Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  odla maskrosor?..  (läst 8322 gånger)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
odla maskrosor?..
« skrivet: 14 jun-11 kl 17:56 »
varför odlar man inte maskrosor storskaligt egentligen? detta ogräs som förökar sig lätt och är väldans användbart.. blommorna funkar till saft och vin och bladen i sallader..rotstockarna blir rejäla och kan bli bra djurföda..
min tanke är att man skulle gjort smala odlingsbänkar av brädor..typ 10cm breda och 20cm höga..många såna långa rader.. man frörsår på våren och skördar blommorna,därefter bladen och sist drar man upp rötterna och dessa borde gå bra att lagra..eller? välgödslad lucker jord borde dessutom göra så att rotstockarna blir enorma...  inga ogräs kan konkurrera med maskrosorna..skade djur finns väl typ inte heller..blommorna är väl attraktiva för bin med...

fler tankar och ideér kring detta?
Fjäderfän och kaniner

Jan lindgren

SV: odla maskrosor?..
« Svar #1 skrivet: 14 jun-11 kl 20:39 »
Hej!
I England finns det maskrosfrön att köpa. Det är sorter med mera "köttiga" blad som är avsedda att användas i matlagningen. Förmodligen bleker man bladen för att få dem mindre beska.
MVH
Jan

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #2 skrivet: 14 jun-11 kl 20:55 »
Jag tror en anledning kan vara att de har apomiktisk förökning, d v s de bildar frön utan befruktning. Det gör att arvsanlagen inte omfördelas och det gör i sin tur att de är väldigt statiska, vilket gör dem svåra att förändra med växtförädling. Det blir då t ex svårt att förädla fram mindre beska blad och rötter och rötter utan förgrening.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 14 jun-11 kl 23:01 »
visst bladen e beska men folk betalar ju dyra pengar för ruccola som nästan smakar likadant... 
Fjäderfän och kaniner

Skogsola

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 15 jun-11 kl 16:04 »
 Vi som har långliggande ekologiska vallar på sandjord odlar maskros i stor skala. Ofta i blandning med kvickrot. :D

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #5 skrivet: 15 jun-11 kl 23:03 »
http://www.pfaf.org/user/cmspage.aspx?pageid=37

"Alternative Edible Leaves"

"Taraxacum officinale. The DANDELION is a common weed of lawns, growing about 30cm tall and producing a mass of attractive flowers in the spring. A very easily grown plant, it succeeds in most soils, though it prefers a well-drained humus-rich neutral to alkaline soil in full sun or light shade.

Like the chicory mentioned earlier, dandelion leaves are rather bitter but are an extremely healthy addition to the diet. We chop them up and add small quantities to mixed salads so that their bitterness is not overpowering. The easiest way of growing dandelions is to just allow them to look after themselves in the lawn. Not only will they provide you with edible leaves all year round, but they will also make the lawn look really pretty when they are flowering in the spring. See our leaflet The Edible Lawn for more details of growing salad plants in lawns. There are also some cultivated forms of dandelion that are supposed to have nicer tasting "

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #6 skrivet: 15 jun-11 kl 23:08 »
Se även
http://www.pfaf.org/user/Plant.aspx?LatinName=Taraxacum%20officinale

"This is actually an aggregate species of many hundreds of slightly differing species. Most seed production is apomictic which means that plants produce seed non-sexually and all seedlings are clones of the parent, thus small differences are maintained."

BirgittaS

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 30 aug-11 kl 12:07 »
Jag tror en anledning kan vara att de har apomiktisk förökning, d v s de bildar frön utan befruktning. Det gör att arvsanlagen inte omfördelas och det gör i sin tur att de är väldigt statiska, vilket gör dem svåra att förändra med växtförädling. Det blir då t ex svårt att förädla fram mindre beska blad och rötter och rötter utan förgrening.

Hej,
Jag blir så jätteglad när jag läser det du skrivit att maskrosorna är väldigt statiska, vilket gör dem svåra att förändra. Jag vill ha dem som de är, dvs beska blad m.m. eftersom vi behöver beska ämnen till levern och sedan jag lärde mig det så äter jag maskrosblad från vilda maskrosor,  fast noga utvald växtplats, så de inte växer nära vägar med avgaser etc. utan lite mer skyddade, och då är det fantastiskt gott! Tänk att vi har en så enorm näring gratis vart vi än bor nästan!  ;D ;D ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

768 gäster, 2 användare
matematiker, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser