Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vin sockrat av rödbetssocker?  (läst 1436 gånger)

Liten

• Södermanland
Vin sockrat av rödbetssocker?
« skrivet: 14 jun-11 kl 08:29 »
Går det att göra ett vildjäst vin med rödbets eller sockerbetssocker? Någon som har provat och kanske har ett recept?

Yrmff

• Gäst
SV: Vin sockrat av rödbetssocker?
« Svar #1 skrivet: 09 jul-11 kl 10:27 »
Om du vill göra ett odrickbart vin (nastan 100% chans) så vildjäs gjärna!!  :)
Annars så köper du en jäst på ex  http://shop.humle.se/se/ och med minutiös rengöring så får du en kanonstart och med stor chans att få ett drickbart resultat. !

Du har väl inte tänkt att bara anv.socker ? för då får du bara en mäsk.
Röbetssocker passar förmodligen till ett cherryliknande vin (dvs om det ger ett smakbidrag=råsocker)
Sockerbetsocker ? är det råsocker eller raffinerat?( Råsocker ger åxå det ett smakbidrag)
Raffinerat = litet smakbidrag på färdig produkt.

Socker 1-3 kg per 10 liter (lättvin-srakvin)
Frukt och bär skall vara huvudingrediens i vilket fall = 3-6kg per 10l vin.

Sök!! det finns massor av tips på nätet

mvh Y

Dela detta:

* Inloggade just nu

571 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser