Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Eldfast tegel, nummer och former  (läst 4276 gånger)

robowich

• Öland
Eldfast tegel, nummer och former
« skrivet: 06 jun-11 kl 00:15 »
Hej!

Hoppas på att få lite hjälp av er att ta reda på information angående eldfast tegel!
Jag har en liten hög med eldfasta stenar som är formade för att sitta i ugnar. Dessa är formade lite olika och har lite olika text på sig

Merparten heter Bornholm och har nummer 915 A, 916 A, 915 AS samt 916 AS

Jag har mätt och kollat på dessa stenar och tror att 915 A och 915 AS är lika till formen samt att 916 A är lika som 916 AS

Min undran är nu om någon vet eller vet hur man tar reda på vad dessa siffror och bokstäver betyder!?

Mvh
Robert

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Eldfast tegel, nummer och former
« Svar #1 skrivet: 06 jun-11 kl 00:24 »
Jag jobbar vägg i vägg med en person som forskat i tegel och skrivit avhandlingar om tegel från olika bruk. Om du inte hinner få svar innan dess, så kan jag kolla med henne så fort helgen är över.

Bokstäver har jag för mig står för orten som tegelbruket låg i. A för Arboga exempelvis.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Eldfast tegel, nummer och former
« Svar #2 skrivet: 08 jun-11 kl 02:30 »
Nu har jag pratat med den här tegelkunnige personen. Hon menade att "tegel transporterades sällan långt" så därför kommer det från ett tegelbruk "i din närhet". Och bokstäverna var mycket riktigt en bokstavsförkortning för brukets namn. Sedan menade hon också att det troligen inte stod "916" exempelvis utan att det var antingen ett snedstreck eller kommatecken. Det finns nämligen vanliga mått/storleksbeteckningar som skrivs 9,5 och 9,6 och så vidare.

Står det Bornholm på dem så kan det ju vara från ett tegelbruk som heter så. På Bornholm fanns flera tegelbruk, man hämtade bl.a. kaolinlera från Stabbarp och andra ställen runt omkring. Å andra sidan är det troligt att det är frågan om ett tegelbruk som förkortas A eller AS (samma kan ha bytt namn). A skulle kunna stå för Aspö och AS för Aspö-Säby exempelvis (fanns verkligen tegelbruk med det namnet/namnen, men det var bara tänkt som exempel).

Det finns en avhandling om tegelbruk runt om Mälaren med jättemånga tegelbruk upplistade. Inom detta område fanns bara ett bruk som tillverkade gult tegel (är det det i dina tegel?) som det ju ofta är i värmetåliga specialtegel. Det var Uppsala som tillverkade sådant tegel. Dock kommer ditt tegel troligen någon annanstans ifrån pga bokstavsbeteckningarna. Min kontakt kände inte till någon ytterligare eller riksomfattande förteckning över stämplar på tegel. Bara att nysta vidare! Fanns uppskattningsvis 600 tegelbruk i Sverige vid förrförra sekelskiftet läste jag nånstans  ;D
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

829 gäster, 1 användare
DrMerkwurdigliebe

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser