Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hänger ni köttet?  (läst 7649 gånger)

La Ladin

• Västergötland
Hänger ni köttet?
« skrivet: 01 jun-11 kl 20:20 »
Var? Hur länge? I något slags nät då eller? Vilken temperatur bör det vara?

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hänger ni köttet?
« Svar #1 skrivet: 01 jun-11 kl 20:22 »
Flugfritt, fågelfritt, omkring 40 "graddagar", dvs Du multiplicerar antalet grader Celsius med antalet dagar det hänger.  (Detta inlägg är egentligen mest ett hundöra, ty jag är lite osäker...  :-[ )
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

La Ladin

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 01 jun-11 kl 20:28 »
Flugfritt, fågelfritt, omkring 40 "graddagar", dvs Du multiplicerar antalet grader Celsius med antalet dagar det hänger.  (Detta inlägg är egentligen mest ett hundöra, ty jag är lite osäker...  :-[ )

Menar du att jag kan hänga köttet även om det är 20 grader varmt? Det låter lite... farligt.  :)

gustos

« Svar #3 skrivet: 01 jun-11 kl 20:33 »
Brukar bara hänga köttet i kylen till dagen efter slakt, styckar sedan och fryser in.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #4 skrivet: 01 jun-11 kl 20:34 »

Men absolut riktigt.

kan alltsa hängas vid 30 grader i ett dygn plus nagra timmar.. 20 Grader knapp 2 dager osv..

Tror dock inte att kaninkött fran yngre djur behöver hängas. 

/Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Trollmor

• -
« Svar #5 skrivet: 01 jun-11 kl 21:08 »
Det jag grunnade på var om små slaktkroppar som fågel kanske hänger färdigt fortare.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 01 jun-11 kl 21:16 »
kanin hänger jag inte överhuvudtaget.. blir kanon ändå...slakta,stycka,skölj och in i frysen bara...
Fjäderfän och kaniner

Solöga

• Jag vill, jag kan, jag SKA!
    • Småland
    • Furukull
« Svar #7 skrivet: 01 jun-11 kl 21:19 »
Fågel hänger jag aldrig, kanin får ligga i kylen till dagen efter, större djur slaktar jag när det är svalare och mindre flugor och sen får de hänga lite olika efter vikt och utetemp

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #8 skrivet: 01 jun-11 kl 22:05 »
Et gammalt kylskåp där man tagit bort ristene nede är perfekt att hänga kaninslakt i  :)
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #9 skrivet: 01 jun-11 kl 22:17 »
Mina hänger 1 dygn i kylskåp.
Om de hänger längre (kanske 3 dygn), tycker jag slaksidor etc torkar väl mycket.

Gille

• -
« Svar #10 skrivet: 01 jun-11 kl 22:17 »
Vi fryser in direkt.
Kaninuppfödare och pelargontant.

La Ladin

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 01 jun-11 kl 22:40 »
kanin hänger jag inte överhuvudtaget.. blir kanon ändå...slakta,stycka,skölj och in i frysen bara...

Tycker du? Jag tycker att konsistensen blir seg "hård"?

La Ladin

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 01 jun-11 kl 22:41 »
Men menar ni alltså att jag kan hänga en kanin en varm sommardag och äta den nästa dag utan att bli sjuk?

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #13 skrivet: 01 jun-11 kl 22:43 »
Tycker du? Jag tycker att konsistensen blir seg "hård"?
jag kokar nästan alltid mina kaniner i 1,5h så det har jag inte märkt.. enda gången nåt är segt så är det vid rökning och då är det slaksidorna som är sega...
Fjäderfän och kaniner

La Ladin

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 01 jun-11 kl 22:46 »
jag kokar nästan alltid mina kaniner i 1,5h så det har jag inte märkt.. enda gången nåt är segt så är det vid rökning och då är det slaksidorna som är sega...

Men vad är den "normala" konsistensen hos kaninkött? Mina kaniner har varit hårda med snabb delning, alltså, de har fallit isär och delat sig men aldrig smält i munnen om man säger så. Lite tråkigt, dessutom är de ganska smaklösa.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #15 skrivet: 02 jun-11 kl 22:48 »
Hängde en 1-åring och en 4 mån i 40 dygnsgrader. Båda blev bra utom sidorna som torkade. Kanin är ju nästan fettfritt, man får tänka på det vid tilllagningen annars blir det lätt lite tråkigt.
//Lina

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 04 jun-11 kl 09:46 »
Häng kanin till kistelheten släpper ( ca 1 dygn). Om det är för varmt och inte kan hållas flugfritt är det bättre att frysa direkt och låta tina långsamt i kylskåp före tillagning.
Tamfågel där man vet att den inte är gammal behöver inte hängas alls. Vildfågel (tex tjäder) bör hängas i 40 dygnsgrader

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 04 jun-11 kl 09:46 »
Häng kanin till kistelheten släpper ( ca 1 dygn). Om det är för varmt och inte kan hållas flugfritt är det bättre att frysa direkt och låta tina långsamt i kylskåp före tillagning.
Tamfågel där man vet att den inte är gammal behöver inte hängas alls. Vildfågel (tex tjäder) bör hängas i 40 dygnsgrader
Stavar illa gör jag. LIKSTELHETEN  ska det vara

Trollmor

• -
« Svar #18 skrivet: 04 jun-11 kl 09:49 »
Stavar illa gör jag. LIKSTELHETEN  ska det vara
Vi förstod!  Tack för tipset, ska komma ihåg det!  :)

Stockros

« Svar #19 skrivet: 11 jun-11 kl 12:52 »
Måste kaninen "hänga", om man nu vill göra det, eller kan den lika gärna "ligga ned" i kylskåpet? Vi har en gammal källare där vi kan hänga slaktdjur, men jag vet inte var jag köper slaktpåsar. Det skulle ju vara smidigt att lägga en kanin i kylen ett par dagar innan man ska grilla. Såvida de inte måste "hänga" med fötterna upp och huvudet ned?

Dela detta:

* Inloggade just nu

632 gäster, 1 användare
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser