Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Färger .......igen  (läst 2486 gånger)

neppelina

• Det blir inte roligare än man gör sig =)
    • Västergötland
Färger .......igen
« skrivet: 16 jun-11 kl 14:04 »
 Tror jag skall avla på enbart viltgrå el nåt ;) Men eftersom ni gulliga färgkunniga människor finns så kanske jag klarar mig ;D

Vad är detta för manteltecknad färg? (Samma kanin på alla bilderna.)
Ser ut som chinchilla i själva teckningen. Fast ändå inte.
Mamman svart mantlad, frasse. Pappan chinchilla, bj.
Kullsyskonen är alla mantlade. 2 viltgula, 3 st som denna & en viltgrå/madagaskar. Men en fråga där med. Hur ser man skillnad på viltgrå & madagaskar?

De är ju bara blandisar men vill ju lära mig så därför undrar jag!
Bor på landet med man, 3 barn, finulls får, belgiska jättar, franska vädurar, rexar & vita lant kaniner, höns & myskankor, 5 katter & 2 hundar......fullt upp mao =)

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Färger .......igen
« Svar #1 skrivet: 17 jun-11 kl 01:48 »
Kolla www.kaninfarg.se

om din lilla är helt grå-vit så ärdet nog en blå chinchilla. Om han har gula eller rosttoner så är det nog en viltblå.
//Lina

neppelina

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 17 jun-11 kl 09:32 »
Har lusläst där, tro mig!
Men kan de ha "vanliga" färger, fast de e mantlade. Typ då, blå chinchilla mantlad ??? viltgrå mantlad? Tycker de låter helt knäppt :-[, men de e kanske för att jag inte hört så mycket olika mantlade ;)
Bor på landet med man, 3 barn, finulls får, belgiska jättar, franska vädurar, rexar & vita lant kaniner, höns & myskankor, 5 katter & 2 hundar......fullt upp mao =)

neppelina

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 17 jun-11 kl 10:39 »
Måste bara förklara att jag sett sånna som sett exakt ut som viltgrå, men de har varit madagaskar. Så därför undrar jag, om ni nu tror att jag är färgblind, menar jag :-[

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 17 jun-11 kl 17:36 »
Mantel/dalmatiner/scheck/brokat kommer alla från samma gen, brokningsgenen, som sitter på ett annat locus än övriga färggener.

En kanin kan alltså vara vilken färg som helst och ha mantelteckning =).

Manteltecknad chinchilla blå är det korrekta namnet om det ska skrivas på en stamtavla :).
//Lina

neppelina

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 17 jun-11 kl 22:39 »
TACK! :) Gulliga du!
Har jag lärt mig nåt idag med ;D

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #6 skrivet: 18 jun-11 kl 13:04 »

Manteltecknad chinchilla blå är det korrekta namnet om det ska skrivas på en stamtavla :).

Men varför stamtavla pa en blandiskanin? Är inte det motsatsen i sig???

Undrar
Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #7 skrivet: 18 jun-11 kl 13:46 »
Det var ett exempel på hur man skriver färgnamnet korrekt. Kan ju vara kul att ha även på ett härstamningsbevis.
//Lina

neppelina

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 18 jun-11 kl 15:36 »
Det var ett exempel på hur man skriver färgnamnet korrekt. Kan ju vara kul att ha även på ett härstamningsbevis.

Precis! Vill ju veta vad det är för färg ändå =)

Dela detta:

* Inloggade just nu

747 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser