Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Syren  (läst 9577 gånger)

Brännbols ompla.

• Uppland
    • Ullis Blogg
Syren
« skrivet: 01 jun-11 kl 11:56 »
Kan getter äta syren? Eller är den giftig?

Jag har nämligen klippt ner massor idag och undrar om jag kan ge dom det.

Mvh  Ullis
Delar gård med mina hundar, katter, höns, kaniner, dotter och sambo :)
(dobermann, huskatt, holländsk dvärg, sachsegold, hermelin, dvärgvädur)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Syren
« Svar #1 skrivet: 01 jun-11 kl 12:42 »
http://www.pfaf.org/user/Plant.aspx?LatinName=Syringa%20vulgaris

Det står inte att plantan är giftig, men blad och bark används för färgning och kan också användas medicinskt.

Min erfarenhet är att de flesta djur inte äter syren, men jag har inte provat med getter.

Du kan ju prova med en liten mängd och se om de äter, men jag skulle nog lägga grenarna i en grovkompost eller göra en hög till igelkotten av dem. Och jag skulle absolut inte ge djuren syren på vintern, då de kanske äter för mycket även om det inte är gott, eller bra för dem. Har de mycket annat att välja på så äter de ju inte det som inte är gott. Och det mesta som är giftigt är inte gott, men det är ingen garanti, så man får läsa på ändå. Men om de är sugna på bark och inte har andra alternativ så är risken uppenbar att de äter för mycket av något som inte är bra.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Sussilo

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 01 jun-11 kl 13:00 »
Min barndoms getter åt av syrenhäcken utan att ta synbar skada. Men de hade mycket skiftande bete att välja på. Jag skulle ge getterna ett mindre fång syrengrenar men inte som enda grönfoder. Man kan göra god saft på syren  :) så särskilt giftigt kan det inte vara.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 01 jun-11 kl 13:22 »
Javisst, det står i länken som jag refererade till att blommorna är goda. Däremot står det inget om att man äter blad och bark, däremot att de används för färgning och medicinska ändamål. Det är de medicinska ändamålen som bekymrar mig, har de medicinsk effekt så är de troligen inte bra att överdosera.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Brännbols ompla.

• Uppland
    • Ullis Blogg
« Svar #4 skrivet: 01 jun-11 kl 16:55 »
Tack för era svar!

Jag slängde syrenen. Dumt att ge något som kan vara giftigt!

//Ullis
Delar gård med mina hundar, katter, höns, kaniner, dotter och sambo :)
(dobermann, huskatt, holländsk dvärg, sachsegold, hermelin, dvärgvädur)

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #5 skrivet: 01 jun-11 kl 20:16 »
Getter äter syren. Med förtjusning....och i stora mängder....

Här finns en enda buske kvar i år, förra sommaren var dom 7. Syrenbuskarna alltså. Getterna var något fler och lever fortfarande.  :P

La Ladin

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 01 jun-11 kl 20:21 »
Kaninerna äter hela syrenkvistar och överlever. Så det är nog ingen fara.

Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 1 användare
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser