Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kvinnliga skogägare?  (läst 7391 gånger)

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Kvinnliga skogägare?
« Svar #20 skrivet: 24 okt-11 kl 23:50 »
Men här är det "sockersött" att vara kvinnlig skogsägare:  ;) ;D

Kraftsamling skog Karin en skogsägare

fyytl

• Gästrikland
    • Järbo trädgårdsservice
« Svar #21 skrivet: 07 nov-11 kl 10:41 »
Vilken läskig film. Jag som vill ha långsam tillväxt och tätvuxen skog så att den håller när vi sågar. Brr. Monica
Egen företagare som vill kunna leva på egen skog och trädgårdsskötsel. Driver med min sambo ett solosågverk och en trädgårdsfirma. Producerar lokalt virke med målet att få rätt virke, skapat med långsam tillväxt. Drömmer om höns, kaniner och andra matnyttiga djur samt egen odling på vår gård.

timjan86

• Västergötland
« Svar #22 skrivet: 16 nov-11 kl 12:26 »
Jag äger 13 ha skog men tyvärr gör jag ingenting med den ännu, har ägt det i ett halvår ungefär och skulle behöva lära mig att bruka den. Tänkte jag skulle få kontakt med någon som kunde lära mig men har ännu inte hittat någon som vill ta sig an mig och mina träd  :P
Utan någon karl i huset blir man också lite dumförklarad känns det som, ringde til en snubbe och frågade lite. Till slut frågade han: " ska jag inte prata med din man istället?".
Nog för att jag inte kan något men så jädra trög är jag inte att det inte går att förklara för mig, jag gick på en nit iallafall.
Jag har ett naturskydds område i min skog, jag tror det hette så. Finns en vitryggad hackspett i skogen så den är skyddad. Är det fler som har ett sådant område på sina ägor kanske?
Har sett att det växt igen något fruktansvärt, men som jag förstått har jag ingen möjlighet att gallra heller.
Kanske är det trådnappning att fråga men då får ni slå på mig o:)

Faktum är att gallring är jättebra för vitryggig hackspett, jag har jobbat en hel sommar med gallringsplanering i just vitryggsområden som ska specialbehandlas och gallring är helt ok, men det ska sparas så mycket löv som möjligt och en riktigt stor andel högstubbar ska också sparas för att skapa mat och boplatser åt den. Borde gå att få ut skötsel rekommendationerna från Skogsstyrelsen.
Skogsmästare med sambo, trädgårdsland, vedhög, kaniner, katt och jakthund.

timjan86

• Västergötland
« Svar #23 skrivet: 16 nov-11 kl 12:34 »
Jag är snart skogsägare (generationsskifte) ca 45 ha så är mest vedhuggning och något hygge vart 5e år eller så.
Och jag är definitivt inte emot produktionsinriktad skog på platser där det passar. Har massor med naturvårdsbitar med olika inriktning i "min" skog som jag sköter för att förstärka speciella och ovanliga biotoper och däremellan har jag produktionsskog som sköts med plantering-röjning-gallring-slutavverkning-plantering och avverkas med skogsmaskin. Vedhuggningen är däremot manuell fast jag kör ut med traktor. 

Skogsmästare med sambo, trädgårdsland, vedhög, kaniner, katt och jakthund.

Dela detta:

* Inloggade just nu

431 gäster, 1 användare
peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser