Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Namn på växt som växer på berget  (läst 5584 gånger)

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
Namn på växt som växer på berget
« skrivet: 13 jun-11 kl 12:28 »
Jag har en storbladig växt som växer på berg, lite jord, i stora sjok och funderar på vad det är för nån sort och vad man eventuellt kan ha den till. Jag tror dock att det bara är en prydnadsväxt. Den har stora, gröna blad. Som en handflata i storlek ungefär. Växer som ett täcke 20 cm hög. Blommorna är som smala pinnar med lite rött på. Ska ta en bild på den nästa gång jag är upp så blir det lite lättare...

Skulle vilja sätta något annat där som är lite roligare. Nu täcker de kanske 40kvadratmeter så.. :P
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Lycka

• Ångermanland
SV: Namn på växt som växer på berget
« Svar #1 skrivet: 13 jun-11 kl 13:33 »
Tänkte det samma men trodde inte den växte på berg.
Läste lite om den  ochden trivs så.
jag köpte på plantskola förra året tycker att de pryder rabatten.
Hedemorahöns

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #2 skrivet: 13 jun-11 kl 14:15 »
http://www.mooseyscountrygarden.com/foliage-plants/bergenia-foliage.jpg

Den bilden visar exakt hur det ser ut hos mig. Inte så jättekul tycker jag... Otroligt att ni visste det utan att jag hade någon bild. Tacks ka ni ha för hjälpen. Det känns lite trist att ta bort den så man kanske ska spara lite. Det är bara det att den har spridit sig över typ 40kvadratmeter som sagt :)

Fanns ju många bergenior i länken som såg jättefina ut men mina är mest bara blad :/
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Jennyt

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 13 jun-11 kl 14:43 »
Det finns nog inte mycket annat än bergenia som klarar torkan på berget. Försök njuta av den och plocka in blad i en vas på bordet. Superfina e de tycker jag :-*
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

773 gäster, 2 användare
beekeepern, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser