Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bli av med sork  (läst 7012 gånger)

HelenaA

• Södermanland
    • keramik
Bli av med sork
« skrivet: 09 jun-11 kl 09:01 »
Nu i morse blev jag jätte ledsen när jag kom ut på gården och såg att något grävt upp alla lilljelökar, nyplanterade rosor och pioner, potatislandet, löklandet m.m.

Jag tryckte ner allt i jorden igen så gott det gick och vattnade ordentligt, men det är osäkert om grönsakerna klarar sig.  :'(

Jag tror att det är sork, något har liksom grävt sig ner och ätit rötterna eller nått skulle jag tro. Det borde inte vara vildsvin för det var inte helt förstört runt om och allt växte i pallkragar.

Hur ska jag göra? Finns det något som effektivt skrämmer bort sork? Ta död på dem skulle jag just nu gärna göra...  >:D Men gift vågar jag inte för alla katter och hundar och lösa fåglar vi har på gården.

Går det att rädda potatisen och gulalöken som halvt blivit uppgrävd? Jag tryckte bara ner dme i jorden igen och funderar på om jag ska lägga på mer jord eller halm eller torv?

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bli av med sork
« Svar #1 skrivet: 09 jun-11 kl 09:08 »
Och jag som trodde att katt var bästa medlet mot sork?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #2 skrivet: 09 jun-11 kl 09:09 »
Mina katter tar en hel del sork

HelenaA

• Södermanland
    • keramik
« Svar #3 skrivet: 09 jun-11 kl 09:16 »
Det trodde jag också, men tydligen inte. Här finns det mycket sork på åkrarna så jag antar att katterna inte hinner äta dem alla.

Annars kanske det är vildsvin, men marken runtom växterna är inte alls påverkad så det känns inte troligt.

tringeling

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 09 jun-11 kl 09:34 »
Tråkigt med det du fått förstört. Kan det månne vara grävling? Dom bökar ju och gräver men inte lika våldsamt som vildsvin. När sorkar varit i farten tycker jag inte det syns så mycket från ovan utan att dom mest så att säga attackerar underifrån.

HelenaA

• Södermanland
    • keramik
« Svar #5 skrivet: 09 jun-11 kl 09:44 »
Jag tycker ju att jag borde ha hört om det var något större djur än sork.  ??? Har sovrumsfönstret bara några meter ifrån potatislandet och kaninens bur är på marken nedanför och hon borde ju ha låtit en del om det var en grävling eller nått större runt hennes bur.

Skitledsen är jag och funderar på om jag ska gräva upp potatisen och se om det finns några ätbara småpotatisar kvar. Misstänker att dom inte kommer rota om sig och det vore synd att inte få någon när jag nu kämpade så med att sätta dem tidigt under duk och skulle ha dem till midsommar.  >:(

HelenaA

• Södermanland
    • keramik
« Svar #6 skrivet: 09 jun-11 kl 09:57 »
Bild på förödelsen bland liljorna och rosorna.  :'(

Om det nu är grävling hur gör jag då?

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 09 jun-11 kl 10:26 »
ser inte ut som ett sorkangrepp... troligare rådjur..de är galna i lök.. du borde kunna se klövavtryck eller tassavtryck om det mot förmodan är grävling.... tror inte grävlingen äter lök?fast den är ju allätare...
Fjäderfän och kaniner

HelenaA

• Södermanland
    • keramik
« Svar #8 skrivet: 09 jun-11 kl 10:42 »
Nu tog jag inga kort i potatislandet, men där ser det mer ut som att angreppet kom underifrån.
Inga spår syns då det är gräsmatta runt om och där syns inget, jorden i lådorna är för mjuk och porös så där syns det inte tydligt heller.

Får sitta och vaka inatt kanske med vår pensionerade jakthund.  >:D Sork och grävling borde han kunna ta....  >:D

tinna.m

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 09 jun-11 kl 11:41 »
Nu tog jag inga kort i potatislandet, men där ser det mer ut som att angreppet kom underifrån.
Inga spår syns då det är gräsmatta runt om och där syns inget, jorden i lådorna är för mjuk och porös så där syns det inte tydligt heller.

Får sitta och vaka inatt kanske med vår pensionerade jakthund.  >:D Sork och grävling borde han kunna ta....  >:D
Be Runar Sögaard så blir du av med rådjuret med.
För mig ser det ut som grävling. Borde finnas spår och spillning.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Dela detta:

* Inloggade just nu

492 gäster, 2 användare (1 dolda)
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser