Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tänk om jag blir biodlare?  (läst 4002 gånger)

Suresh

• Gäst
Tänk om jag blir biodlare?
« skrivet: 18 aug-06 kl 18:37 »
En äldre biodlare har sina kupor i skogen 50 m från min tomtgräns.

Ikväll skall jag hjälpa honom att skatta, eftersom han inte längre orkar lyfta ramarna själv.

Det är väl så det börjar...

manna

• -
Re:Tänk om jag blir biodlare?
« Svar #1 skrivet: 18 aug-06 kl 18:56 »
 ;D
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Suresh

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 20 aug-06 kl 13:05 »
Nu har jag fått min första honungsburk i lön och nästa år kör jag igång en eller ett par egna kupor.

Alldeles där jag bor. Allt material och vägledning från en äldre herre som inget annat verka vilja än att få prata av sig litet.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #3 skrivet: 20 aug-06 kl 13:53 »
Var rädd om den gubben du. Dom har massor med praktisk erfarenhet och kan sånt som man aldrig kan läsa sig till i någon bok. Fråga speciellt om allt han kan om drottningodling. Äldre metoder fungerar ofta bra med enkla medel.

Suresh

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 20 aug-06 kl 15:12 »
Jag behöver inte fråga, han har redan berättat.  ;D

Jag fick också lära mig något om pollinering av fruktträd jag inte visste innan. Jag har ett par äppelträd ganska nära ett par av hans kupor och jag menade på att det var tur för mig eftersom ajg då får dem väl pollinerade.
Då plirade han illmarigt och sade att det skulle jag alls inte var så säker på. Bin går efter pollenmängd, inte efter avstånd, så de ratar gärna ett par fruktträd i närheten för en saftig maskrosäng lite längre bort.

Däremot rådde han mig att ta en blomkruka i plast med lagom stora hål, lägga lite mossa, musbon eller annat ludd i den, vända den upp och ner och lägga den i min kompost under äppelträden.

Då finns det chans att en humla vill vöernatta där. Och humlor är lata. De far till första bästa pollineringställe, dvs mina äppelträd.

manna

• -
« Svar #5 skrivet: 20 aug-06 kl 18:25 »
*applåder och visslingar*

Du gör helt rätt! Ta vara på gubben och sug åt dig av allt han berättar!

Haha! Tänk så många odlare som trott sig ha pollinering säkrad bara för att de haft bikupor mitt i landen. Och så har bina dragit iväg till ett frestande rapsfält i stället.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Eyvind

• Gör så gott man kan....men är snäll.
    • Östergötland
« Svar #6 skrivet: 23 aug-06 kl 18:04 »
Jag behöver inte fråga, han har redan berättat.  ;D

Jag fick också lära mig något om pollinering av fruktträd jag inte visste innan. Jag har ett par äppelträd ganska nära ett par av hans kupor och jag menade på att det var tur för mig eftersom ajg då får dem väl pollinerade.
Då plirade han illmarigt och sade att det skulle jag alls inte var så säker på. Bin går efter pollenmängd, inte efter avstånd, så de ratar gärna ett par fruktträd i närheten för en saftig maskrosäng lite längre bort.

Däremot rådde han mig att ta en blomkruka i plast med lagom stora hål, lägga lite mossa, musbon eller annat ludd i den, vända den upp och ner och lägga den i min kompost under äppelträden.

Då finns det chans att en humla vill vöernatta där. Och humlor är lata. De far till första bästa pollineringställe, dvs mina äppelträd.

...."Bin går efter pollenmängd"....

Där hade den bigubben fel. Utan Bin beflyger alltid de Nektarkällor som har det högsta sockerkoncentratet.  ;)
Mvh
Eyvind

Suresh

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 23 aug-06 kl 19:11 »
...."Bin går efter pollenmängd"....

Där hade den bigubben fel. Utan Bin beflyger alltid de Nektarkällor som har det högsta sockerkoncentratet.  ;)

Det kan lika gärna ha varit jag som hörde det jag ville höra.

Eyvind

• Gör så gott man kan....men är snäll.
    • Östergötland
« Svar #8 skrivet: 02 sep-06 kl 16:50 »
Det kan lika gärna ha varit jag som hörde det jag ville höra.
Det beror ju på vad man ville höra eller inte höra. ;)
Mvh
Eyvind

Dela detta:

* Inloggade just nu

714 gäster, 1 användare
peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser