Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vrilar  (läst 11373 gånger)

Tickelitack

• Södermanland
Vrilar
« skrivet: 05 jun-11 kl 22:38 »
Hur kan man ta hand om en vril? Fällde en björk med två vrilar, ca 30 cm diameter och 10 cm tjocklek i vintras, de sitter kvar på den fällda stammen.

Det är sydliga vrilar som är knöliga. Hur torkar man dem bäst, någon ide att holka ur dem eller, skall jag såga ämen som förhoppningsvis är masulika ur dem?

Humle

• Västerbotten
SV: Vrilar
« Svar #1 skrivet: 05 jun-11 kl 22:51 »
En vril innehåller aldrig masur men träet kan ändå vara fint. Enklast att holka ur det i rått tillstånd risken för torksprickor minskar när trämängden går mot noll ungefär :). Annars kan du trälimma allt öppet trä vid sågsnitt och låta det torka bäst det vill och spara för senare användning/försäljning.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 05 jun-11 kl 23:46 »
Gör färskt, ja gröpa ur menar jag. Om du inte hinner göra klart på en gång lägg tillbaka de spån/träbitar du tagit bort i gropen igen så torkar den inte för fort. Gör det svalt, det torkar fort och blir snabbt för hårt. Kan du inte ta hand om den inom de närmaste timmarna frys in den hel och hållen, häll gärna vatten på den så en hinna bildas så torkar den inte så fort.
 Den blir möglig i plast om den ligger i en påse för länge, mycket fukt dunstar.
För ett litet tag sedan gjorde jag en krympburk av björk. De olika delarna, ja ledaren hade ett tiotal i en påse som det dröp om, sågat upp dem kvällen innan och det här var på förmiddagen. Jag har fryst några ämnen, men får nog ta dem snart för även i en frys frystorkar det och då blir det för hårt att snida i. Hört något om att man kan smeta potatis på snitt ytan eller lim så den inte torkar för fort...Låt den torka mycket långsamt under flera månader så kanske du slipper sprickor... Lycka till!
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Tickelitack

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 07 jun-11 kl 00:47 »
Tackar för respons, hoppas hinna holka ur den ena, skall testa att frysa. Den andra får torka för kommande bruk.

TW

• Finland
« Svar #4 skrivet: 13 jun-11 kl 16:46 »
Om man ine hinnar gröpa ur en vril rå kan man koka den några timmar i vatten och låta den torka. Kokningen frigör en del av de inre spänningarna och gör att vrilen spricker mindre då den torkar.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Humle

• Västerbotten
« Svar #5 skrivet: 13 jun-11 kl 17:47 »
Annars kan man stoppa ner den i valfritt surhål på någon myr/mosse :). Det är så man hittat många välbevarade uråldriga skidor från samerna.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

kurt

« Svar #6 skrivet: 23 nov-15 kl 15:26 »

Dela detta:

* Inloggade just nu

613 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser