Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hovbenssänkning - eller inte?  (läst 18731 gånger)

take

• Östergötland
    • De Klomp
SV: Hovbenssänkning - eller inte?
« Svar #20 skrivet: 14 jun-11 kl 21:40 »
Det finns personer som gör ett skitjobb oavsett inriktning; såväl snickare som hovvårdare.
De helgkurserna du återkommer till är endast med syfte för underhållsverkning vilket innebär att hästägaren ska kunna sköta hovarna mellan hovvårdarens besök.
Jag undviker att kommentera TS fall eftersom att jag inte sett hovarna i fråga.

Nja, om du till exempel ser SANHCPs utbildningsprogram så är det inte mer än några få helger för att bli hovterapeut så det vill jag inte riktigt hålla med om.

Det är lite för mycket folk som tror att bara för att de tror på det naturliga så kan de verka hovar.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #21 skrivet: 14 jun-11 kl 21:45 »
TROR gör man i kyrkan.... ::)

Det är väl lätt att ryckas med. Folk som kan prata för sig. Är man lite osäker så kan det verka som en bra ide, det LÅTER ju väldigt bra med det "naturliga". Det står "endast naturliga ingredienser" på colaflaskor med, då måste det ju va super för barnen?  :D

Men om nånting verkar för bra för att vara sant, då är det oftast det också.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

fräsen

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 14 jun-11 kl 21:54 »
ot, men jag gick på myten om att en certifierad hovslagare alltid är nått att lita på..
Även sånna kan verka hovar i helt fel vinkel och lämna efter sig hästar som är blockhalta i 1-2 veckor..
Eller slå en häst som inte står still så det tar år att få den att lita på en hovvis igen :o

Ägghuvven finns det överallt.
Som djurägare är det inte lätt att hitta i djungeln av inkompetenta idioter.
Jag hittade rätt på min fjärde hovvis..

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #23 skrivet: 14 jun-11 kl 21:56 »
Tyvärr är min uppfattning att veterinärer sällan har speciellt stor kunskap om och utbildning i hur hästens hovar fungerar och bör behandlas.

Ovanstående påstående och "hovslagare har inte särskilt mycket kunskap om hur hästens hovar fungerar" är de 2 ofta uttalade floskler som gör mig allra mest mörkrädd när det gäller barfotasekten. Inte nog med att sektmedlemmar inte lär sig hur man ska verka en häst, medlemmarna lär sig inte heller när det är läge att kalla på någon som faktiskt kan något.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #24 skrivet: 14 jun-11 kl 21:58 »
ot, men jag gick på myten om att en certifierad hovslagare alltid är nått att lita på..
Även sånna kan verka hovar i helt fel vinkel och lämna efter sig hästar som är blockhalta i 1-2 veckor..
Eller slå en häst som inte står still så det tar år att få den att lita på en hovvis igen :o

Ägghuvven finns det överallt.
Som djurägare är det inte lätt att hitta i djungeln av inkompetenta idioter.
Jag hittade rätt på min fjärde hovvis..

Men chansen att hitta en hovslagare som kan verka hovar är betydligt större bland de hovslagare som har gått en hovslagarutbildning än de kvacksalvare som har läst en hermodskurs eller har sin kunskap om hovar från youtubefilmer. 

Snickan

• En ganska så nöjd hästtjej!
    • Värmland
« Svar #25 skrivet: 14 jun-11 kl 22:01 »
Jag instämmer med fler talare, änmäl. Smärtan som en sådan häst känner måste vara outhärdlig!
Som hovslagare får man ju se att hästar kan direkt lindras med rätt beslag, tyvärr har jag aldrig sett det med någon barfotaverkning. Jag tycker dock att hästar ska få gå barfota när det går men vid hovbensänkning behövs det nästan alltid hjälp med beslag, boots eller plast.
Och SKIT SAMMA om det är hovbenet som sjunker,hovkapseln som stiger eller små hamstarar som bits på insidan hoven. Hästen har ont! den behöver smärtlindring!
Det går inte att disskutera med barfotatallibaner (inte barfotaverkare utan tallibaner menar jag nu).Men det är hovbenet som lossnar från sitt fäste i hovkapseln och roterar/sjunker innut i kapsel. Det finns det veterinärmedicinska studier på, ove lind finns det mest kritiska artiklar förutom det han skrivit själv.

Snoken

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 15 jun-11 kl 09:01 »
Bästa hovslagaren torde väl vara den som kan se positivt och negativt på både barfota och skoning? Känner till en sådan hovslagare, Skara-utbildad, som är väldigt mycket för det naturliga. Han brukar säga "Jag kan ge dig 100 orsaker till varför en häst inte ska skos. Och jag kan ge dig 150 orsaker till varför den ska skos". Låter bra i mina öron, att göra det "naturligt" så långt som möjligt men att även kunna inse när man måste ta till järn eller andra beslag och hjälpmedel.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #27 skrivet: 15 jun-11 kl 09:40 »
Bästa hovslagaren torde väl vara den som kan se positivt och negativt på både barfota och skoning? Känner till en sådan hovslagare, Skara-utbildad, som är väldigt mycket för det naturliga. Han brukar säga "Jag kan ge dig 100 orsaker till varför en häst inte ska skos. Och jag kan ge dig 150 orsaker till varför den ska skos". Låter bra i mina öron, att göra det "naturligt" så långt som möjligt men att även kunna inse när man måste ta till järn eller andra beslag och hjälpmedel.

Det är precis så det ska vara! :) Utgå från den enskilda hästen och vad som främjar den bäst både utefter just den hästens fysiska förutsättningar och vad arbete den ska utföra.

flax

• Halland
« Svar #28 skrivet: 15 jun-11 kl 10:14 »
Det är precis så det ska vara! :) Utgå från den enskilda hästen och vad som främjar den bäst både utefter just den hästens fysiska förutsättningar och vad arbete den ska utföra.

Håller med! Har en Shettis som fått fång och har "turen" att ha en fantstiskt duktig hovslagare som skott mina hästar i sex år och som jag har fullständigt förtroende för, samt en bra veterinär som går att diskutera med och som kommer med konstruktiva förslag på lösningar.

Nu går ponnyn på "butta", samt boxvila (han har fått en halthage ute också, som vi fyllt med mjuk sand efter veterinärens förslag, så han får vara ute några timmar om dagen också!)

Efter "butta"kuren blir det till att samråda med veterinär och hovslagare för att hitta bästa lösningen för hovarna, och inget mer bete !!!
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Körven

• Värmland
« Svar #29 skrivet: 15 jun-11 kl 11:25 »
Mycket förståndig mäniska,problemet är om det är hovbenet som sänkts eller om det är hovkappseln som höjts.Det är presis som med ett hus som brinner,brinner det upp eller brinner det ner.Sedan att resultatet blir det samma är tydligen av underordnad betydelse.
Det är visst en utbredd egenskap,bara man är innehavare av en häst,så blir man liksom expert på köpet.Sedan att den enda tidigare erfarenheten av djur är att man sett efter mormors undulat eller något liknande.Det finns så många självutnämda experter o kunniga dummskallar som uttalar sig vitt o brett om allt innom hästeriet.Det dom har gemensamt är att veterinärer och utbildade hovslagare inte vet ett enda dugg om hästar.För dom är köpta av pillerindustrin och av hästskotilverkarna,så i grund o botten är deras verksamhet skadlig för hästen.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

emindy

• Ångermanland
« Svar #30 skrivet: 15 jun-11 kl 11:54 »
Någon som vet hur snabbt det kan ta från ett fånganfall och till dess man tydligt ser under sulan att hovbenet trycker på? En vecka? En månad? Ett år?

Utan att gå in på detaljer... men hästen är omhändertagen och kommer antagligen att avlivas.

Nä, fy tusan - jag hade tidigare bara hört talas om dessa barfotaverkare som snickrar hemma, nu fick jag snabbt en lektion i hur resultatet kan bli. Det skjuts för lite. (Och då syftar jag inte på dessa stackars hästar.)
Om fånganfallet är allvarligt och sulorna mjuka på hästen sedan innan kan det gå väldigt snabbt, några timmar till en dag bara i värsta fall. Lamellranden och kanske framför allt hovväggen är enklare. Det tar ca en månad från fånganfallet innan du ser att lamellranden är breddad, när du tittar under hoven alltså. Men sedan kan man se på hovväggen hur långt hoven har växt sedan anfallet och då är det bäst att titta på sidan av hoven för i tån kan hovväggen ha "knycklats ihop" i fångranden så det blir lite missvisande. Hovväggen växer ca en centimeter i månaden så om fångranden är tre centimeter nedanför kronranden betyder det att det gått ca tre månader sedan fånganfallet.

Jag känner några som lärt sig av sin hovslagare och verkar sin fånghäst själva. Kapar lite i tårna bara när det börjar gå bitar. Och inte såg det så mycket bättre ut när hovslagaren själv hade varit framme heller! Skall vi då hänga alla hovslagare också?
Eller varför inte den nyutbildade och ambitiösa hovslagaren jag känner som jag tycker mycket om, men hon verkar och skor fånghästarna på precis samma sätt som alla andra hästar och höll på att få tre av mina kunders hästar avlivade medans jag var mammaledig. (De mår idag toppen, om ni undrar.)

Jag förstår att folk blir upprörda när de ser hästar fara illa, det blir jag också! Men jag blir också upprörd över att hela barfotarörelsen dras i skiten för att vissa individer inte tar bra hand om sina hästar och skyller det på att "den och den sa..."
Hjälper det inte, det man håller på med, då måste man söka mer information och se om det är något man kan göra bättre! Eller så tar man ut någon som kan! För min del är det inte titeln som avgör så mycket som människan och kunskapen bakom.

Falin

• -
« Svar #31 skrivet: 16 jun-11 kl 13:17 »
Det dom har gemensamt är att veterinärer och utbildade hovslagare inte vet ett enda dugg om hästar.För dom är köpta av pillerindustrin och av hästskotilverkarna,så i grund o botten är deras verksamhet skadlig för hästen.

Snicksnack. Det finns säkert sådana veterinärer och hovslagare också, men många har ett gediget intresse och kunnande om hästar. Välkommen till 2000-talet....

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #32 skrivet: 16 jun-11 kl 13:19 »
Snicksnack. Det finns säkert sådana veterinärer och hovslagare också, men många har ett gediget intresse och kunnande om hästar. Välkommen till 2000-talet....

Du ska nog läsa Körvens inlägg igen.

Körven

• Värmland
« Svar #33 skrivet: 18 jun-11 kl 09:35 »

Hej baberibba...... Jag tackar så mycket för din inbjudan till 2000 talet,men jag måste tyvärr tacka nej, för jag befinner mig redan där.

Jag vet inte om någon skulle utbilda sig till veterinär eller hovslagare,bara för att imponera med titulaturen i telefonkatalogen.Har man inget intresse av djur så har man i varje fall valt ett fel yrke,som snar kommer att visa sig.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Sonila

• Var dag e en ny chans :)
    • Västerbotten
    • Hobbyryttaren
« Svar #34 skrivet: 19 jun-11 kl 11:35 »
Man ska se till individen - precis som en del inlägg säger.
Man kan inte som hästägare blint följa 'någons' teori..
Det som passar grannens häst kanske inte passar min?
I såväl foder som skoning osv..

Låter lite som att denna hästägare verkade hovarna efter en metod hon lärt sig men missade kanske att det fanns ytterligare problem som skapade hovarnas problem? 
Känner att jag lever ;)
www.hobbyryttaren.ning.com

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #35 skrivet: 19 jun-11 kl 12:50 »
Man ska se till individen - precis som en del inlägg säger.
Man kan inte som hästägare blint följa 'någons' teori..
Det som passar grannens häst kanske inte passar min?
I såväl foder som skoning osv..

Låter lite som att denna hästägare verkade hovarna efter en metod hon lärt sig men missade kanske att det fanns ytterligare problem som skapade hovarnas problem?

Det finns en del metoder som inte ska användas på nån häst.

Om två träter så ligger inte sanningen nödvändigtvis i mitten, en kan helt enkelt har helt uppåt väggarna fel.

Snickan

• En ganska så nöjd hästtjej!
    • Värmland
« Svar #36 skrivet: 19 jun-11 kl 13:16 »
Det finns en del metoder som inte ska användas på nån häst.

Om två träter så ligger inte sanningen nödvändigtvis i mitten, en kan helt enkelt har helt uppåt väggarna fel.

*bugar*

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #37 skrivet: 19 jun-11 kl 13:22 »
*applåderar*
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

SannaF

• -
« Svar #38 skrivet: 19 jun-11 kl 16:27 »
Jag orkar inte läsa allt bjäbb, om barfotatalibaner eller inte här i tråden, men vill bara säga att Dr. Hiltrud Strasser är veterinär i grunden.
Hon får ändock utstå en djäkla massa tråk.

Jag är verkligen skitless på ordet barfotataliban - är det nån som kan informera mig om vad ordet faktiskt innebär??
Om det bara behöver vara att jag har min häst barfota enligt en viss lära så tar jag det som en direkt kränkning på min egen person men har det en annan innebörd så kanske jag bara behöver hitta på ett ord för de som är likvärdiga fast som vill att alla hästar ska ha skor eller kanske jag faktiskt kan skita i när folk skri(ker)ver barfotataliban.

Trist när alla dras över en kam och när saker ska vara svart eller vitt jämt - men hästfolk är hästfolk o där är det mycket så, illa - för det innebär att man inte kan gå framåt i utvecklingen o lyckas man med det så ska man helst brännas på bål som häxorna förr....

Riktigt trist är det med folk som inte kan se när hästen har ont och faktiskt gör något åt det - verkligen!! De ska informeras o upplysas i första hand - sen är det bara att anmäla om föregående inte hjälper.
MEN barfota eller inte - det finns många hästar som lider och många klåpare som "sköter" hästfötter - tyvärr.
Kanske behöver skärpas upp inom både barfota och skosidan?? Men för den sakens skull kan man inte tvinga folk till att ha skor resp inte ha skor på sin häst - det måste finnas en valfrihet även där.

//SurolessSanna  o:) >:D
Mot nya äventyr!

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #39 skrivet: 19 jun-11 kl 17:36 »
Jag orkar inte läsa allt bjäbb, om barfotatalibaner eller inte här i tråden, men vill bara säga att Dr. Hiltrud Strasser är veterinär i grunden.
Hon får ändock utstå en djäkla massa tråk.

Ja, hon verkar dock ha förkastad all den kunskap hon borde ha fått på sin veterinär-utbildning. Går man då ut med rena dumheter som skadar och plågar hästar då får man stå ut med en massa tråk.

Dela detta:

* Inloggade just nu

475 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser