Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hovbenssänkning - eller inte?  (läst 18707 gånger)

Fluffan

• Öland
Hovbenssänkning - eller inte?
« skrivet: 12 jun-11 kl 20:29 »

Jag har hamnat i en diskussion med en bekant angående hovbenssänkningens vara eller inte vara. Då jag själv har noll erfarenhet i ämnet så undrar jag vad ni tror!

Bekanten, som vi kan kalla F, påstår att hovbenet inte kan sänka sig utan att det istället är hovkapseln som trycks uppåt.
Jag har alltid trott att hovbenet släpper från hovväggen och att detta i förlängningen kan göra att hovbenet roterar inuti hovkapseln?!

F har en häst med väldigt fula framfötter: sulan buktar ut framme vid tån så man nästan förväntar sig att hovbenet ska penetrera densamma. Hästen hade för ett antal år sedan fått diagnosen hovbenssäkning men F har gått emot veterinär och legitimerad hovslagares råd att sätta på sjukbeslag, istället har F sedan dess verkat hovarna själv efter att ha gått en helgkurs i ämnet. Han hävdar att om man bara verkar tillräckligt mycket i trakterna så hamnar hovbenet till slut i våg med marken. Nu har jag ingen aning om hur hovarna såg ut då diagnosen ställdes - men jag är rädd för att F's snickrande på egen hand kan ha gjort det etter värre. För om de har blivit bättre undrar jag hur sulan hållit i alla dessa år - i synnerhet då hästen, åtminstone till och från, varit i arbete.

Jag grät nästan då jag såg hur ont kraken hade i fötterna efter att hovarna kratsats. Hur mår hästen då efter att t ex ha gått barfota på grusväg...

Era tankar och erfarenheter?

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
SV: Hovbenssänkning - eller inte?
« Svar #1 skrivet: 13 jun-11 kl 00:22 »
Som jag har förstått det så har alla "fästen" släppt vid hovbenssänkning vilket gör att hovbenet sjunker nedåt (och bakåt) i hovkapseln. Vid en hovbensrotation har hovbenet släppt från  fästet i hovväggen.

Jag skulle rekommendera att du anmäler på stört! Håller benet på att penetrera sulan så innebär det fruktansvärda smärtor för hästen!!!

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #2 skrivet: 13 jun-11 kl 19:24 »
Jag har alltid trott att hovbenet släpper från hovväggen och att detta i förlängningen kan göra att hovbenet roterar inuti hovkapseln?!

Du har helt rätt     
Jag har stor erfarenhet av ..En kunnig hovslagare .Och hästen kan fungera normalt med rätt beslag. Du kan inte ana hur ofta jag har letat tappskor med beslag i markerna jag ridit samt lärt mig slå på igen i min ungdom.   
Beslagen jag behövde har en tendens att rotera sömmen på samma sätt som snow grip gör vilket så småning om leder till tappsko.

Det är baksidan av dessa helg kurser för amatörer som inte har blick för eller en aning om hovens mekanism o.s.v.
Sedan kan man kalla sig barfotaverkare  :-\  och folk köper dummheten till sina stackars hästar
Det är detta årtiondets trend..... Vad var den  innan jo just var det  inte Laser och ultraljud ..kommer inte ihåg.   ::)
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

pålle

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 13 jun-11 kl 21:17 »

Du har helt rätt     
Jag har stor erfarenhet av ..En kunnig hovslagare .Och hästen kan fungera normalt med rätt beslag. Du kan inte ana hur ofta jag har letat tappskor med beslag i markerna jag ridit samt lärt mig slå på igen i min ungdom.   
Beslagen jag behövde har en tendens att rotera sömmen på samma sätt som snow grip gör vilket så småning om leder till tappsko.

Det är baksidan av dessa helg kurser för amatörer som inte har blick för eller en aning om hovens mekanism o.s.v.
Sedan kan man kalla sig barfotaverkare  :-\  och folk köper dummheten till sina stackars hästar
Det är detta årtiondets trend..... Vad var den  innan jo just var det  inte Laser och ultraljud ..kommer inte ihåg.   ::)
;D

naturalspirit

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 13 jun-11 kl 23:52 »
Jag föreslår att du läser vad Ove Lind har att säga i ämnet då jag anser honom vara mycket kunnig. Du hittar honom på www.sundhast.se eller www.svenskahovskolan.se. Han finns även på Svenska hovskolan på Facebook, även där finns mycket nyttigt att läsa!

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #5 skrivet: 14 jun-11 kl 00:01 »
Jag föreslår att du läser vad Ove Lind har att säga i ämnet då jag anser honom vara mycket kunnig. Du hittar honom på www.sundhast.se eller www.svenskahovskolan.se. Han finns även på Svenska hovskolan på Facebook, även där finns mycket nyttigt att läsa!

Hämtar öl och popcorn.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #6 skrivet: 14 jun-11 kl 00:02 »
En bättre idé är kanske att lyssna till en vetrinär.... ;) Det är ju barnfotarörelsen, ledd av Ove, som är anledningen till att ägaren till hästen sitter och hemmapular på hovarna istället för att ge hästen adekvat vård! ::) :P Smärtstillande, boxvila på mjukt underlag, ev. sjukbeslag etc.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #7 skrivet: 14 jun-11 kl 00:02 »

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #8 skrivet: 14 jun-11 kl 00:04 »
Smärtstillande, boxvila på mjukt underlag, ev. sjukbeslag etc.

Och om det har gått för långt och barfotatalibanen har ställt till med för mycket smärta kan jag rekommendera en Weber i valfri storlek.

naturalspirit

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 14 jun-11 kl 00:11 »
Tyvärr är min uppfattning att veterinärer sällan har speciellt stor kunskap om och utbildning i hur hästens hovar fungerar och bör behandlas. Mycket beklagligt och tråkigt att hästägaren verkar sköta hästens hovar så dåligt, men det tycker jag inte ger anledning att generalisera hela "barfotarörelsen" eller vara spydiga :P

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #10 skrivet: 14 jun-11 kl 00:14 »
Tyvärr är min uppfattning att veterinärer sällan har speciellt stor kunskap om och utbildning i hur hästens hovar fungerar och bör behandlas. Mycket beklagligt och tråkigt att hästägaren verkar sköta hästens hovar så dåligt, men det tycker jag inte ger anledning att generalisera hela "barfotarörelsen" eller vara spydiga :P

Jo, vi har sett tillräckligt många barfotatalibaner för att både kunna generalisera och vara spydiga.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #11 skrivet: 14 jun-11 kl 10:57 »

Det är ju vetrinärer och utbildade hovslagare som är just experterna på detta! De nya kraven som snart träder i kraft ang. certifiering av hovslagare kom ju till på grund av klåperiet inom "barfotarörelsen" där det inte tas tillräcklig hänsyn till djurets smärta utan den ska till varje pris kunna gå barfota. 

Och i fallet i trådstarten har vi ett exempel där hovbenet håller på att penetrera sulan ( ett rent djurskyddsfall!) och hästägaren går  emot både veterinär och legitimerad hovslagares för att iställe verka hovarna själv efter ha gått en "helgkurs" i ämnet. Sådana "helgkurser" brukar vara ofta hållas i Ove Linds (f.d. dammsugarförsäljare om jag minns rätt?) regi och du ger rådet att läsa mer av honom på nätet?! :-X

Det hade väl varit långt vettigare att istället ge hästen adekvat vård av vetrinär, ev. sjukbeslag av legitimerad hovslagare? Hästen har ju knappast gynnats av "helgkursen" eftersom den fått ägaren att tro att han på en helgkurs förvärvat sådana kunskaper att han kan gå emot vetrinär och leg. hovslagare och förutom hemmafix med hovarna dessutom arbetar en häst som har så ont att den knappt tål att bli kratsad.

Jag skulle ytterligare en gång vilja uppmana ts att anmäla.

Det vore väl långt vettigare 

Snoken

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 14 jun-11 kl 12:22 »
Ja har han sålt dammsugare förut så är han ju helt opålitlig till att någonsin kunna förstå sig på nåt annat överhuvudtaget...   ::) >:(

Kira

• Småland
« Svar #13 skrivet: 14 jun-11 kl 12:32 »
F har en häst med väldigt fula framfötter: sulan buktar ut framme vid tån så man nästan förväntar sig att hovbenet ska penetrera densamma. Hästen hade för ett antal år sedan fått diagnosen hovbenssäkning men F har gått emot veterinär och legitimerad hovslagares råd att sätta på sjukbeslag, istället har F sedan dess verkat hovarna själv efter att ha gått en helgkurs i ämnet. Han hävdar att om man bara verkar tillräckligt mycket i trakterna så hamnar hovbenet till slut i våg med marken. Nu har jag ingen aning om hur hovarna såg ut då diagnosen ställdes - men jag är rädd för att F's snickrande på egen hand kan ha gjort det etter värre. För om de har blivit bättre undrar jag hur sulan hållit i alla dessa år - i synnerhet då hästen, åtminstone till och från, varit i arbete.

Jag grät nästan då jag såg hur ont kraken hade i fötterna efter att hovarna kratsats. Hur mår hästen då efter att t ex ha gått barfota på grusväg...

Era tankar och erfarenheter?

Om du anser att hästen har ont och lider - Anmäl till länsstyrelsens djurskydd, du kan vara anonym. Förmodligen avlivas den men det är kanske det bästa alternativet.

Barokk

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 14 jun-11 kl 14:04 »
Är det inte mer ärligt att ta reda på mer om hästen och kanske hjälpa ägaren med tips eller tala om att du inte kommer att stå att titta på om hästen har så ont. 1. det finns smärtstillande som veterinären skriver ut. 2. det finns boots med mjuka ilägg som gör att hästen kan röra sig. 3 att sätta en järnsko på en hovägg som inte sitter fast, tycker jag verkar än mer plågsamt.

Det är inte lätt att få hjälp av vare sig veterinärer eller hovslagare, för de står oftast maktlösa inför ett sådant problem och det tar mycket lång tid att läka. Att vara förmanande i stället för förstående leder inte till en bättre djurhälsa. Även om det finns en hel hög med besservissrar. Vår djurhälsovård är inget att skryta med, då det är bättre att satt skjuta korna som bonden vårdat i 20-tal år för det är 2 cm för lågt i tak!

Det viktiga är att komma åt orsaken, inte bota symtomen. Det kanske är mannens/kvinnans bäste vän sedan många år tillbaka, så fundera ut hur bäst kan hjälpa, givetvis har ägaren det största ansvaret för sitt djurs välfärd och du har ett som både medmänniska och samhällsmedborgare.

Christina

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #15 skrivet: 14 jun-11 kl 16:07 »
Ja har han sålt dammsugare förut så är han ju helt opålitlig till att någonsin kunna förstå sig på nåt annat överhuvudtaget...   ::) >:(

Nja, jag tänker nog mer att dammsugarförsäljarutbildningen tar upp mindre ang. hästars hovproblem än vetrinär- eller hovslagarutbildningen. ;) Sedan kan man visst fördjupa sig men det har ju inte blivit en helt lyckad lära när folk som tror på den står hemma med hästar vars hovben riskerar att penetrera sulan och tror mer på "läran" än på utbildad vetrinär/hovslagare.

Kira

• Småland
« Svar #16 skrivet: 14 jun-11 kl 18:52 »
Det är inte lätt att få hjälp av vare sig veterinärer eller hovslagare, för de står oftast maktlösa inför ett sådant problem och det tar mycket lång tid att läka. Att vara förmanande i stället för förstående leder inte till en bättre djurhälsa. Även om det finns en hel hög med besservissrar. Vår djurhälsovård är inget att skryta med, då det är bättre att satt skjuta korna som bonden vårdat i 20-tal år för det är 2 cm för lågt i tak!

Det viktiga är att komma åt orsaken, inte bota symtomen. Det kanske är mannens/kvinnans bäste vän sedan många år tillbaka, så fundera ut hur bäst kan hjälpa, givetvis har ägaren det största ansvaret för sitt djurs välfärd och du har ett som både medmänniska och samhällsmedborgare.

Jag håller inte med, har själv haft häst med liknande problem. Gips och specialförband och resor flera gånger i månaden till specialkliniken i ett halvårs tid, toppenstöd från alla inblandade veterinärer. Kanske är jag lyckligt lottad som har en bra hästveterinär :) Vad behandlingen av hästen kostade i slutänden inkl resor och ledighet från jobbet (det var den hösten vi införde vappning =vård av ponny på jobbet) törs jag inte tänka på men jag har märkt att vissa människor trots att de "älskar sina djur så högt" inte är beredda att lägga ut pengar på att kurera dem. Ibland måste man också inse att veterinären har rätt då de tycker skadan är obehandlingsbar och vill befria hästen från sitt lidande, även det är ett ansvar vi djurägare har. Det framgår ju att TS har försökt prata med hästägaren utan resultat. Jag är ingen förespråkare av att anmäla hit och dit men det finns många korkade djurägare, hjälper det inte att prata med djurägaren vet jag inget annat alternativ, det skulle i så fall vara att titta åt ett annat håll ???

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #17 skrivet: 14 jun-11 kl 19:13 »
Ringde på en ponny annons i våras. Det stog att ponnyt var halt på veterinärintyget. Man vill ju gärna veta vad för slags hälta, eftersom många hältor är ju faktist botningsbara, iallafall till den grad att , som i mitt fall, kan hästen gå som promenadhäst och fölsto.

Det var tydligen ingen större fara med den, det var "bara" hovbenet som tryckte mot sulan, så det var ju inte så farligt. Och nåt fång hade den ju aldrig haft... ::)

( Dessutom var den barfotaverkad, som grädde på moset)

*ridå*
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Fluffan

• Öland
« Svar #18 skrivet: 14 jun-11 kl 20:53 »
Någon som vet hur snabbt det kan ta från ett fånganfall och till dess man tydligt ser under sulan att hovbenet trycker på? En vecka? En månad? Ett år?

Utan att gå in på detaljer... men hästen är omhändertagen och kommer antagligen att avlivas.

Nä, fy tusan - jag hade tidigare bara hört talas om dessa barfotaverkare som snickrar hemma, nu fick jag snabbt en lektion i hur resultatet kan bli. Det skjuts för lite. (Och då syftar jag inte på dessa stackars hästar.)
« Senast ändrad: 14 jun-11 kl 20:59 av Fluffan »

naturalspirit

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 14 jun-11 kl 21:12 »
Det finns personer som gör ett skitjobb oavsett inriktning; såväl snickare som hovvårdare.
De helgkurserna du återkommer till är endast med syfte för underhållsverkning vilket innebär att hästägaren ska kunna sköta hovarna mellan hovvårdarens besök.
Jag undviker att kommentera TS fall eftersom att jag inte sett hovarna i fråga.

Dela detta:

* Inloggade just nu

446 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser