Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Myrinvasion överallt utomhus  (läst 7006 gånger)

Znibban

• Skåne
Myrinvasion överallt utomhus
« skrivet: 15 jun-11 kl 10:08 »
Hej alla ni erfarna odlare  ;)
Är det fler än jag som fått myror över hela häradet >:( undrar vad det har för betydelse för alla mina odlingar? Har många pallkragar och upptäckte att myrorna flyttar om jorden så det ser ut som det gått svallvågor över jordytan. Förstör de växtrötterna?
Äter de upp alla maskar?
Ska jag oroa mig eller låta dem vara? ???
Hela gräsmattan är full av småhögar som de lyft upp.
Det lär ju vara tecken på mycket torka eller mycket bladlöss, men det har regnat hela maj och jag har mycket lite bladlöss.
Ska jag försöka bli av med de? I år håller de sig ialla fall inte inomhus - det brukar komma en svärm flygmyror in i huset varje år men de lyser (tack och loc) med sin frånvaro.

Xoot

• Gäst
SV: Myrinvasion överallt utomhus
« Svar #1 skrivet: 15 jun-11 kl 10:33 »
Kan du inte sätta fram ett glas eller en hög tallrik med något sött och gott?  ::)
Har själv lyckats genomdränka en växt som stod i en tunna för något år sen.
Myrinvasion men hämtade trädgårdsslangen och fyllde upp och lät det svämma över i 30min.  ;D

Man kan ju tycka det borde finnas något enkelt medel att använda som inte skadar dess omgivning(odlingar.)

Humle

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 15 jun-11 kl 11:52 »
Fågeln göktyta är liksom en expert på att äta både myror och myrägg. I en fågelbok jag har så rekommenderar de holkar med 17x17 cm botten och 25 cm hög med 5 cm diameters ingångshål och lutande tak. Det är en hackspett men kan inte hacka egna hål i träd vilket knappast husägare sörjer :). Slå på stort och gör en 10 holkar och sätt upp på lugna ställen runtomkring! Det är ju ingen akutlösning men ur ett långsiktigt perspektiv vore det kanske något?
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

spektorn

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 18 jun-11 kl 14:33 »
Jo, dehär är Spektorn.
Tänkte genast på att det är säkert de små gula myrorna som du har i din bänk.
Här kallar vi dem för "eitidagga", de är mycket tråkiga för det svider och bränner
fruktansvärt när dom kommer åt.
Jag brukar få slåss med dem i mitt växthus ,och som tidigare de sade
brukar spilla hutlöst med vattenpå dem, så brukar dom "emigrera" en tid.

En annan ide' som vi brukar ha är att strö grovt salt som en sträng
runt, i detta fall alla dina bänkar och lämna en liten öppning.
Orsak, varför de inte tycker  om vet jag inte men pröva på.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #4 skrivet: 20 jun-11 kl 00:59 »
Myrorna gör troligen ingen skada. Jag har sett påståendet att myrorna gör nytta genom att sprida mykorrhizasvampar, men jag är inte säker på att det stämmer.

Znibban

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 20 jun-11 kl 15:32 »
Jo, dehär är Spektorn.
Tänkte genast på att det är säkert de små gula myrorna som du har i din bänk.
Här kallar vi dem för "eitidagga", de är mycket tråkiga för det svider och bränner
fruktansvärt när dom kommer åt.
Tack för ditt svar Spektorn men det är inga pissmyror, det är vanliga svarta myror. Så jag har ju inga problem  med att de bits, det är bara så förvånande att de är överallt!
Jag hoppas på att du har rätt Anders, att de sprider mykorrhizasvampar - det hade ju varit fantastiskt!
Jag har ju startat en maskodling  ;D så nu kan jag ju utöka mitt djurinnehav till myruppfödning också :P

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #6 skrivet: 21 jul-11 kl 15:28 »
Ligger det nån sanning i att myror kan ta frön? Kanske en skröna, men jag har myror i mitt växthus och så gott som samtliga sådda frö av en sallatssort verkar gått upp i rök.
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Dela detta:

* Inloggade just nu

633 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser