Det finns liksom en anledning att ardennern inte slog igenom som skogsarbetshäst.
Menar du Skåne?

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #70 skrivet: 01 sep-11 kl 11:57 »
Menar du Skåne?

Jag menar inte direkt nån särskilld plats. Men, det finns ju knappt ardennrar i norra delarna av landet. Och, det är väl som du säger, att det var på tungjobbade leråkrar som tyngden behövdes. Rätt häst på rätt plats. Men, om man inte har nåt behov av just tyngden, så är oftast en mindre smidigare häst betydligt mer mångsidig, och dessutom mindre arbets och foderkrävande.

JonasWess

• En konstnärssjäl, djurälskare & drömmare i livet.
    • Närke
« Svar #71 skrivet: 01 sep-11 kl 12:04 »
Ja alltså vi kan säga så här i början vara alla hästar väldigt små. Dom hästar som dom användes först tror dom flesta var stora då dom framställs som det i filmer & annat. Men vikingarna tex. Deras arbetshästar & krigshästar var storleken av ungefär en Islandshäst eller ponny & som orkade bära dom med rustning, vapen & annat.

Tror att hästar som är uthålliga är egentligen bättre arbetshästar än dom som bara har styrkan. Ja foder & arbetsinsats är oftast lättare med en mindre häst med.
En mysig & snäll gaykille. Jag har utbildning från Naturbruksgymnasium & Konstskola. Älskar djur & natur! Delar mitt liv med 2 hundar & 1 katt. Jag har tidigare jobbat med hästar, får, kor & hundar, men intresse finns hos många djursorter.

pålle

• Gäst
« Svar #72 skrivet: 01 sep-11 kl 12:10 »
Jag menar inte direkt nån särskilld plats. Men, det finns ju knappt ardennrar i norra delarna av landet. Och, det är väl som du säger, att det var på tungjobbade leråkrar som tyngden behövdes. Rätt häst på rätt plats. Men, om man inte har nåt behov av just tyngden, så är oftast en mindre smidigare häst betydligt mer mångsidig, och dessutom mindre arbets och foderkrävande.
Ja fast det var en värmlänning som börja importera dom första hingstarna och stona av  karl Gustav Oto Vrangel   någon gång på 1870 talet har glömt mera exakt föst  1898 tror ja börja skåningar inresetrasig för rasen  . Jo nog är det va så  norrlads hästarna var ju mera långskakade .

pålle

• Gäst
« Svar #73 skrivet: 01 sep-11 kl 12:29 »
Ja alltså vi kan säga så här i början vara alla hästar väldigt små. Dom hästar som dom användes först tror dom flesta var stora då dom framställs som det i filmer & annat. Men vikingarna tex. Deras arbetshästar & krigshästar var storleken av ungefär en Islandshäst eller ponny & som orkade bära dom med rustning, vapen & annat.

Tror att hästar som är uthålliga är egentligen bättre arbetshästar än dom som bara har styrkan. Ja foder & arbetsinsats är oftast lättare med en mindre häst med.
islandshäst en härstammar ju i från nordlands hästen  som härstammar i från för historisk skogs hästen som har funnes sedan istiden .

JonasWess

• Närke
« Svar #74 skrivet: 01 sep-11 kl 12:32 »
Ja var ju inte det jag skrev, men som sagt dåtidens hästar var inte stora jämnfört med vad dom är nu eller har varit på lång tid & klarade sig väldigt väl & med stor arbetskraft jämnfört med deras storlek.
En mysig & snäll gaykille. Jag har utbildning från Naturbruksgymnasium & Konstskola. Älskar djur & natur! Delar mitt liv med 2 hundar & 1 katt. Jag har tidigare jobbat med hästar, får, kor & hundar, men intresse finns hos många djursorter.

pålle

• Gäst
« Svar #75 skrivet: 01 sep-11 kl 12:34 »

Undrar hur många islänningar du behöver för att dra plogen i leran här i vadsboen hel dag vet att vissa år så var man tvungen att ha fyra hästar fram för plogen för att dom skulle orka.

pålle

• Gäst
« Svar #76 skrivet: 01 sep-11 kl 12:39 »
Ja var ju inte det jag skrev, men som sagt dåtidens hästar var inte stora jämnfört med vad dom är nu eller har varit på lång tid & klarade sig väldigt väl & med stor arbetskraft jämnfört med deras storlek.
Nä ja vet det ville bara på visa var i från islänningen härstammar.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #77 skrivet: 01 sep-11 kl 12:40 »
Undrar hur många islänningar du behöver för att dra plogen i leran här i vadsboen hel dag vet att vissa år så var man tvungen att ha fyra hästar fram för plogen för att dom skulle orka.

Inte så många männschor som jobbar en hel dag numera......... 8) Då klarar man sej med mindre hästkrafter också.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #78 skrivet: 01 sep-11 kl 12:42 »

Återigen, rätt häst på rätt plats. Ardennern gör sig säkerligen på en riktigt tung leråker. I skogen behöver man nåt smidigare. På island var ju terrängen sådan att hästarna användes i huvudsak som rid och bärdjur...

JonasWess

• Närke
« Svar #79 skrivet: 01 sep-11 kl 12:43 »
Sa inte att dom använde islandshästar, men men...orkar inte bry mig i en sån petites för tydligen, så läser inte folk ordentligt vad jag skrivit.

Man använde under vikingatiden & i andra länder hästar av liten storlek både i jordbruket & krigen.

Det som framställs i krigsfilmer, vikingafilmer & annat att dom skulle varit stora hästar är helt fel. Både i Sverige, Norge, Finland, Danmark, England & flera ställen var hästarna små & robusta i en storlek av ponny eller islandhäst.

Dela detta:

* Inloggade just nu

567 gäster, 2 användare
Lasse-hatten, Lilla i

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser