Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spänd nacke "fångnacke"?  (läst 15756 gånger)

mli79

• Skåne
Spänd nacke "fångnacke"?
« skrivet: 11 jun-11 kl 20:20 »
Min ardenner har senaste två veckorna börjat utveckla en ordentlig nacke, rejält spänd och svullen ner framför skulderbladen och framåt bringan. Veterinären var ute och sa att det oftast handlar om störning i tarmfloran, och eftersom hästen kliar sig också, även på benen, så avmaskade vi för att utesluta parasiter. Hästen blev skitdålig av avmaskningen, fick förgiftningssymptom troligtvis pga massdöd av parasiter som gick över efter någon dag. Han är lika svullen, vet inte om han kliar sig eftersom han har gått i en trädfri annan hage där han inte har möjlighet att klia sönder benen. Vet vill sätta honom på butta, men det känns inte så bra, det sabbar ju bara magen ännu mer. Veterinären sa att eftersom fångrisken var hög pga dålig mage så ville han inte ge kortison för klådan, utan butta funkade lika bra. Går nu på andra dagen på en tredagarskur för att se om det blir nån skillnad. Idag upptäckte jag att min andra häst, en gammal shettis har samma symptom. Förra veckan avlivade jag en ponny pga fång, och han har sedan första anfallet för några år sedan varit lika svullen som nu mina andra är. Kan ju tillägga att min gammelshettis är lite svullen i benen, ingen puls och visar ingen hälta. Ännu.
Vad är det för skit som växer i min hage som gör att hästarna blir dåliga i år? Jag avmaskar som vanligt regelbundet och beteshagen är putsad för nåt år sedan. Har inte tagit träckprov, men det ska göras.
Hagen är inte insådd på lääänge, det är mer ogräs än bete så det är knappast kraftigt, börjar fundera på om det är något giftigt. Det enda som frodas mer i år än innan är vitklöver, men det verkar hästarna inte äta.
Det känns som om jag bara går och väntar på fång :(
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

SannaF

• -
SV: Spänd nacke "fångnacke"?
« Svar #1 skrivet: 11 jun-11 kl 21:16 »
Men "spänd nacke" kan ju även innebära början till exem och störd bakterieflora i magen hör ju även exemen till..

Min Frieser är känslig för insekter men har hittills inte haft någon exem - i år är jag rädd för att det kommer till det i alla fall - hon har fått precis en sån nacke som du talar om  :'(

Jag preppar med "magmedel" som jag köper på hästaffären och har täcke på henne för säkerhets skull.

Butta - jag trodde det främst användes som smärtstillande och i andra hand som antiinflammatoriskt? Men jag kan ha fel där - ger inte gärna djuren sånt annat än i absoluta nödfall.

Håller tummarna för att ni klarar er från både fång o exem.
Mot nya äventyr!

reuben

• Småland
    • Närproducerat i Kalmar AB
« Svar #2 skrivet: 11 jun-11 kl 21:30 »
Klöver kan ge just de symptom du beskriver.
Bor utanför Påryd med sambo, 40 höns, ankor, gäss, kattor, hundar, gute- och texelfår och en växande Linderödsbesättning. För första gången på snart 30 år utan hästar...

Jennyt

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 11 jun-11 kl 21:35 »
Många här på forumet rekommenderar vanlig bakjäst för magen och jag är en av dem. Jag brukar alltid ge mina bakjäst vi foderövergångar eller om jag på annat sätt märker att magen är i olag. Ett paket morgon och ett paket kväll.

För övrigt skulle jag vara MYCKET försiktig om hästarna har klöver i hagen. Det är krut i klöver. (reuben hann före ::) )

Bra att använda om du misstänker knottallergi är Probolja.... finns oxå Probschampo. Snordyrt, men väl värt pengarna!

Hade jag varit i din situation hade jag börjat ge hästarna hö. torrt hö, så att de har tillgång att "torka upp" magen. En helt egen teori jag har ::) åsså hade jag börjat stalla in nattetid. Jag hade sett till att hästarna haft tillgång till hallonris (bara en känsla), blåbärsris(stabiliserar blodsockret), älggräs(smärtstillande och antiinflammatoriskt) och tistlar(renande) (de som får många, små lila blommor om ett litet tag) Jag hade dessutom torkat nässlor och gett dem. (allmänt stärkande)

Håller tummarna för att kusarna ska bättra på sig :-*
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

fräsen

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 11 jun-11 kl 21:41 »
byt bete. och som jennyt skriver, ge hö.
se till att ett annat djur, ko, får ex betar en säsong.
det är aldrig bra att ha samma djur år ut o år in. ( vet inte hur du har gjorrt innan)
kanske finns det nån kobonde i närheten som är intresserad av ett betesbyte?

mli79

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 11 jun-11 kl 22:56 »
tack alla för svar! Jag har tyvärr ingen möjlighet att byta bete med någon bonde eftersom jag då kommer att få släppa hästarna på nysådd vall. Däremot så ska jag släppa in grannens kossor i hagen när de ändå går bredvid till hösten. Tanken var att hagarna skulle besprutas mot bla. klöver (gift, jag vet..) men bonden hann inte i år  >:( Nu tyckte han att det ändå var försent eftersom nässlor och skräppor var för stora, men om det bara är klövern som ska bort så är det ju OK fortfarande. Jag har en liten klöverfri beteshage där jag kan släppa dem tillfälligt i, skulle ju kunna testa det och se hur det funkar. De får jäst nu dagligen sedan en vecka tebax, hur lång tid tar det för nacken att ge sig när magen mår bättre?
Veterinären tyckte inte att han kunde se några tecken på eksem. Vi har inte knott här i skåne som tur är :-)
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 11 jun-11 kl 23:19 »
Sånt här kan ta tid :-\ Jag kan inte säga på rak arm hur många dagar-veckor innan du ser en förbättring, det beror på så många faktorer.

Mycket rörelse är bra för att förbränna allt överskott  och även för att få igång tarmen.

Är du helt säker på att du inte har någon skog att tillgå för "bete"..... nej justde.... skåne ::) ..... men kanske någon dunge iallafall ;)

kram
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

mli79

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 12 jun-11 kl 11:16 »

Här har vi ju en stor nackdel med Skåne - inget direkt naturbete. Men vi har iallafall inga knott eller mygg :-)
Jag funderar på det här med jäst, det är inget som ardennern äter frivilligt direkt. Är det lika verksamt med torrjäst? Jag har dålig koll på skillnaden.

Eftersom jag nu bara har två hästar hemma så funderar jag återigen på att köpa får. Om jag besprutar markerna så att allt utom gräset dör, och sedan låter får växelbeta och stundvis sambeta, borde det inte bli ett bättre bete då? Försöker övertala mannen :-) Nu är mitt bete verkligen under all kritik. De har så de kan äta sig mätta, men fy fasiken vad mkt skit det har kommit i år som inte fanns förra året.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #8 skrivet: 12 jun-11 kl 13:34 »
Jästen kan du blanda i lite betfor (häll av "sockervattnet" eller köp melassfri betfor). Min erfarenhet är dock att de rätt fort vänjer sig vid smaken, min äter jäst ur handen efter några dagar. Det finns inga försök gjorda på torrjäst så jag skulle inte ha använt det.
Jag misstänker att att din häst håller på att bli insulinresistent och då står fånget bara om hörnet. Är han tjock i övrigt?

Jag hade begränsat betet mkt hårt, låtit dem stå inne när det är som varmast och fodrat med hö. Är han tjock hade jag satt igång och motionerat för att få ner honom i vikt.

Det kan ju förstås också bero på växtförgiftning, om så begränsa betet rejält tills du hunnit kolla igenom hagen ordentligt.

boerperd

« Svar #9 skrivet: 12 jun-11 kl 14:10 »
Just det att hagen är mager kan göra att hästarna äter saker som inte är optimalt. lägg ut lite hö och se om dom väljer det, då kanske dom väljer det osunda?! Gå igenom hagen och se om du har tur och hittar en del som innehåller något som är mindre bra att äta, då kanske du kan hägna av den delen? Har du hö kvar från i vinter? Skicka då in för sockeranalys och begär att dom som du köper hö av tar sockeranalys! I det här fallet tycker jag att sockeranalys är viktigare än näringsvärden... I väntan på analys, lägg höet i blöt minst 30min före fodring! Gärna i två omgångar vatten!
Som du beskriver svullnaden tycker inte jag låter som excem, utan just fångvarning/IR/cushing. Men det verkar som om du har en bra vetrinär som är uppdaterad!

Hoppas att det löser sig!

Toppen

« Svar #10 skrivet: 12 jun-11 kl 23:01 »
Stackare!

Jag vill bara berätta att jag tror att ph balanserande kalk har räddat livet på min lilla islänning som var så dålig i flera år... Återkommande mer eller mindre besvärliga fånganfall, dåliga slemhinnor, jättesvullen, klåda, hosta bölder osv osv... Jag började fodra med kalk med hög magnesium för att ändra ph värdet i tarmen, och det vände... Tack gode gud! Finns några bra artiklar jag har de min lilla hemsida kolla gärna in www.stalluftibostorp.se under fliken fång. Han var i princip utdömd och jag hade fattat beslutet att nu får det räcka, jag orkar inte försöka med Allt och ändå se honom så dålig mer, men min sambo erbjöd all sin hjälp och ville ge honom en chans till (L) tack igen, för Nu har jag en helt ny häst, ungefär 2 år och inga symptom kvar!

MNF

• Västmanland
« Svar #11 skrivet: 13 jun-11 kl 01:04 »
Har skickat ett medelande till dig MLi79

Barokk

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 14 jun-11 kl 13:31 »
Definitivt ett varningstecken! "Fångnacke och eller mycket fettansättning runt länden och svansen är mycket vanligt tecken innan fång. Banta ner hästen och definitivt i form av dagliga promenader på 2 x 1/2 timme! Fram med måttband och mät runt hals och där fettnacken är som störst, likaså runt sadelgjorden. Anledningen är att vi ser inte de gradvisa förändringarna.

Misstaget vi ofta gör är att vi har hästarna på stressade beten, dvs beten som är mycket kort och som betas hårt. Vilket blir till att sockerhalten blir skyhög. Likaså är sockerhalten högre på soliga dagar, mindre då det är molningt och minst på natten mellan 2-5 på morgonen. Lite att tänka på när du skördar hö.

Ta bort från gräs helt under några veckor, gärna en paddock eller annat där du styr och kan mäta utfodringen. Blöt hö under natten och fodra med dagen efter. Då får du ur den största delen av sockret, den ickestrukturella kolhydraterna. Undvik halm om du inte är helt säker på att det inte har en hög sockerhalt.

Försök undvik att belasta hästen lever och njurar med för mycket främmande ämnen till den har stabiliserat sig.

Har också hört, men ej provat gäst-metoden. Kanske är bra i den akuta fasen.

Likaså mineraler och magnesium är ju känt att vara en brist hos övverviktiga djur och människor. Problemet är att det behävs andra mineraler och spårämnen för att kroppen ska kunna tillgodogöra sig dessa. Så det i sig är en hel vetenskap.

Däremot markprover och höja de mineraler som saknas i dina marker i kombination med att så i örter och gräs med lågt NSC.

Kolla in Katy Watts, som var här och föreläste förra året, på www.safergrass.org. Du är välkommen att höra av dig till mig.

Lycka till Christina

Falin

• -
« Svar #13 skrivet: 14 jun-11 kl 22:40 »
Jag tycker det låter som om du behöver sköta dina beten och hagar bättre; stora parasitangrepp, ogräs, nässlor och skräppor.
Om du har möjlighet, restaurera dem från grunden, dvs plöj upp och så in nytt och låt dem vila från häst i ett år. Om inte är det dags att börja betesputsa och flytta dem till nytt bete innan det är alldeles nerbetat, annars gynnar du bara ogräset ännu mer. Sambete/växelbete är alldeles utmärkt!

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #14 skrivet: 15 jun-11 kl 09:45 »
Det är inte så att du fått in alsikeklöver på betet? Kan ge fotosensibilitet och leverskador.

http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Foderforordningar/Giftiga-vaxter/mindre-giftiga-vaxter/Alsikeklover/

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #15 skrivet: 15 jun-11 kl 10:14 »
Kolla upp så dom inte har skabb. Skabbhästar stampar ilsket o kliar benen o sen kommer skabben upp på andra ställen oxå. Vi använder eprinex mot skabb.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #16 skrivet: 15 jun-11 kl 10:49 »
Jag hade tagit ett ir prov (blodprov) för att utesluta insulinresistens.

mli79

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 15 jun-11 kl 22:00 »
tack alla för svar!

Hästen går nu på klöverfritt bättre bete och mår faktiskt bättre. Buttan hjälpte ju som väntat inte alls, jästen har jag svårt att få i honom. Han är väldigt kräsen överlag med vad han äter, även betfor och annat är inte intressant för honom. Så har han alltid varit. Såg att någon skrev skabb, och det har han haft stoora problem med när han kom till mig. Nu är det betydligt bättre, men jag tror inte att allt är borta. Veterinären ska komma och spruta med ivomec om ett par veckor för att se om man kan få väck allt.

Svullnaden över nacken har minskat, han är överlag mjukare i hals och bog. Ponnyn är knappt bättre, men han är ju också väldigt överviktig.

Ni har helt rätt, min skötsel av betet har inte räckt. Det är besprutat mot nässlor/skräppor med jämna mellanrum och även betesputsat. Men det har aldrig varit något höjdarbete från början, men det har funkat bra fram tills i år då allt verkar ha spårat ur. Jag vet inte vad som är bäst att göra med det här betet. Det är ju inte stort, ca 1ha. Jag är ju rädd att så in nytt gräs eftersom jag har väldigt lättfödda hästar, men samtidigt så vill jag ju inte att all annan skit ska ta över. Jag kan ju förtydliga att det är en hel del gräs i hagen också, så de har mycket väl möjlighet att äta sig mätta och nöjda utan att behöva gå loss på ogräset.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 15 jun-11 kl 22:13 »
Gott att höra :D..... då verkar det ändå som om du e på rätt väg ;)

Om du ska så i nytt bete, så kolla ordentligt vad det är för sorters gräs i det du sår. Kanske kan du så hälften år1 och låta det växa till sig innan du släpper på..... åsså andra hälften år2.

Jag skulle gissa att du vill ha ett bete med övervägande ven-sorter.Inte raj-gräs. Kanske kan du så i olika örter.Alltihop beror ju en hel del på vad du har för jord.

Håller tummarna för pållarna

mli79

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 18 jun-11 kl 07:52 »
Nu är det verkligen på rätt väg, svullnaden är nästan helt borta!  :o   :D  Han får gå kvar i klöverfria hagen i ca två veckor till. Han ratar höet så han får extra hackat strå till betforn och jästen. Klövern är besprutad och på väg bort, när den är borta så släpper jag över i beteshagen ett par timmar om dagen för att se hur det går. Hoppas att det håller sig bra nu!
Nästa vår ska jag plöja ner hela hagen och så nytt.
« Senast ändrad: 18 jun-11 kl 08:48 av mli79 »

Dela detta:

* Inloggade just nu

617 gäster, 1 användare
vattukvinnan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser