Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vatten- och foderautomater - igen  (läst 6406 gånger)

nunnunn

• Bohuslän
Vatten- och foderautomater - igen
« skrivet: 05 jun-11 kl 15:47 »
Bakgrund: Jag har haft mina 10 vattenautomater från en internet-beställning i någon månad och åtminstone en av dem läcker betänkligt redan.
Foderautomater beställde jag från ett annat företag, men de visade sig att pelletsen inte rinner igenom, så jag blev tvungen att förstöra svetsningen på sidorna samt banka till dem för att öht kunna använda dem. På etiketten står att de är avsedda för mindre gnagare, men enligt företaget är det bara jag som har problem med automaterna. Alla andra tycker att de är bra och hon kommer fortsätta att sälja dem under "kanintillbehör"

Frågeställning: Jag vill kunna fylla på mat och vatten utan att öppna burarna. Varifrån och vad skall jag välja? Jag kommer ta in kaninerna i källaren under vintern (11-15 grader), så frost är inget problem.
« Senast ändrad: 06 jun-11 kl 08:24 av nunnunn »
Man måste skynda sig medan man har lust

Lycka

• Ångermanland
SV: Vatten- och foderautomater - igen
« Svar #1 skrivet: 05 jun-11 kl 16:09 »
Reklamera igen.
Hedemorahöns

nunnunn

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 05 jun-11 kl 17:22 »
Vattenautomaten som läcker bör jag kunna returnera, ja, men foderautomaterna har jag själv gjort sönder. Det var ju egentligen inget fabrikationsfel på dem, problemet är återförsäljaren som inte säljer dem till vad de är avsedda för: smågnagare. Själv använder hon sin hemgjorda blandning i dem, men den tar hon 20 kr/kg för...

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 05 jun-11 kl 21:55 »
Djurmagazinet säljer exakt samma automat till just kaniner.

Det här känns ju som en onödig tråd, har du varor att reklamera ta det med den du köpt dem av. Blir ju bara dålig stämning av såna här trådar....
//Lina

nunnunn

• Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 06 jun-11 kl 08:35 »
Djurmagazinet säljer exakt samma automat till just kaniner.

Det här känns ju som en onödig tråd, har du varor att reklamera ta det med den du köpt dem av. Blir ju bara dålig stämning av såna här trådar....

Jag har ändrat lite i mitt inlägg och hoppas att det gör dig på bättre humör.
Att det företag du nämner säljer samma (foder?)automater till kaniner hjälper mig dessvärre inte.
De är enligt tillverkaren fortfarande avsedda för "mindre gnagare" vilket inte framgick på det aktuella företagets hemsida. Däremot stod det "Vikt: 1 kg", vilket fick mig att tro att automaterna rymde ca 1 kg pellets, medan de i verkligheten rymmer 4 dl. Vad "1 kg! står för begriper jag fortfarande inte.

Mitt syfte med tråden var för övrigt att få tips på vart jag kan vända mig för att få tag i bra foder/vattenautomater. Därav det fetstilta i inlägget.

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

nunnunn

• Bohuslän
« Svar #6 skrivet: 06 jun-11 kl 10:31 »
« Senast ändrad: 06 jun-11 kl 10:35 av nunnunn »

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #7 skrivet: 06 jun-11 kl 13:07 »
Har du haft dem över längre tid utan att de börjat läcka?
Har inte haft mina så länge, men har inte hört at dom läcker hos andra.
Jag vill tro dom kan "sprängas" av kylan..  ???
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #8 skrivet: 06 jun-11 kl 15:58 »
Jag har ändrat lite i mitt inlägg och hoppas att det gör dig på bättre humör.
Att det företag du nämner säljer samma (foder?)automater till kaniner hjälper mig dessvärre inte.
De är enligt tillverkaren fortfarande avsedda för "mindre gnagare" vilket inte framgick på det aktuella företagets hemsida. Däremot stod det "Vikt: 1 kg", vilket fick mig att tro att automaterna rymde ca 1 kg pellets, medan de i verkligheten rymmer 4 dl. Vad "1 kg! står för begriper jag fortfarande inte.

Mitt syfte med tråden var för övrigt att få tips på vart jag kan vända mig för att få tag i bra foder/vattenautomater. Därav det fetstilta i inlägget.

Kanske totalvikten på automaten när den är fylld? Och varför skulle man ha mer än 4dl foder på en utfodring? Meningen med en sån automat till kaniner är ju inte att något djur ska ha konstant tillgång till kraftfoder, utan bara att man ska kunna fylla på från utsidan. Man måste ju ändå se till kaninerna minst en gång per dygn, och jag har som sagt svårt att tro att någon kanin äter mer kraftfoder än så per giva.
//Lina

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #9 skrivet: 06 jun-11 kl 16:09 »
Intressant tråd.  Jag har gett upp för länge sen, och tillverkat några själv, mycket enkla.  Men de fungerar nog bara till brorsans extremt snälla kaniner ...  :-[

PS.  Jag får inte fram bilder från länkarna.  De verkar inte komma igenom mitt modem.  Orkar någon framställa en bild, så kanske jag kan se om de liknar sådana jag använt.  Eller, ja, sett kaniner använda ...  :P
« Senast ändrad: 06 jun-11 kl 16:12 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Gille

• -
« Svar #10 skrivet: 06 jun-11 kl 20:05 »
Kaninuppfödare och pelargontant.

BlueDeville

• Skåne
    • Busebo
« Svar #11 skrivet: 07 jun-11 kl 02:13 »
Nippel flaskorna som säljs på gnagarboden med gul flaska å grönt lock 1 liters har jag haft i 1-2 år & jag är jätte nöjd. Tror jag har 30 - 40 st å endast 1 har läckt. Den rengjorde jag i nippeln grundligt så den funka fint igen. Har oxå bytt ut tätningsringen mellan nippel å flaska på samtliga i år. Lätta att hålla rent, kör både flaska å nippel delat utan tätningsring i diskmaskinen.
Var med & bli ett fan i min Facebook grupp för Belgiska Jättar:
http://www.facebook.com/pages/Saxtorp-Sweden/Busebo-s-Jattar/113483878676727?ref=sgm
Bor ute på landet med skogen inpå knutarna med Sambo, 3 barn, 2 jyckar, ett gäng Belgiska Jättar, Belg harar, å hoppkaniner, 1 Grå jako, 3 katter.

nunnunn

• Bohuslän
« Svar #12 skrivet: 07 jun-11 kl 09:37 »
Kanske totalvikten på automaten när den är fylld? Och varför skulle man ha mer än 4dl foder på en utfodring? Meningen med en sån automat till kaniner är ju inte att något djur ska ha konstant tillgång till kraftfoder, utan bara att man ska kunna fylla på från utsidan. Man måste ju ändå se till kaninerna minst en gång per dygn, och jag har som sagt svårt att tro att någon kanin äter mer kraftfoder än så per giva.

Nej, inte äter en kanin mer än 4 dl (mina äter 1,5), men det gjorde att jag såg för mig en större automat och då hade ju - med bibehållna proportioner - pelletsen kunnat rinna ner. Med dessa skulle kaninerna inte få någon mat alls om jag inte brutit upp svetsningen och hamrat ner nederdelen/skålen. Dessutom passar inte locken efter den mörbultningen. Det kan väl inte vara meningen att man skall behöva göra. Varken Rabbfor eller Kanin- och marsvinspellets fungerar annars.

nunnunn

• Bohuslän
« Svar #13 skrivet: 07 jun-11 kl 09:49 »
Nippel flaskorna som säljs på gnagarboden med gul flaska å grönt lock 1 liters har jag haft i 1-2 år & jag är jätte nöjd. Tror jag har 30 - 40 st å endast 1 har läckt. Den rengjorde jag i nippeln grundligt så den funka fint igen. Har oxå bytt ut tätningsringen mellan nippel å flaska på samtliga i år. Lätta att hålla rent, kör både flaska å nippel delat utan tätningsring i diskmaskinen.

Det låter bra. Kan man som privatperson beställa härifrån?
 http://www.breker.de/shop/start.php?gefluegel_huehner___gefluegelgatter.php

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #14 skrivet: 07 jun-11 kl 13:17 »
Nej, inte äter en kanin mer än 4 dl (mina äter 1,5), men det gjorde att jag såg för mig en större automat och då hade ju - med bibehållna proportioner - pelletsen kunnat rinna ner. Med dessa skulle kaninerna inte få någon mat alls om jag inte brutit upp svetsningen och hamrat ner nederdelen/skålen. Dessutom passar inte locken efter den mörbultningen. Det kan väl inte vara meningen att man skall behöva göra. Varken Rabbfor eller Kanin- och marsvinspellets fungerar annars.

Låter ju enormt konstigt... Jag har själv sett modellen, inte såg den ut att vara för tajt i öppningen? För jag antar att det är det din är?

Själv funderar jag på att beställa den här:
http://www.bassequipment.com/Feeders/The+Fine-X+Feeder/default.aspx
//Lina

nunnunn

• Bohuslän
« Svar #15 skrivet: 07 jun-11 kl 14:23 »
Låter ju enormt konstigt... Jag har själv sett modellen, inte såg den ut att vara för tajt i öppningen? För jag antar att det är det din är?

Det är inget problem att fylla på uppifrån, men kaninerna kommer inte åt pelletsen nertill. Hade jag matat med säd och fröer hade det nog fungerat.
Jag har kikat på de där du länkar till och de ser riktigt bra ut. Om du beställer så glöm inte att skriva en utvärdering här!

Gille

• -
« Svar #16 skrivet: 07 jun-11 kl 22:17 »

De är helt ok! Har en i en utebur. Gjorde ett lock så det inte skulle regna in i den.
Kaninuppfödare och pelargontant.

nunnunn

• Bohuslän
« Svar #17 skrivet: 08 jun-11 kl 08:17 »
Jag funderar på att skicka efter från Tyskland (Breker) men undrar lite vad porto och avgifter slutar på...

uffeoanette

« Svar #18 skrivet: 08 jun-11 kl 20:59 »
Vilken sorts automat var det du, nunnunn köpte som inte var bra?? Kanske bra att veta för oss andra, eller det finns en länk någonstans här?

BlueDeville

• Skåne
    • Busebo
« Svar #19 skrivet: 16 jun-11 kl 15:05 »
Om det är nippeln som läcker.
Ta isär hela nippeln å rengör den. Blås rent i den största metalldelen inv.
Jag hade en Nippel som gick lite trögt idag där det droppade.
Det satt ytterst lite skit i den, tillräckligt för att den ska gå trögare.
Men den funkar fint nu

Var med & bli ett fan i min Facebook grupp för Belgiska Jättar:
http://www.facebook.com/pages/Saxtorp-Sweden/Busebo-s-Jattar/113483878676727?ref=sgm
Bor ute på landet med skogen inpå knutarna med Sambo, 3 barn, 2 jyckar, ett gäng Belgiska Jättar, Belg harar, å hoppkaniner, 1 Grå jako, 3 katter.

Dela detta:

* Inloggade just nu

602 gäster, 1 användare
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser