Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hovbenssänkning - eller inte?  (läst 18716 gånger)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Hovbenssänkning - eller inte?
« Svar #40 skrivet: 19 jun-11 kl 17:46 »
Citera
Jag är verkligen skitless på ordet barfotataliban - är det nån som kan informera mig om vad ordet faktiskt innebär??

Barfotataliban är en som orsakar hästar smärta med flit genom sin verkning och hävdar att allt annat är fel.
 Alla andra som verkar fötter är barfotaverkare.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

SannaF

• -
« Svar #41 skrivet: 20 jun-11 kl 00:20 »
Ja, hon verkar dock ha förkastad all den kunskap hon borde ha fått på sin veterinär-utbildning. Går man då ut med rena dumheter som skadar och plågar hästar då får man stå ut med en massa tråk.

Det jag har läst av henne hittills och det jag har fått praktiskt erfara från hennes elever har verkligen inte varit rena dumheter och ingen av de hästar jag träffat har varit varken skadade eller plågade, så jag undrar fortfarande över "tråket"??
Kan det vara så att vissa saker blåses upp för att, som jag skrev tidigare, allting ska vara svart eller vitt o man är så stelbent inom hästvärlden att man hellre än att hitta nya alternativ trycker till de nya ideerna för att man är så djävla skiträdd för förändring??
Bara en liten undran.

Nä, jag propagerar inte för att ALLA hästar minsann ska gå barfota och att ALLA hästar med skor är plågade - jag försöker hålla mig på en meddellinje där man faktiskt kan göra både och och det kan vara bra för hästen vilket som, även om jag själv inte skulle sätta skor på mina hästar i första taget och inte stalla in på box heller men det är ju mina hästar och dem känner jag ju till hur de funkar.
Djurplågeri som djurplågeri - det finns, både med och utan skor, plågade hästar! Som jag skrivit tidigare - synd när allt och alla blir dragna över en kam.

Jag blir faktiskt jättebesviken när "nick" som jag i övriga sammanhang känner som kunniga och öppna människor här på alternativ, är så fruktansvärt stelbenta just när det gäller det här med barfota. Nu talar jag inte om endast just den här tråden utan om fler trådar jag läst tidigare oxå.
Varför kan inte barfota vara ett alternativ och varför måste man skrika rätt ut så fort någon nämner Strasser eller Ove?
Varför måste det man har lärt sig från början vara det enda rätta??

Jag har verkligen försökt att hålla mig undan dessa diskussioner men jag orkar inte göra det längre känner jag - va fan, ni är hjärtligt välkomna att höra av er om ni vill träffa mina barfotaverkade hästar och se hur otroligt dåligt de mår!
Hör av er med PM så fixar vi en dag som passar!

Puss på er!  :-*
Mot nya äventyr!

SannaF

• -
« Svar #42 skrivet: 20 jun-11 kl 00:27 »

Barfotataliban är en som orsakar hästar smärta med flit genom sin verkning och hävdar att allt annat är fel.
 Alla andra som verkar fötter är barfotaverkare.

Tack Frances för förtydligandet - nu kanske jag till och med kan börja använda ordet själv!  :P :D o:)
Mot nya äventyr!

Frances

• Västergötland
« Svar #43 skrivet: 20 jun-11 kl 08:55 »
Jag har ingenting emot hästar som är barfota. Jag har 4 st hästar här hemma och inte en sko så långt ögat når. Alla 4 används i den omfattningen just nu att dom klarar att gå barfota.
2-åringen ska nog snart få skor, när vägarna hårdnar i sommartorkan, hon ska köras lite mer också och då sliter det för mycket.

För hästar ska inte ha ont, det står ju i lagen att man är skyldig att se till att dom inte utsätts för onödigt lidande. Att verka av fötterna på dom helt och sedan rida dom 1 mil om dagen på grusväg för att härda dom är alltså uppenbar djurplågeri och ingenting annat.
Hur bra det än må bli, så är det INTE värt det att utsätta dom för den extrema smärtan på vägen dit!

Jag ids inte dra några exempel på barfotaverkade hästar som jag träffat, eftersom vi tagit detta redan 100 varv här på forumet.
Men jag har aldrig sett sådan djurplågeri i hela mitt liv måste jag säga. När hästen inte kan förlytta sig i hagen på mjukt gräs pga smärta och sen ska den ridas också. Det finns inga som helst ursäkter för den sortens behandling!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Körven

• Värmland
« Svar #44 skrivet: 20 jun-11 kl 09:49 »
Jag orkar inte läsa allt bjäbb, om barfotatalibaner eller inte här i tråden, men vill bara säga att Dr. Hiltrud Strasser är veterinär i grunden.
Hon får ändock utstå en djäkla massa tråk.

Jasså det är hon,har förmig att hennes mest kritiska antagonister påpekat att hon inte har någon utbildning i ämnet.Hon är visserligen docktor men det skulle visst vara på någon fisk, man kan ju visserligen studera vildhästar ändå.Men att komma med någon världssensatonell uptäckt genom det,råder det delade meningar om.

Det finns ingen vettig människa som påstår att skor på hästar är bra,om en häst klarar av att gå utan skor så är det naturligtvis bäst.Det finns alternativa skor som är bra men det är ovanligt att dom brukas.
På en av mina hästar som var ömfotad hade jag flappskor fram men gick barfota bak.Jag föredrar flappskor,men somliga tycker det är skit.
Kan bara tillägga att militären runt hela jordklotet exprimenterat i århundrande för att finna ett alternativ till järnskon.Gummiskon var en som lanserades för några år sedan som en ny uptäckt,men den fanns redan på 1800 talet.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

emindy

• Ångermanland
« Svar #45 skrivet: 20 jun-11 kl 10:27 »

2-åringen ska nog snart få skor, när vägarna hårdnar i sommartorkan, hon ska köras lite mer också och då sliter det för mycket.

Jag antar att du menar att du skall slå på järnskor, men har du övervägt någon av alla hästboots som finns på marknaden idag?

Som sagt, allt behöver inte vara svart eller vitt...

Frances

• Västergötland
« Svar #46 skrivet: 20 jun-11 kl 11:00 »
Nix, nix, överväger inga boots faktist.

Hon får Hådens flappskor fram och falsade järn bak.

SannaF

• -
« Svar #47 skrivet: 20 jun-11 kl 11:06 »

För hästar ska inte ha ont, det står ju i lagen att man är skyldig att se till att dom inte utsätts för onödigt lidande. Att verka av fötterna på dom helt och sedan rida dom 1 mil om dagen på grusväg för att härda dom är alltså uppenbar djurplågeri och ingenting annat.
Hur bra det än må bli, så är det INTE värt det att utsätta dom för den extrema smärtan på vägen dit!

Jag ids inte dra några exempel på barfotaverkade hästar som jag träffat, eftersom vi tagit detta redan 100 varv här på forumet.
Men jag har aldrig sett sådan djurplågeri i hela mitt liv måste jag säga. När hästen inte kan förlytta sig i hagen på mjukt gräs pga smärta och sen ska den ridas också. Det finns inga som helst ursäkter för den sortens behandling!

Ett exempel på barfotataliban!
Mot nya äventyr!

Frances

• Västergötland
« Svar #48 skrivet: 20 jun-11 kl 11:11 »
Citera
Ett exempel på barfotataliban!

Jaa! Det är ju det jag säger !!!  >:D O dom finns flera stycken... och så finns det folk som tror på dom också.. :'(
« Senast ändrad: 20 jun-11 kl 11:13 av Frances »

SannaF

• -
« Svar #49 skrivet: 20 jun-11 kl 11:14 »
Jaa! Det är ju det jag säger !!!  >:D O dom inns flera stycken... och så ins det folk som tror på dom också.. :'(

Jo, jag vet att de finns o jag håller inte med dem men det jag vill ha fram är att det finns även "skotalibaner" som folk går på oxå! Även det är djurplågeri - det är bara det jag vill ha fram.

Se hästen i ögonen, se på dess rörelsemönster - har man lärt sig hur en nöjd och lycklig häst ser ut i ögonen och hur en häst rör sig som mår bra så har man kommit väldigt långt! Då kan man veta om man är på rätt väg eller inte!
Mot nya äventyr!

Starstone

• Västergötland
« Svar #50 skrivet: 20 jun-11 kl 12:00 »
 Går hästarna i sin naturliga miljö UTAN att användas av oss människor, klara de naturligtvis barfotagående och via det naturliga urvalet försvinner de som har dåliga hovar/hovkvalitet och felställningar. Så har hästa levt i tusentals år och utvecklats för det livet och INTE för att bära oss på ryggen på asfalt och grusvägar.Så länge vi använt hästen som rid/dragdjur har vi också lärt oss att vi på något sätt behöver skydda dess hovar mot ett för djuret onaturligt slitage. Indianerna och stenålderfolk använde ogarvat läder och vassflätor, och vi använde järnskor redan på vikingatiden. OK, säger säkert någon, då är det på tiden att vi utvecklas. Ja ja, men hästens hov är den samma och som diplomerad hästmassör har jag sett MASSOR med skador som kan relateras till felaktig barfotagång, boots m.m. Tilläggas ska att jag bor sedan 25 år ihop med en hovslagare med snart 40 år i yrket och vi har ägt ett hundratal hästar under vårt liv, så lite erfarenhet har vi.
5 barn, 2 barnbarn och massor med djur. 8 hästar, ett par ankor, ödlor, kungspython, katter, hundar kaniner,chinchillor,sköldpaddor,några japanska vaktlar och så HÖNS:Bresse, Blomme, Minorka, Brahma, Isbar, Araucana,Dv.araucana ,Dv.kochin,  Plymuth Rock, Australorp, Orusthöns, Vorwerk och blandisar

Fluffan

• Öland
« Svar #51 skrivet: 20 jun-11 kl 12:18 »

http://www.wildhorseresearch.com/

Ett pågående forskningsprojekt om vildhästars hovar.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #52 skrivet: 20 jun-11 kl 12:52 »
http://www.wildhorseresearch.com/

Ett pågående forskningsprojekt om vildhästars hovar.

Nja, research är väl att ta i.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #53 skrivet: 20 jun-11 kl 14:36 »
Det jag har läst av henne hittills och det jag har fått praktiskt erfara från hennes elever har verkligen inte varit rena dumheter och ingen av de hästar jag träffat har varit varken skadade eller plågade, så jag undrar fortfarande över "tråket"??
Kan det vara så att vissa saker blåses upp för att, som jag skrev tidigare, allting ska vara svart eller vitt o man är så stelbent inom hästvärlden att man hellre än att hitta nya alternativ trycker till de nya ideerna för att man är så djävla skiträdd för förändring??
Bara en liten undran.

Strasserverkningarna trodde jag nästan helt hade upphört numera. En lärjunge (tror några till också) till henne blev väl fälld i England http://www.horseandhound.co.uk/news/397/88805.html

För några år sedan på ett annat forum läste jag ett översatt referat av en intervju med Strasser som jag klipper in.

"Såg i senaste numret av Your Horse att det var en intervju med Hiltrud Strasser, och tänkte att det skulle bli ganska intressant att läsa vad hon själv säger.
Nu är jag mörkrädd! 
Jag vet inte hur mycket man får kopiera in och så, men provar.
Reportern åker till Strassers 'hoof clinic' i Tyskland. Det som möter henne är 14 hästar & ponnyer som alla ligger ner, och inte reser sig ens när en främmande kommer för att hälsa. reportern anser inte att någon av hästarna verkar vara i speciellt bra kondition eller må speciellt bra.

Första frågan till S är varför alla hästarna ligger ner?
Strasser svarar (citerar ordagrant för att inte felöversätta):
because their feet are sore. They worry when they're in the field that they might stand on a stone, so they lie down. They only move aropund when they're in the barn on the rubber matting.

Reportern påpekar att de ju inte äter någonting heller?
Strasser svarar: No, they'll eat when they come in. They have plenty of hay.

Sen frågar reportern vad som skiljer strassers metod från annan barfotaverkning. De flesta vet väl vad Strasser gåt ut på men drar det snabbt, hästarna ute dygnet om, hovarna ska blötas i vatten varje dag, inga täcken och verkade enligt strassers metod, trakthöjd på ca 3,5 cm, 30 graders hovvinkel, coffin bone (hovben?) parallellt med marken. Och att alla hästar trimmas på samma sätt, inga individuella undantag, precis som i det vilda (där hon anser att alla hästars hovar ser exakt likadana ut). Hon påpekar också att i hennes mening har alla skodda hästar deformerade hovar som leder till muskelproblem, problem med gångarterna och smärta.

reportern ber henne berätta om hästarna på gården.
Strasser svarar: 7 are patients and 7 are mine - horses who have been left with me when their owners have given up on them. My patient mainly suffer from either laminitis (fång, min översättning) or navicular (strålbenshälta, min övers)
Förklarar sen lite vad hon gör med dem, och att om de har för ont för att stå så verkar hon dem när de ligger ner.

Reporten frågar varför Strasser aldrig använder smärtstillande.
Strasser svarar att i det vilda har hästarna inget smärtstillande att tillgå, att hästarna måste känna smärtan för att läkningsprocessen ska börja. Och att hästen pga smärtan gör precis så mycket/lite som krävs för att läkning ska ske. Och att de inte vill ha hästarna springandes runt på ömma hovar, men har de oont gör de inte det utan är lugna. Strasser anser också att 'chemical drugs' gör fruktansvärda saker med hästens inre organ. Men att hon använder homeopatiskt smärtstillande i de riktigt svåra fallen, men bara om hästen förlorar intresset för att äta, då är det riktigt illa.

Reportern tycker att vissa skulle anse att det i det läget är humanare att avliva hästen än att då börja ge smärtstillande?
Strasser svarar (här hoppade jag till):
Who am I to decide if a horse should live or not? If the horse is stll interersted in his surroundings then I belive he should live. I have never put a horse down,
If a horse who has stopped eating start again once he is given pain relief then he still wants to go on. I won't give up on him.

Sen kommer ett långt svar på att Strassers metod är hårt kritiserad i England av djurskyddsorganisationerna och flera fall gått till domstol. Och undrar vad Strasser har att säga om det.
Strasser svarar ett långt svar där hon bland annat påpekar att fullblodsgaloppörer minsann inte har ett naturligt liv och tänk vilken effekt det måste ha på dem. Och de flesta inser inte hur skadade hästar är. Och att djurskyddsorganisationerna helt enkelt inte vill ge hästarna tid att ställa om till det naturliga sättet att leva, utan tycker det är djurplågeri på vägen dit.
Och säger sist: As for the court cases, how can a judge stop us when all we are doing is allowing the horse the freedom to live as naturer intended?

Sen är det lite anra frågor som jag inte anser var så relevanta, Strasser svarar emot sig själv lite men låter mest som en politiker

Sen frågar reportern om det är sant att verkningen orsakar blödningar och att Strasser verkar i levande vävnad (live tissue)?

Strasser svarar: Yes, this is sometimes unaviodable. If the hooves are very deformed, then the corium (live tissue) can be displaced and then it's caught during the trim. X-rays don't show soft tissue so we can't stop it happening. Och lägger på reporterns följdfråga till att nej de ger inte smärtstillande ens när det ovan händer

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #54 skrivet: 20 jun-11 kl 14:38 »
Jag har verkligen inget emot att hästar är barfota, tvärtom! Men de ska inte behöva känna smärta och det är väl där gränsen går när det gäller barfotataliban eller ej; vad man är beredd att låta sin häst utstå för att kunna gå barfota.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #55 skrivet: 20 jun-11 kl 18:57 »
Jag har verkligen inget emot att hästar är barfota, tvärtom! Men de ska inte behöva känna smärta och det är väl där gränsen går när det gäller barfotataliban eller ej; vad man är beredd att låta sin häst utstå för att kunna gå barfota.

Och enligt min uppfattning de som inte låter en riktigt hovslagare kolla till sina hästar när de har ont utan ta in dessa hovkvacksalvare från strasser och sanhcp et all.

Sonila

• Var dag e en ny chans :)
    • Västerbotten
    • Hobbyryttaren
« Svar #56 skrivet: 21 jun-11 kl 00:57 »
Det finns en del metoder som inte ska användas på nån häst.

Om två träter så ligger inte sanningen nödvändigtvis i mitten, en kan helt enkelt har helt uppåt väggarna fel.

Visst kan det vara så
Det jag menar är att hästägare måste se till individens bästa - alltid.
Känner att jag lever ;)
www.hobbyryttaren.ning.com

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #57 skrivet: 21 jun-11 kl 01:08 »
Visst kan det vara så
Det jag menar är att hästägare måste se till individens bästa - alltid.

Ja, och individens bästa är alltid att ta in en hovslagare som är välutbildat, inte nån som har varit på en kvällskurs i SANHCP eller strasser, det är aldrig bra för hästen.

emindy

• Ångermanland
« Svar #58 skrivet: 23 jun-11 kl 00:22 »
Och min erfarenhet är precis tvärt om! Som exempel kan jag ta hästen som gått barfota och verkats av en vanlig hovslagare i över ett halvår men av olika anledningar kommer jag och verkar hästen en gång och det blir en sån skillnad att hästägaren ber mig fortsätta verka hästen, på stående fot och utan att tveka fast det egentligen bara var tänkt som en engångsföreteelse. Efter tre verkningar är nu sprickor, begynnande hålväggar och utflytningar mycket mycket bättre och hovarna går heller inte sönder efter bara någon vecka.

Det är lätt att bli hemmablind så därför ser jag inte sånt förutom när jag får in nya hästar eller när någon kund påminner mig om hur illa det kunde vara i början.

Självklart accepterar jag inte att hästarna går och har ont och som ni säger knappt kan gå på gräs men ändå rids utan boots! Det finns bara inte i min värld! 95% av alla friska hästar går smärtfritt i gräshagen från dag 1 och alla hästägare får klara rekommendationer att alltid antingen rida på underlag hästen är bekväm med eller använda hästboots.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #59 skrivet: 26 jun-11 kl 18:35 »
Och min erfarenhet är precis tvärt om! Som exempel kan jag ta hästen som gått barfota och verkats av en vanlig hovslagare i över ett halvår men av olika anledningar kommer jag och verkar hästen en gång och det blir en sån skillnad att hästägaren ber mig fortsätta verka hästen, på stående fot och utan att tveka fast det egentligen bara var tänkt som en engångsföreteelse. Efter tre verkningar är nu sprickor, begynnande hålväggar och utflytningar mycket mycket bättre och hovarna går heller inte sönder efter bara någon vecka.

Det är lätt att bli hemmablind så därför ser jag inte sånt förutom när jag får in nya hästar eller när någon kund påminner mig om hur illa det kunde vara i början.

Självklart accepterar jag inte att hästarna går och har ont och som ni säger knappt kan gå på gräs men ändå rids utan boots! Det finns bara inte i min värld! 95% av alla friska hästar går smärtfritt i gräshagen från dag 1 och alla hästägare får klara rekommendationer att alltid antingen rida på underlag hästen är bekväm med eller använda hästboots.

Det är lätt att gå ut med slogans, har du någon som kan backa upp dina påståenden?

Dela detta:

* Inloggade just nu

448 gäster, 1 användare
eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser