Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför behöva fråga markägare om lov för att sätta upp fågelholkar?  (läst 60290 gånger)

Malines här igen

• Gäst
Nu hade du nog lite otur när du tänkte Torpjens. Läs ditt och fishyeriks inlägg igen.
« Senast ändrad: 26 maj-12 kl 10:22 av Malines här igen »

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
Nu hade du nog lite otur när du tänkte Torpjens. Läs ditt och fishyeriks inlägg igen.

Tack!  :-[ ;D  Dubbla negationer och morgontrött = felslut. Jag läste inlägget och fick sista raden till att det var svårt att få lov.  ::)  @fishyerik: Se mitt inlägg som ett medhåll.  ;)

Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Fundersam

• Västmanland
Hur mycket skada orsakar en spik i ett träd egentligen? Är det något som kan ta död på trädet eller är det endast en kvalitetsförsämring som sker?

reuben

• Småland
    • Närproducerat i Kalmar AB
En spik i ett träd kan bli väldigt dyrt för den som äger sågklingan.
Bor utanför Påryd med sambo, 40 höns, ankor, gäss, kattor, hundar, gute- och texelfår och en växande Linderödsbesättning. För första gången på snart 30 år utan hästar...

Fundersam

• Västmanland

Men det är ingen fara för trädet då? För i så fall fortsätter jag med spikandet när jag sätter upp mina holkar då jag tycker de sitter säkert så, i "mina" träd såklart  :).

Provade med snöre tidigare men tyckte det verkade osäkert efter ett antal år.

Malines här igen

• Gäst
Spiken förstör kvalitén, och i värsta fall trädet, om du spikat i blödande träd. Och sågklingan. Men spika på du. Det finns gott om träd.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se

Man kan ju spika med kopparspik!  ;D ;D ;D
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Man kan änna sätta upp holken med ståltråd? Knappast snällare mot sågen, antar jag, men lättare att upptäcka än en spik, och dessutom, gissar jag, snällare mot trädet?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Malines här igen

• Gäst
Ståltråden växer in i trädet, ganska fortt faktiskt. Rep av bra kvalité är det enda shyssta mot trädet, och så får man ta sitt ansvar som holkuppsättare en gång om året och gå och kollaa holkarna man satt upp i nån annans skog utan att fråga.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
Men det är ingen fara för trädet då? För i så fall fortsätter jag med spikandet när jag sätter upp mina holkar då jag tycker de sitter säkert så, i "mina" träd såklart  :).

Provade med snöre tidigare men tyckte det verkade osäkert efter ett antal år.

Om en markägare stöter på en holk som är uppspikad så kommer antingen holken att tas ner omedelbart, tillsammans med spiken, eller så kommer hela trädet att tas ner ganska omgående genom plockhugning, troligen kommer veden att användas för ved. Mycket mindre risk för kostsamma skador då.

Dessutom kommer markägaren att varna alla andra i trakten för att det är någon som spikar upp holkar i skogen. Så alla andra markägare kommer att kolla efter holkar och ta bort dem, eventuellt utan att först kolla så noga hur de är uppsatta. De kommer också att sätta upp låsta grindar på skogsvägar och hålla utskik efter folk med holkar, hammare och spik.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
Men först av allt laddas alla hagelbrakare i socknen!

torpjens

• Södermanland
Man kan ju spika med kopparspik!  ;D ;D ;D

Ingen bra idé eftersom trädet riskerar att dö av det.

Ska man envist spika i träd föreslår jag att man använder träspik. (Säljs bl.a. av EldTrä i Backe).

Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

turinge

• Jag lär mig genom att gå dit jag måste gå
    • Södermanland
Men ser man det ur trädets perspektiv är det inte så bra att slå i en massa spik. Alla spikar kommer att ge missfärgning i trädet och på längre sikt kanske även rötangrepp. Det är inget som sker över en natt, utan tar mycket lång tid. Undvik kopparspik, som i större mängd kan leda till för tidig träddöd.  Bäst är kanske att använda galvaniserade eller allra helst rostfria spikar. En riktig trädkramare väljer förstås ut lämpliga träd där man kan använda sig av trädens grenklykor för sitt bygge och remmar och rep för själva monteringen. (Utdrag ur trädgårdsråd för kojbygge).

Det är lätt hänt att skada träd genom att strypa dem med rep eller snören. Tvättlinor kring trädet eller gungor som monterats med hjälp av rep är bara två exempel på saker som allvarligt kan skda trädet.
Med tiden blir repet eller snöret för trångt. Ju mer grenen växer i diameter desto trängre blir det. Trädet börjar bli strypt av repet. Näringstillförseln i kambiumskicktet (det tunna skikt under barken där näringen transporteras) blir hämmad. I värsta fall dör grenen.

Montera gärna fogelholkar- det finns en skriande brist på bra boställen för fålglarna. Men slå aldrig in inte spik i träd! Aldrig! Spik skadar träd, i synnerhet ek. Eken dör av spik!

Dessutom blir det problem av spiken i senare led. Maskiner som sågar och hyvlar i sågverk tar allvarlig skada om dess klinga träffar en spik. Många sågverk tar t.ex. inte emot trädgårdsträd med hänvisning till den stora risken för spik i trädet. Även motorsågen tar skada av att köras i spik. Kedjan måste i värsta fall kasseras.

Använd istället banden som beskrivs ovan eller träspik gjorda av sammanpressade träfiber. Se bara till att holken är stilla. En gungande holk får sällan några gäster.

(kopierat från http://www.greentradservice.se/tips2.php) De har illustrerrande bilder också.
Jag har det mesta jag behöver...  utom en trevlig karl ;).

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Så med andra ord är det enda rätta att hänga upp holkar med vanliga rep/snören, och byta ut repen/snörena tillräckligt ofta för att de inte ska förmultna?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

sɹǝpuɐ

• -
Man kan änna sätta upp holken med ståltråd? Knappast snällare mot sågen, antar jag, men lättare att upptäcka än en spik, och dessutom, gissar jag, snällare mot trädet?

Trädet hämmas i sin utveckling. När holken trillat ner fortsätter trädet att växa, och tråden "vallas" in i virket. Och blir omöjligt att upptäcka, annat än av att träden blir vanskapt med en bula där tråden sitter.

Gammal taggtråd är också ett h-e att ta loss från växande träd, där någon märlat direkt mot stammen. Efter några år är märlan och tråden övervallad.

När jag sågar timmer som växt nära bebyggelse, eller om jag ser spår av övervallningar, så brukar jag kolla det noga med en metalldetektor. Annars är det lite drygt en tusenlapp som ryker om jag sågar på spik eller taggtråd med mitt bandsågverk. Hittar jag något kapar jag bort den biten till ved. Är det mitt i stocken kan hela stocken bli ved.

Så med andra ord är det enda rätta att hänga upp holkar med vanliga rep/snören, och byta ut repen/snörena tillräckligt ofta för att de inte ska förmultna?

Du kan sätta upp med träspik (spik gjord av trä och plast) eller aluminiumspik. Enkelt och elegant! Men det förutsätter att markägaren vet att det är gjort så. Annars tror han/hon kanske att det är gjort med vanlig spik och plockhugger trädet för ved.

Eller så spikar man bara i träd som aldrig kommer att sågas. Krokiga träd, gärna löv, eller döda stående stammar. Det är så jag gör. I min egen skog.
« Senast ändrad: 27 maj-12 kl 12:32 av sɹǝpuɐ »

torpjens

• Södermanland
Aluminium går också rätt hårt åt sågutrustning. Aluminium stör trädets samverkan med jordbakterierna (om aluminiet kommer till marken). Så även om aluminium är bättre än stål så är det inte bra.

Vänligen
Jens

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
uppåneranders@ Inte paen ger du en tusenlapp för ett band??!!  :o Det fick jag 5 stycken för.
Och inte phaen blir väl bandet helkass för en spik?
Men bandbyte blir det, och slipning. Lite skillnad om det gäller hästskor och dubb på 1x1"  >:D Då fick t o m jag skrota bandet.

turinge@ Men ek dör inte av lite spik! Jag har sågat många kubik ek-virke. Det ger en vacker blå utfällning (denim oak) som sprider sig i träets längdriktning.
Kan berätta att ek inte ens dör av en isolator med krok, ( sådan som man gängade i lednings-stolpar förr)  ;D Det var riktigt snyggt! På sitt sätt.

sɹǝpuɐ

• -
Tror jag gav runt 4 000:- för 5 band senast, men det var några år sedan, så jag kan minnas fel. Blir det bara skadat går det att slipa upp igen, men går det av är det värre.

Ja, jag tror inte att aluminiumspik är det bästa heller.

Allra bäst är nog att bara spika upp holkar i träd som kan få chans att stå kvar, utan att tas till sågen. Krokiga och redan döda träd. Sådana träd som det kan bli naturliga bohål i med tiden.
« Senast ändrad: 27 maj-12 kl 12:46 av sɹǝpuɐ »

turinge

• Jag lär mig genom att gå dit jag måste gå
    • Södermanland
Jag skickade med en länk att ek dör av spik. Har bara kopierat allt.. Men klicka på länken i mitt tidigare inlägg så ser du vad en trädman skriver.
Har inte själv provat spika i ek för jag är rädd om mina ekar  :-*.

Däremot har vi under många år av bekvämlighet och snålhet använt träd till att sätta isolatorer i, och de träden är inte glada, så det är det slut med. De växer över, försöker valla in isolatorn (eftersom man glömmer skruva ut dem lite varje år) och saven/kådan rinner över barken. När jag tar ner sådana träd, kapar jag bort skadade delen till egen ved, innan jag lägger upp timmer eller massa för hämtning.

Hur kan man missa en hästsko i ett träd? Och hur i h-e kom den dit ??? ??? :o
Jag har det mesta jag behöver...  utom en trevlig karl ;).

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
Trädman eller ej. Jag har sågat av och klyvt så många spikar och annat skrot att t.o.m. en arboriserande civilingenjör får möta visst motstånd.  o:)

Citera
Hur kan man missa en hästsko i ett träd? Och hur i h-e kom den dit   
Ja det är ett under att folk spikar fast hästskor som beslag eller slår in dubb på 1x1 tum i en tall. I vart fall med tanke på vad smörj vi fått om vi slagit in en enda 3-tum i ett träd när vi var små.
Att man missar dom från början är inte så konstigt, som sagt så vallas de in och syns inte från ytan. Men jag lovar att sågbladen jämmrar sig högljutt när man är framme!

Uppåneranders@Jag har PM:at om sågblad! Du har blivit RÅNAD!  >:(
« Senast ändrad: 27 maj-12 kl 16:39 av ToA »

Dela detta:

* Inloggade just nu

608 gäster, 3 användare (1 dolda)
Anna58, Fia06

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser