Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skadat äppelträd.  (läst 4586 gånger)

Körven

• Värmland
Skadat äppelträd.
« skrivet: 03 jun-11 kl 11:42 »
Ett äppelträd av fabrikatet Mölnbacka skogsäpple,har fått rötterna söndergnagda av sork.Trädet har börjat vissna."Trädet" eller rättare sagt busken är bara 1 m högt och tjockt som en lillfinger på det tjockaste stället.Jag har jordslagit det i en hink med lerjord,går det att rädda trädet?
Har ett svagt minne av att min gammla mor sa att stammen inte skall vara större än rotsystemet,skulle det vara vettigt att knipsa av stammen så den blir kortare.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Jan lindgren

SV: Skadat äppelträd.
« Svar #1 skrivet: 03 jun-11 kl 12:16 »
Hej!
Reducera lövverket eller gör ett tält av vit plast där du kan hålla 100% luftfuktighet. Trädet går att rädda om det finns lite rötter kvar men du måste behandla det som en örtartad stickling.

Mitt äppelträd Kersti stod mycket löst för ett år sedan. Sorken hade tagit större delen av rötterna. Jag klippte bort alla grenar så att bara stammen återstod. Grenarna använde jag som ympar så att jag skulle ha Kersti kvar även om det ursprungliga trädet dog. Allt gick bra. Trädet bildade nya små grenar samtidigt som nya rötter växte ut.
MVH
Jan

kurt

« Svar #2 skrivet: 03 jun-11 kl 15:51 »
Det är väl oftast vattensorken som gör stor skada på rotsystemen på fruktträd. Och ironiskt nog så har man i Storbritannien omfattande utplanteringsprojekt av vattensork pga att den försvunnit över stora delar av landet, en effekt av ökat antal minkar!

Tännlappen

• -
« Svar #3 skrivet: 03 jun-11 kl 18:42 »
Har själv haft mycket problem med Sork,träd som bara vissnar ner,Rosbuskar avätna :o . Provat olika saker,grej som piper lite då och då funkar en liten stund sedan vänjer sig Sorkarna. En liten vindsnurra är nog effektivare. Sorklök verkar dom också vänja sig vid. Gjort så att under två års tid har jag kört en mycket avancerad landskapsvård med totalt slyade och klippta gator på ca 5 meter runt tomten. Verkar ha gett gott resultat,grannens Kattflock plus egen Katt har lättare kunnat fånga Sorkarna + att en Mink har jagat runt knutarna i vinter,såg på spåren att den jagat Sork(bra att få hjälp av dom vilda djuren). En och annan Sork får man tåla men när man ser dom springa runt är dom så många att träden och buskarna far illa. :)

Körven

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 03 aug-11 kl 08:11 »
Hej!
Reducera lövverket eller gör ett tält av vit plast där du kan hålla 100% luftfuktighet. Trädet går att rädda om det finns lite rötter kvar men du måste behandla det som en örtartad stickling.

Mitt äppelträd Kersti stod mycket löst för ett år sedan. Sorken hade tagit större delen av rötterna. Jag klippte bort alla grenar så att bara stammen återstod. Grenarna använde jag som ympar så att jag skulle ha Kersti kvar även om det ursprungliga trädet dog. Allt gick bra. Trädet bildade nya små grenar samtidigt som nya rötter växte ut.
MVH
Jan

Tackar för detta tipps.............Nu har det kommit  nya blad,förhoppningsvis så klarar sig trädet.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

knöcklan

• Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
« Svar #5 skrivet: 15 aug-11 kl 13:16 »
Min Sariolaäpplen pG blev prickiga av den våldsamma hagelstormen förra tisdagen.  Men äpplena sitter kvar.
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 2 användare
mulen, Conorcccc

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser