Nu har jag pratat med den här tegelkunnige personen. Hon menade att "tegel transporterades sällan långt" så därför kommer det från ett tegelbruk "i din närhet". Och bokstäverna var mycket riktigt en bokstavsförkortning för brukets namn. Sedan menade hon också att det troligen inte stod "916" exempelvis utan att det var antingen ett snedstreck eller kommatecken. Det finns nämligen vanliga mått/storleksbeteckningar som skrivs 9,5 och 9,6 och så vidare.
Står det Bornholm på dem så kan det ju vara från ett tegelbruk som heter så. På Bornholm fanns flera tegelbruk, man hämtade bl.a. kaolinlera från Stabbarp och andra ställen runt omkring. Å andra sidan är det troligt att det är frågan om ett tegelbruk som förkortas A eller AS (samma kan ha bytt namn). A skulle kunna stå för Aspö och AS för Aspö-Säby exempelvis (fanns verkligen tegelbruk med det namnet/namnen, men det var bara tänkt som exempel).
Det finns en avhandling om tegelbruk runt om Mälaren med jättemånga tegelbruk upplistade. Inom detta område fanns bara ett bruk som tillverkade gult tegel (är det det i dina tegel?) som det ju ofta är i värmetåliga specialtegel. Det var Uppsala som tillverkade sådant tegel. Dock kommer ditt tegel troligen någon annanstans ifrån pga bokstavsbeteckningarna. Min kontakt kände inte till någon ytterligare eller riksomfattande förteckning över stämplar på tegel. Bara att nysta vidare! Fanns uppskattningsvis 600 tegelbruk i Sverige vid förrförra sekelskiftet läste jag nånstans