Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Röjsågen går inte  (läst 24957 gånger)

tinna.m

• Skåne
Röjsågen går inte
« skrivet: 16 jun-11 kl 18:36 »
Husqarna 325R gick igång två ggr i våras, stannade efter 5 sek, gick sen inte. Lämnade till "Fackman" som haft den i sju veckor... han hittar inte felet..
Gnista -Ja!
Soppan går fram. Låter som kommer snart.. :P
Hjälp...!
Har haft den sen ny 12?år sen, bytat stift och tvättat skumgummifiltret samt tankat. Mekaren har -säger han- kollat filter. Han har tidigare varit duktig(vet folk som blitt dementa och tappat kunskap vid 40) men kanske blitt gammal.

Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

skogstomten

• -
SV: Röjsågen går inte
« Svar #1 skrivet: 16 jun-11 kl 18:40 »
Har du bett nån kolla membranen i förgasaren? Är den så gammal är det kanske dags att renovera den.
Har bara hundarna kvar sen lagården blev skadad

tinna.m

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 16 jun-11 kl 18:45 »
Jag vet ju inte vad han gjort, det berättar han inte, men i halvlek rekvirerade han "grejer" till förgasaren.
Hur kollar jag vad?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 16 jun-11 kl 19:01 »
Det är vanligt på Husqvarnamaskiner med tändsystem av märke SEM att tändspolen blir "halvdålig". Det kan bli gnista på tändstiftet när man har det liggande löst och provar, men inte när det sitter på plats i cylindern.
Enklaste sättet att kolla det är att kastbyta tändspole med en annan motorsåg, röjsåg eller liknande och se om felet följer med.

Går det att få den att tända med hjälp av startgas?

tinna.m

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 16 jun-11 kl 21:20 »
Startgas var min tanke med, så jag har nyss provat med rejäla doser, men icke! Sen ställde jag frågan här. Vad går en tändspole på?

Gnugge

• Ibland vinner man, ibland förlorar man
    • Uppland
« Svar #5 skrivet: 16 jun-11 kl 21:50 »
Har varit med om att Bensinen gör skillnad...

Motorsåg (2 takt/oljeblandad) går inte igång på OKQ8´s miljöbensin, men startar snällt med Aspens dito. Det är nått med renheten och blandningen...
Håller drömmen om ett liv på landet levande genom att läsa på forumet. På dagen springer jag i ekorrhjulet.

Tännlappen

• -
« Svar #6 skrivet: 16 jun-11 kl 22:25 »
Mysko den inte tänder på startgas om det nu finns bra gnista. Kolla så det känns att det finns kompression i motorn.

tinna.m

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 16 jun-11 kl 22:27 »
Hur kollar jag kompressionen? Motstånd i startsnöret?
Om tändspolen är kass, går den igång alls då? Ibland?

Tännlappen

• -
« Svar #8 skrivet: 16 jun-11 kl 22:39 »
Japp bra motstånd när du drar i snöret,på min Jonseredare 45-kubik från 80-talet får man ta i om man säger så  :o . Om det är mörkt när du tittar på gnistan ska den vara blåaktig och komma jämnt när du drar runt inte en enstaka pyttegnista.

tinna.m

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 16 jun-11 kl 22:47 »
Motstånd finns, håller i handtaget med vänstran och skickar iväg sågen som en jojo med högran.
Ska se om det slutar regna ifall nåt blåljus syns. Måste jag inte plocka ner den då?

Tännlappen

• -
« Svar #10 skrivet: 16 jun-11 kl 23:09 »
På min maskin sitter det en plastkåpa med fyra skruvar,kanske samma på din. Drar du i snöret som vid startförsök när stiftet är loss och ligger mot gods ska det komma gnista hela tiden, så gör det på min maskin.

anders50

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 16 jun-11 kl 23:37 »
Lämna in sågen till en auktoriserad Husqvarna reparatör.

tinna.m

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 17 jun-11 kl 11:33 »
Lämna in sågen till en auktoriserad Husqvarna reparatör.
Kostar mer än jag har. Han som haft den är gammal skogshuggare, såg & skotare samt cykel & moppeverkstad. Brukar va billig OCH bra.

Existens?

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 17 jun-11 kl 11:39 »
Menh du skrev ju i första inlägget att det fanns gnista? Så det kan man ju utesluta. Det är inte alltid röjsågar är så pigga på startgas, jag har provat många gånger och det händer inget, fast det finns gnista.
En packningssats till förgasaren, och kolla alla bensinslangar, så dom inte spruckit och suger luft.

anders50

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 17 jun-11 kl 14:27 »
Lossa tändstiftet....i med bensin eller startgas i cylindern...i med stiftet snabbt som f-n och ryck i snöret!
När du provade med startgas...tog du bort luftfiltret och sprutade rakt in i förgasaren med choke-spjället öppet?
Blir stiftet blött när du ryckt i snöret ett tag?? I så fall får den ju bensin.

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #15 skrivet: 17 jun-11 kl 15:13 »
Är stiftet "surt" eller torrt efter startförsök?.

Är stiftet surt och sågen går "fett" (orkar inte igång), så klurar jag på att förgasaren "flödar", vilket kan bero på skit/avlagringar i div säten och då hjälper det inte att enbart "packa om" förgasaren/ge den nya membran.
Fenomenet är inte ovanligt i såg som står stilla längre perioder, och gäller i synnerhet de som gått på miljöbränsle.

Lösningen på problemet brukar vara att plocka ner förgasaren helt, och ultraljudstvätta samtliga detaljer.

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #16 skrivet: 17 jun-11 kl 15:24 »
En annan grej!,,,,

Det är inte helt ovanligt att det även förekommer "fabrikationsfel" på nya stift.
Har hänt att man servat såg med bla nytt stift och den går förbanne mig inte igång, även om man har gnista/rätt elektrodavstånd.
In med det gamla/annat stift/fabrikat, och sågen puttrar igång "på 1á-3é draget".

Förklaring?,,,,Torbjörn/någon?.

Tännlappen

• -
« Svar #17 skrivet: 17 jun-11 kl 16:25 »
Tänkte bara på det att när man testar med startgas så kan det vara smart att koppla bort bränsleslangen så den inte surar ner direkt,eventuellt torkar stiftet. Tänder den då på startgasen får man titta i manualen eller ladda ner en manual så man kan ställa in förgasarens munstycken i ett grundläge och se om den startar då med bensin.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #18 skrivet: 17 jun-11 kl 19:51 »
En annan grej!,,,,

Det är inte helt ovanligt att det även förekommer "fabrikationsfel" på nya stift.
Har hänt att man servat såg med bla nytt stift och den går förbanne mig inte igång, även om man har gnista/rätt elektrodavstånd.
In med det gamla/annat stift/fabrikat, och sågen puttrar igång "på 1á-3é draget".

Förklaring?,,,,Torbjörn/någon?.

Det brukar bero på att isolatorn är sprucken innanför "muttern", så att strömmen hellre går den vägen till jord istället för genom gnistgapet. Orsaken kan vara t ex att tändstiftet har ramlat i golvet. Ett sådant lömskt tändstift kan ibland fungera när man har det liggande löst men inte när det är inskruvat i motorn. Oftast ser man inget fel alls på sådana tändstift men ibland kan man märka att isolatorn inte sitter fast.

Tännlappen

• -
« Svar #19 skrivet: 18 jun-11 kl 01:22 »
Visst kan det vara fel på nya stift,även originalstift kan vara felaktiga så det är ingen garanti för felfrihet.Råkade själv ut för det för ett tag sedan.......... :-X

Dela detta:

* Inloggade just nu

667 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser