Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gallgångs-(lever)coccidios  (läst 5706 gånger)

nunnunn

• Bohuslän
Gallgångs-(lever)coccidios
« skrivet: 10 jun-11 kl 20:20 »
Vid slakt idag upptäckte vi att fyra av de fem djuren hade synliga puppor i levern.Tre av dem hade bara ett par stycke, men en av dem lite fler.
Så jag gick in och sökte runt på ämnet och blev väl inte så mycket klokare kanske. Sulfa och sanering eller ha is i magen?
Djuren såg inte alls sjuka ut, men var betydligt mindre än förra årets ungar. Å andra sidan har de en annan, något mindre, pappa.
Skall jag ringa vet. och be om medicin direkt på måndag? Hur sanerar jag för de djur som är i betesburar? De flesta ungarna är inte slaktmogna
förrän sensommar/höst, men bör jag slakta av i förtid? Vad rengör man bäst med? Jag har använt stalosan förebyggande, men det var tydligen inte
tillräckligt...

Man måste skynda sig medan man har lust

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Gallgångs-(lever)coccidios
« Svar #1 skrivet: 13 jun-11 kl 17:53 »
Städa minst 2 ggr i veckan, Stalosan.

Har du betesburar? Flytta minst 1 gång / dygn, helst till fläckar de inte betat på förut.
//Lina

nunnunn

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 13 jun-11 kl 21:31 »
Ingen sulfa? Jag har alltid Stalosan när jag städar, men har bara städat ur hela burarna 1gång/vecka (minst, vissa oftare). Vi slaktade fyra idag och tre av dem var angripna, inte mycket, men dock. Så jag antar att alla kaninerna bär på parasiten i olika utsträckning.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 13 jun-11 kl 21:43 »
Jag gödslar med kaningödslet och undviker (bland annat) därför antibiotika... Men ring veterinär om du har råd och inte ska ha gödslet till nåt :-).
//Lina

nunnunn

• Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 14 jun-11 kl 10:37 »
Jag gödslar med kaningödslet och undviker (bland annat) därför antibiotika... Men ring veterinär om du har råd och inte ska ha gödslet till nåt :-).

Har du haft någon smitta då? Hade vi inte slaktat en del av våra kaniner hade vi inte upptäckt smittan.Vi får inte lov att ha kaniner här om vi inte gör oss av med gödslet, men en mindre del komposterar vi. Resten går - tyvärr - direkt till "brännbart" på tippen.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #5 skrivet: 14 jun-11 kl 16:44 »
De senaste jag slaktade hade rena och fina levrar. Jag har inte haft ngt problem sen jag började med stalosan om somrarna. Jag städar inneburar minst 2ggr i veckan på sommaren, hade en sommar då ungar började dö för mig då vi misstänkte coccidios. Uteburarna har jag lyxen att kunna flytta runt på nya fläckar varje dag.

Använder inte antibiotika själv heller annat än i absoluta nödfall (som blodförgiftning).
//Lina

nunnunn

• Bohuslän
« Svar #6 skrivet: 15 jun-11 kl 09:25 »
Tack för svar. Då fyller jag magen med is och går ut och städar burar:Och hoppas på att jag snart får hem vattenautomater med nipplar till de burar som saknar detta; petflaskhållarna blir fort smutsiga:6

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #7 skrivet: 18 jun-11 kl 13:14 »
Marken kan nästintills inte saneras fran coccidier och deras överlevnadsförmogan utan värd är tyvärr bra. SVA rekommenderar borttagning av 20 cm jord där parasiten finns *flinar*  Viloperioder för marken rekommenderas STARKT, en säsong räcker inte enligt deras uppgifter.

Annars är det bara att konstatera att de flesta kaninbesättningar i landet verkar ha coccidios nagon gang och om hygienen är skött väl - även utan tuffa medel - klarar djuren sig utmärkt trots parasiten.  Men ett ämne att tänka pa när man köper in djur...

/Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

nunnunn

• Bohuslän
« Svar #8 skrivet: 18 jun-11 kl 20:32 »
Jag har ju planer på att flytta ut fler kaniner just för att kunna sanera inomhus. Sprider sig parasiten i marken på egen hand? För våra kaniner har bara varit i en del av trädgården, så jag skulle ju kunna flytta dem enligt ett system som gör att de inte kommer tillbaka till samma plätt i år åtminstone och kanske inte nästa heller, men harar finns här. Att gräva bort 20 cm låter som rena rama skämtet.

Januschka

• Västmanland
« Svar #9 skrivet: 18 jun-11 kl 22:54 »
Jag har ju planer på att flytta ut fler kaniner just för att kunna sanera inomhus. Sprider sig parasiten i marken på egen hand? För våra kaniner har bara varit i en del av trädgården, så jag skulle ju kunna flytta dem enligt ett system som gör att de inte kommer tillbaka till samma plätt i år åtminstone och kanske inte nästa heller, men harar finns här. Att gräva bort 20 cm låter som rena rama skämtet.

Tyckte jag med, det funkar inte att gräva bort saken.  Kanske lägger pa???

Verkar inte sprider sig av sig själv, bara med kaninavföring.

Harar är ite släkt med kanin, vet ej om de har samma coccidios. Skulle en vet veta.. eller SVA.

/Januschka

neppelina

• Det blir inte roligare än man gör sig =)
    • Västergötland
« Svar #10 skrivet: 20 jun-11 kl 11:50 »
Undrar om det bara är Esbetre som hjälper på sjuka djur?

Hitta en död kaninunge i boxen idag......
Mamman har vart lite hängig 2 dagar & denna unge hade i förrgår vart dålig i magen. Så jag tvätta av rumpan på den.
Samma dag hade de fått grenar med blad på, men alla kaniner fick av samma träd å jag kolla nog så de inte va nga larver mm på grenarna. De har ätit av detta förrut å inte blivit dåliga. Men trodde att de va "för mycket" grönt som den blivit dålig av.

Nu ligger bara mamman å beskrivningen stämmer in hur hon ser ut mm.

Finns de inget annat medel? Vet. här skriver inte ut det  >:(
Dör hela besättningen? Skall man skilja på just denna mamma från ungarna, fast jag inte tycker det är ett alternativ då de bara är 4,5 vecka. Men äter själva mm. Smittar de ner alla andra?

Har vart dunder noga med mockning, stalosan & virkon o:). Men till vilken nytta.....
Bor på landet med man, 3 barn, finulls får, belgiska jättar, franska vädurar, rexar & vita lant kaniner, höns & myskankor, 5 katter & 2 hundar......fullt upp mao =)

Januschka

• Västmanland
« Svar #11 skrivet: 20 jun-11 kl 12:14 »
Det fanns ett medel som dödade parasiterna .. med B... i början.. kommer inte ihag mnamnet...

MEN
bakteriedödande medel hjälper inte mot coccidier. Värdelös försök som bara stressa kaninera.
Om du inte kan göra nagot annat,
städer sa att de inte har piss och bajs pa maten, det är sa parasiten tas upp igen.

Bra hö och inga krusiduller med maten , det försvarar bara för det redan angripna systemet. Lycka till.

/Januschka

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
« Svar #12 skrivet: 20 jun-11 kl 12:19 »
Baycox Sulfa måste de va du menar!
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

Januschka

• Västmanland
« Svar #13 skrivet: 20 jun-11 kl 12:51 »
yapp. :)

Tackar.

Det biter inte längre pa alla coccidios-stammar men har varit det bästa medel pa länge!

/Januschka

neppelina

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 20 jun-11 kl 13:01 »
Å var hittar jag det?
Behöver jag isolera dem från de andra?
Har hästboxar som är avdelade på 2 med nät emellan. De har sina toaletter i samma hörn, mitt emot varandra alltså, med galler emellan. Smittas de till dem? Skall jag flytta den mamman med sin kull ist. Eller har hon det redan så flyttar jag henne smittar hon ner nån annan? Hjärnan går på högvarv för å få ihop det :-\
Bor på landet med man, 3 barn, finulls får, belgiska jättar, franska vädurar, rexar & vita lant kaniner, höns & myskankor, 5 katter & 2 hundar......fullt upp mao =)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #15 skrivet: 20 jun-11 kl 13:57 »
En bra distriktsveterinär kan skriva ut baycox till dig. Det är till för grisar, men företaget har testat det på kaniner, det är bara för dyrt att få det godkänt för kaniner också.

Jag behandlade med det förra året, och alla blev friska. 77 dagars slaktkarens tror jag att det var, för grisar då alltså, finns inget angivet för kaniner. Men jag slaktade alla ungdjuren efter 77 dagar, och det var inget fel på dem, och inget syntes på deras lever. De som dött innan medicinering hade tydliga fläckar på levern.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Januschka

• Västmanland
« Svar #16 skrivet: 20 jun-11 kl 14:16 »
Å var hittar jag det?
Har hästboxar som är avdelade på 2 med nät emellan. De har sina toaletter i samma hörn, mitt emot varandra alltså, med galler emellan. Smittas de till dem? Skall jag flytta den mamman med sin kull ist. Eller har hon det redan så flyttar jag henne smittar hon ner nån annan? Hjärnan går på högvarv för å få ihop det :-\
Å var hittar jag det?

Lugna ner dig och läs tråden, du hittar alla svar där.
Be din vet om recept för Baycox och instruktion om dosering.

Karenstid för köttkonsumption!

Och var beredd att leva med parasiten ett tag - om den finns pa marken är det bara att lätta smittrycket så att inga symptomer uppstår.

/Januschka

neppelina

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 20 jun-11 kl 14:52 »
Ha ha jag har lugnat ner mig ;D

Har tom öppnat en kanin för första gången för att se om det var ngt på levern! Läbbigt va det men jag överlevde. :o Men vet ju inte vad som e vad i en liten kaninunge. Ska kolla youtube å se om jag kan hitta nåt där. Vill se bilder.

Januschka

• Västmanland
« Svar #18 skrivet: 20 jun-11 kl 17:12 »
:)

Du kommer dit.

levern är organet med gall blasan i... om det är coccidios ser du risgrynaktiga gulvita prickar i lever.  Den är vanligtvis förstorat med coccidios medan hela ungen är mager med stor fast mage.

/Januschka

neppelina

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 20 jun-11 kl 17:33 »

Du kommer dit.

levern är organet med gall blasan i... om det är coccidios ser du risgrynaktiga gulvita prickar i lever.  Den är vanligtvis förstorat med coccidios medan hela ungen är mager med stor fast mage.

/Januschka

Då förstår jag! Men det enda som va på levern var att den va LITE beige på en liten sida. Men inget av nåt risgrynsaktigt, utan den va fin! Men kan inte svara på om den va för stor, då jag aldrig gjort detta innan.
Men däremot så va de massa luft i tarmarna. Å både mamman å hon e/ var uppsvällda över buken. Ryggraden känns jättetydligt. Så där stämmer det.

Fattar inte då ???
Men mamman har inte vart dålig i magen men ungen va ju som sagt jättedålig.......

Dela detta:

* Inloggade just nu

638 gäster, 1 användare
Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.

* Nya annonser