Koja

Startat av Neiklot, 18 Mar-04 kl 21:10

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Neiklot

Hej!

Jag har sedan länge funderat och tänkt, grubblat och vevat, Är det egentligen möjligt att bo i en koja i skogen?

Leva på vad naturen har att ge, bygga sig väggar och tak av grenar och pinnar?

Det borde ju fungera, iallafall sommartid.

Och om det går : Var?

Fast man kanske kan deala upp med någon stor skogsägare om att få bygga upp en koja i skogen.

Eller?  :-\

Attis

Det gick ju förr, så varför inte nu?

Klart man behöver ju bra med kunskap om vad man kan äta. Men man får nog räkna med att större delen av dagen går till att skaffa bränsle och mat (någon skillnad mot lönearbete?). Sen behöver man ju kanske lite tillstånd att jaga också?

Ju varmare klimat desto enklare antar jag.
Prova nu till sommaren  :D

/attis
/Attis

Camilla

Har du läst artikeln "Ett rum och skog" i  Åter 1/00 :)

Neiklot

Citat från: Attis skrivet 18 Mar-04 kl 23:56
Det gick ju förr, så varför inte nu?

Klart man behöver ju bra med kunskap om vad man kan äta. Men man får nog räkna med att större delen av dagen går till att skaffa bränsle och mat (någon skillnad mot lönearbete?). Sen behöver man ju kanske lite tillstånd att jaga också?

Ju varmare klimat desto enklare antar jag.
Prova nu till sommaren  :D

/attis

Jo, iof's!
Jag har en del kunskap om vad man kan äta och inte äta.
Och det finns flertalet bra böcker om detta.
Jaktlicens kanske man får skaffa.

Men Var?
I skogen där jag -nästan- bor nu, där skulle det inte funka pga motionsspår och byborna här är så (jävla) korkade.

(Ps. Attis, min mail är helt bäng, jag kan bara läsa men inte svara, ang fönstrena. Så jag svarar här.
Första helgen i april (2-) så är jag i Helsingborg.
Ska besöka min moster som jag inte träffat på ett tag.
Jag tror iallafall att jag är hemma runt den fjärde igen.
(Jag pallar ändå inte vara kvar längre, hehe )

Neiklot

Citat från: Camilla skrivet 19 Mar-04 kl 00:33
Har du läst artikeln "Ett rum och skog" i  Åter 1/00 :)

Neeej!

Finns numret kvar?

-går och kollar-

torparn

Om du inte redan läst den så läs Henry David Thoreau´s ¨Skogsliv vid Walden¨. Skriven 1852 och still going strong.

Drömmar är till för att förverkligas
flyter runt  i världen på båt. Ny utsikt så ofta man vill ju!

norse

Bifalles torparn.

Kan ikke få anbefalt denne bok nok.
Min favorittbok,til stor inspirasjon !

Et portrett av Thoreau/Walden finnes her:
www.nrk.no/nyheter/bakgrunn/portretter/564899.html

"Å leve enkelt,uten å streve og kave for å samle seg mest mulig eiendom,det er å leve i samsvar med menneskets sanne natur.Luksus og komfort kan ikke bare unnværes,men er en direkte hindring for et rikt indre liv"

Och her på svenska  ;)
www.walden.org/institute/thoreau/overview/

Les Walden,en høytidsstund !

K.A.J

Om Du kan tänka dej Hässleholmstrakten ;D kan du ha en koja på Sjövalla Gård och fiska i sjön ;) men inte jaga. Sitter fast i ett gammalt jaktarende från min fars tid som ägare.

Mvh K.A.J
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

torparn

Jäpp!
Tack för länken... mitt ex av boken är sönderläst för många år sen

I mer enn to år levde han muttters alene i en liten skogshytte ved sjøen Walden, fjernt fra all sivilisasjon, for å vise at et rimelig velutrustet nåtidsmenneske kan leve i og av villmarka, selv under en nordlig himmel, og likevel kan det få tid og interesse til overs for sin egen åndelige utvikling.
flyter runt  i världen på båt. Ny utsikt så ofta man vill ju!

Eulalia

Kul projekt Neiklot, detta har jag också undrat över, hur dagens moderna västerlänning skulle klara sig i skogen...

Genomför du detta experiment så hoppas jag att du dokumenterar och ger oss inblick i din förvandling till "vilde"

;)

Neiklot

Gietvis Eulalia!
 ;D

lottis

Det blir svårt att få rapporter från en koja i skogen via internet???
;D

eller...

K.A.J

Han har kanske mobil med wapp funktion? ;) ;D

K.A.J
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

lottis

Ja se utan tekniken står det still

;D

Lottis

i skogen....med tekniken

Neiklot

Citat från: lottis skrivet 01 Apr-04 kl 09:24
Det blir svårt att få rapporter från en koja i skogen via internet???
;D

eller...

Jag kan skriva brev till en vän, som sedan skriver in det!

Drar jag ut i backen, så stannar telefonen hemma!

Eulalia

röksignaler Neiklot   ;)

Gruff

Inspiration till kojboende kan man hämta i boken De ovanliga.

Attis

Jag var på statsbiblioteket igår och hittade en liten bok som heter "Eremitens koja" av Mats Theselius. Har inte läst hela ännu men utgångspunkten är att bygga en så enkel och funktionell koja för kortare och längre stunder. Byggbeskrivningar och placering m.m. tas upp. Låna den på bibliotek, finns den inte kan dom säkert skicka efter den på något sätt.

/Attis

Gruff

I begynnelsen så var tanken bakom Theselius eremitkoja riktigt intressant. Vill jag minnas rätt så fanns både byggkeskrivning och kapnota. Men när han sen drog in boken och började sälja färdigbyggda kojor gjorda av gamla lador för 200000:- då vart jag liksom lite less.

Men boken i sig är en inspiration.

Yehala

Jag gillar faktiskt inte Theselius ritning. Har inte sett hans koja på riktigt, men den verkar tråkig. Man kan experimentera med alternativa tekniker och med billiga naturmaterial, vilket Theselius inte alls brytt sig om. Eftersom en koja är såpass liten så är det inte katastrof om man gör ett misstag i byggandet. Bara man har någon slags grundkunskap om t.ex. fuktproblem som kan uppstå, brandrisk mm. så ska det nog gå bra.

Fast man kan väl bo i koja även om man inte är 100% självförsörjande. Thoreau är ju ett fantastiskt trevlig exempel, men han var inte självförsörjande. Visst odlade han och kanske fick en liten skörd också, men mest köpte han sin mat (eller fick?) Han hade t.ex. inget vinterförråd med mat.  

En idé är att ladda upp med lite basmat så som bönor, spannmål, potatis, olja - och sedan komplettera med det man odlar och med vilda växter. Potatis med svartpeppar, olivolja och kokta nässelblad t.ex. ... mums...

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

629 Gäster, 2 användare
von tratt, olgama